• 1
  • 2
2005-09-05, 11:53
Medlem
'Niques avatar
Jag har tidigare skrivit om Skrot-Nisse och hans förödande effekt på mitt stackars barnpsyke.
Nu har det blivit dags att avhandla nr 2 i SVT's serie "Barnprogram för masochister/borderlinepersonligheter": Ika I Rutan.
Ni minns allihop?
De svarta trikåerna, de fruktansvärda skriken, kroumatamusiken...
Jag minns särskilt hur hon en gång (om jag inte missminner mig helt, iklädd pirathatt och redan sagda svarta trikåer) slungade iväg sitt stackars skelett Åke under ett vansinnigt: TITTA ÅKE FLYYYGEER!!!

Min egen teori är att dessa program i själva verket var Ika Nords av staten betalda terapi. Hon har, i sin grava psykiska sjukdom, skapat ett slags paralell-universa hemma i sin källare och bestämmer sig för att spela in sina terapisessioner. Entré slug SVT-programansvarig.
"Det här borde gå att använda. Det är skrämmande, på ett för vissa underhållande sätt. Psykotiskt, men med en ironisk touch. Lite kroumatamusik på, några schyssta omtagningar med bättre ljus och voliá! Vi säljer in det som ett barnprogram och hoppas på det bästa."

Needless to say satt jag med stora ögon, darrande knän och en galopperande känsla av obehag framför tvn varje gång den här kvinnan visades i Bolibompa.
Citera
2005-09-05, 12:11
Medlem
erikbes avatar
Jag tyckte att Ika var kul och nyskapande. Men jag var ju och andra sidan inget barn när det sändes
Citera
2005-09-05, 12:16
Moderator
Ruskigbusss avatar
För oss som inte såg detta - en bild:
http://www.jkkonsult.se/nostalgi/tv/IkaNord.jpg

Går att köpa om man vill:
http://english.megastore.se/template...?itemid=838278

Citera
2005-09-05, 12:23
Medlem
Dennos avatar
HAAAJ JAG HEEEETÄÄÄR IIIIIKA!!!
Ika är ju kult..även om jag inte såg mycket på henne.
Citera
2005-09-05, 12:34
Medlem
Jag kommer ihåg att jag satt och tittade på henne ganska ofta. Kommer inte ihåg så mkt men jag tror inte att jag tyckte hon var läskig och dyl.

PS.
Hon ser cp-skadad ut på bilden
Citera
2005-09-05, 15:05
Medlem
'Niques avatar
Jag skulle säkert reagera annorlunda på henne om jag sett henne för första gången i en mer mogen ålder än 4-5 år, och hennes nyskapande (på gott och framför allt i mitt fall ont) ifrågasätter jag inte heller. Men är det lämpligt som barnprogram? Hade det inte passa bättre som ett inslag i, låt oss säga Varan-TV? Eller som något slags återkommande tema i "I Manegen Med Glenn Killing" (för att ta något ur ungefär samma tidsålder)?

Jag har träffat på fler i min ålder som också ifrågasatt den riktiga sanningen bakom mimandet och dansandet utfört denna synnerligen märkliga dam...
Citera
2005-09-05, 15:10
Medlem
dom gångerna jag såg de när ja va liten tyckte ja de va jättekul...
Citera
2005-09-05, 16:50
Medlem
Klangens avatar
Eftersom Ika är på tapeten igen postar jag denna trevliga länk igen:

http://www.112uh.com/film/ika.swf

Njut.
Citera
2005-09-05, 17:03
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Mums.

Älskar den där låten!

Kollade lite på det när jag var yngre, men jag kan inte säga att jag tyckte att det var läskigt. Jo, visst, det var lite udda och konstigt, men jag var inte på något sätt rädd för henne (eller Åke för den delen heller).
Citera
2005-09-05, 17:36
Medlem
Dahlberg1891s avatar
många mardrömsnätter under barndomen fick man genomlida tack vare Ika i rutan . Jag var inte road direkt...
Citera
2005-09-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dahlberg1891
många mardrömsnätter under barndomen fick man genomlida tack vare Ika i rutan . Jag var inte road direkt...
många? blev du så rädd av ett avsnitt? eller varför kolla du på fler isåfall?
Citera
2005-09-05, 17:46
Medlem
volvo 240s avatar
Missade denna tråden innan sorry.

Mitt förhållande till Ika i Rutan

Ika i rutan var det enda barnprogrammet jag blev fullständigt skräckslagen av. Hon drog fram ett skelett en gång och jag bara rusade från tv helt vettskrämd och våga aldrig se på det igen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in