• 1
  • 2
2014-09-07, 22:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Jag lovar att alla banker kollar hur det ser ut ekonomiskt. 100 procent säker på detta då jag senaste året har försökt skaffa konto med kort på ALLA banker som jag känner till i Sverige. Skandiabanken var den enda banken som tillät mig att öppna konto och ha ett kort kopplat till det.

Jag säger inte att de inte gör det men jag undrar hur. Jag har aldrig fått någon bekräftelse på att de kollat min ekonomi. Jag tror också de kollar men är långt från 100 procent säker då jag inte har något bevis som talar för det.

Jag är också tveksam till syftet för banken att kolla då de trots allt tjänar pengar på sina kunder även om det finns en del som missköter sig så tror jag inte de kostar banken speciellt mycket. Lån kan de kunderna ändå inte ta om de inte har koll på sin ekonomi.
Citera
2014-09-09, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag säger inte att de inte gör det men jag undrar hur. Jag har aldrig fått någon bekräftelse på att de kollat min ekonomi. Jag tror också de kollar men är långt från 100 procent säker då jag inte har något bevis som talar för det.

Jag är också tveksam till syftet för banken att kolla då de trots allt tjänar pengar på sina kunder även om det finns en del som missköter sig så tror jag inte de kostar banken speciellt mycket. Lån kan de kunderna ändå inte ta om de inte har koll på sin ekonomi.
Senaste kreditkollen (UC) hade Ica banken begärt, då stod det hur många procent chans det var att jag skulle få problemet med min ekonomi om jag fick öppna ett konto i banken.
Helt sjukt.
65 procents chans att jag skulle strula till det.
Har betalat av 85 tusen kronor detta år.
Har inte fått några nya skulder på flera år (ca 10 år sen).
Jag känner mig lite smått kränkt att dom har räknat ut hur stor chans det är att jag klantar till min ekonomi om jag öppnar konto på Ica banken.

Jag hade en skuld på 2-3 hundra kronor på Swedbank för längesen, då stängdes mitt konto ner och har inte fått öppna konto där sen dess, inte ens om jag skulle betala skulden. Mycket märkligt.
Citera
2014-09-09, 22:06
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Senaste kreditkollen (UC) hade Ica banken begärt, då stod det hur många procent chans det var att jag skulle få problemet med min ekonomi om jag fick öppna ett konto i banken.
Helt sjukt.
65 procents chans att jag skulle strula till det.
Har betalat av 85 tusen kronor detta år.
Har inte fått några nya skulder på flera år (ca 10 år sen).
Jag känner mig lite smått kränkt att dom har räknat ut hur stor chans det är att jag klantar till min ekonomi om jag öppnar konto på Ica banken.

Jag hade en skuld på 2-3 hundra kronor på Swedbank för längesen, då stängdes mitt konto ner och har inte fått öppna konto där sen dess, inte ens om jag skulle betala skulden. Mycket märkligt.

Men om du öppnar på samma bank har de redan en historik på dig att du inte betalar dina skulder så det är en helt annan femma...

Då måste det vara för att du har lån eller krediter på banken som måste lösas innan flytt eller nått. Jag har aldrig fått en UC från någon bank om det bara gällt öppnande av konto eller bankkort utan kredit.
Citera
2014-09-12, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Men om du öppnar på samma bank har de redan en historik på dig att du inte betalar dina skulder så det är en helt annan femma...

Då måste det vara för att du har lån eller krediter på banken som måste lösas innan flytt eller nått. Jag har aldrig fått en UC från någon bank om det bara gällt öppnande av konto eller bankkort utan kredit.
Nej, ingen historik att jag inte betalar mina skulder ha någon bank, då jag endast övertrasserat med några få hundralappar.
Har heller inga lån någonstans utan mina skulder är brottsrelaterade.

Swedbank, Nordea, länsförsäkringar och alla andra banker med kontor gör en uc, oavsett vad du tror.
Jag vet att dom gör det så du bara lägga ner för det börjar bli lite drygt.

Kontaktar du däremot den enda banken som tillät mig att öppna ett konto, skandiabanken, så får du öppna ett konto med visakort utan några somhelst problem.

Gå in på de olika bankerna och fråga, sen kan du återkomma till tråden och berätta vem av oss som har mest rätt.
Citera
2021-09-10, 20:28
Medlem
Om du inte betalar dina skulder kan du få olika anmärkningar. Om du får ett utslag från Kronofogden eller i domstol kan du få en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning är en anteckning om att du inte har skött dina betalningar. Det finns även ett register över misskötta krediter som bankerna och kreditinstitut har hos kreditupplysningsbolagen. Även den registreringen kommer synas vid en kreditprövning men, bara utav kreditgivare som står under Finansinspektionen tillsyn.

Detta betyder att banker ej behöver skicka ut brev vid kontroll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in