2014-09-06, 21:57
Medlem
Jag är 24 år, har ett heltidsjobb på 100 % där jag är ledig 2-3 dagar i veckan. Dessa dagar spenderar jag på mitt extrajobb. På kvällar och nätter jag gör jag lite skrivjobb via datorn när jag hinner/orkar och utöver detta studerar jag 100 % på universitet på distans.
Jag har dålig självkänsla, hatar känslan av att inte jobba/göra någon nytta. Någon annan som är likadan och har något tips på hur man ska bete sig för att ändra inställning/rutiner? Till saken hör väl också att jag är (djupt) deprimerad sedan många år tillbaka. Allt jobb är en flykt, flykt från att behöva tänka och känna. När jag har ett par timmar över och kanske tar en lugn skogspromenad (vilket mitt gamla jag älskade) så får jag fruktansvärd ångest över att jag inte gör något, över att tiden bara går, och så får alla hemska mörka känslor tid och rum.
Citera
2014-09-06, 22:09
Medlem
Några bra tips har jag inte men det brukar ta mig 3-4 lediga dagar innan stressen över att vara ledig går över och jag kan njuta av ledigheten. Jobb är en bra flykt om man jämför med alkohol och droger.
Se till att ha ett fullbokat schema när du är ledig så att du gör något som tar bort tankarna från ledigheten. Res bort, gå en danskurs o.s.v.
Citera
2014-09-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waqtari
Jag är 24 år, har ett heltidsjobb på 100 % där jag är ledig 2-3 dagar i veckan. Dessa dagar spenderar jag på mitt extrajobb. På kvällar och nätter jag gör jag lite skrivjobb via datorn när jag hinner/orkar och utöver detta studerar jag 100 % på universitet på distans.
Jag har dålig självkänsla, hatar känslan av att inte jobba/göra någon nytta. Någon annan som är likadan och har något tips på hur man ska bete sig för att ändra inställning/rutiner? Till saken hör väl också att jag är (djupt) deprimerad sedan många år tillbaka. Allt jobb är en flykt, flykt från att behöva tänka och känna. När jag har ett par timmar över och kanske tar en lugn skogspromenad (vilket mitt gamla jag älskade) så får jag fruktansvärd ångest över att jag inte gör något, över att tiden bara går, och så får alla hemska mörka känslor tid och rum.
Känner samma sak
Citera
2014-09-06, 22:13
Medlem
Gör jobbet till en konst.

Om du nu jobbar så mycket borde du ju vara sjukt duktig på den förmågan du har. Säg att du packar lådor t.ex på ett lager. Prova att börja packa rytmiskt. Eller som kockar gör. Efter dom jobbat ett tag börjar dom flippa pannkakorna i luften t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=pR03Q40Tg_g

Om du kanske redan är så bra så ligger väl felet nåogn annanstans. Ensamt kanske? Hyr in personal! Ingen flickvän att impa på med dina pizza-skills? Testa internetdating.

Svårt att hjälpa dig när man inte vet vad det är du behöver.
Senast redigerad av avishaman 2014-09-06 kl. 22:16.
Citera
2014-09-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Gör jobbet till en konst.

Om du nu jobbar så mycket borde du ju vara sjukt duktig på den förmågan du har. Säg att du packar lådor t.ex på ett lager. Prova att börja packa rytmiskt. Eller som kockar gör. Efter dom jobbat ett tag börjar dom flippa pannkakorna i luften t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=pR03Q40Tg_g

Om du kanske redan är så bra så ligger väl felet nåogn annanstans. Ensamt kanske? Hyr in personal! Ingen flickvän att impa på med dina pizza-skills? Testa internetdating.

Svårt att hjälpa dig när man inte vet vad det är du behöver.

Tack Pyramida och Avishaman. Jag är väldigt bra på mitt jobb, det är därför jag får så mycket. Det är inte jobbet det är fel på... Jag skulle vilja hitta en tillvaro där jag inte går under av ångest bara för att jag inte jobbar/gör någon nytta...
Citera
2014-09-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waqtari
Tack Pyramida och Avishaman. Jag är väldigt bra på mitt jobb, det är därför jag får så mycket. Det är inte jobbet det är fel på... Jag skulle vilja hitta en tillvaro där jag inte går under av ångest bara för att jag inte jobbar/gör någon nytta...

Låter som att du lider av dåligt samvete. Kanske bearbeta dessa minnen för att sedan slippa jobba ihjäl dig?
Citera
2014-09-08, 01:28
Medlem
Tror inte att det ör något fel på dig, u behöver bara slappna av och njuta av din lediga tid. Tänk inte så mycket. Du behöver nog bara lära dig att det är okej att vara ledig. Att inte göra något och stirra in i väggen.

Något som kan hjälpa:

Träna
Umgås med nära och kära
Börja kolla på en grym serie

Njut och ändra din inställning. Jobbet är gjort för veckan och du är mänsklig. Få bort dina tankar, det ör DU som sätter press på dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in