2014-09-05, 14:42
Medlem
glemmys avatar
Har ett trist problem med bilen.
För några dagar sedan upptäckte jag att bilen har börjat läcka olja.
Oljeläckaget är mellan växellåda och motor och den läcker mest en under körning och ett tag efter (när motorn är varm logiskt nog).

Den har varit inne på felsökning och där konstaterades ungefär:
För att fixa läckaget måste växellådan plockas bort och då passar man på att byta koppling när man ändå gör ett så omfattande jobb. Samtidigt tror mekanikern att motorn kan vara påväg att haverera p.g.a. ett missljud när man gasar upp från tomgång. Fixar man oljeläckaget och byter koppling så kanske man ändå måste byta motor sen menar han.

Med andra ord verkar det enda vettiga att byta motor
Som ni förstår är det en kostnad på mer eller mindre halva bilens värde.
Saken är den att bilen går bra, missljudet finns där om man vet vad man ska lyssna efter men det är inget man reagerar på.

Därför ser jag mig om efter alternativa lösningar tills vidare.
Dels tänkte jag göra ett oljebyte snarast. Mekanikern tyckte oljan var tunn, något som troligen kommer av utspädning med diesel?.

Men sedan har jag också sett att det finns diverse tillsatser som ska kunna täta oljeläckage.
Har någon bra erfarenhet av detta?
Ska också ta den till en annan verkstad för se vad de säger.

Andra tips?

edit: Kanske ska tillägga att bilen varit i min familjs ägo sedan ny och alltid servats enligt plan på auktoriserad verkstad.
Senast redigerad av glemmy 2014-09-05 kl. 14:49.
Citera
2014-09-05, 15:16
Medlem
Megaforces avatar
Har verkstaden provat att dra åt bultarna med korrekt moment? Det kan ju vara någon bult som är åtdragen med för lågt moment.
Citera
2014-09-05, 15:34
Medlem
borrasss avatar
nu kommer jag kanske få en massa skit kastat men har du provat med en olja med högre viscositet? det kan iaf stoppa oljeläckan, det kan hjälpa emot missljud med om det inte är ett vevlager som sanurrat på veven dvs

Jag har gjort så på mååååånga bilar med gott resultat.
Citera
2014-09-05, 16:13
Medlem
zepofans avatar
Kan vara värt att prova med Omega 917 eller liknande. Om det ändå är aktuellt med motorbyte så spelar det ju ingen roll om det inte funkar, men då har man iaf provat. Har du tur så kanske det tätnar och bilen går några år till utan att göra mer. Lite högre viskositet på oljan kan också hjälpa som sagts.
Citera
2014-09-05, 18:04
Medlem
Hasseroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
nu kommer jag kanske få en massa skit kastat men har du provat med en olja med högre viscositet? det kan iaf stoppa oljeläckan, det kan hjälpa emot missljud med om det inte är ett vevlager som sanurrat på veven dvs

Jag har gjort så på mååååånga bilar med gott resultat.

när jag kör 5W40 så läcker de olja bakom motorn, men kör jag på 10W40 så läcker ingen olja!
Citera
2014-09-05, 18:48
Medlem
toby79s avatar
Kör på 10/40 olja då. Det har inte speciellt stor betydelse och motorn har ju ändå redan sina defekter.
Citera
2014-09-06, 00:52
Medlem
PeterNosters avatar
Det läckage som brukar komma först brukar vara ventilkåpspackningen.

Googla på "cylinder head cover gasket volvo s40"

Det är alltså den här som tätar kåpan som sitter högst upp i motorn:
https://www.youtube.com/watch?v=km5HKckkhPg

Som du ser så böjer man packningen runt en grej där och där är förmodligen lätt att få läckage.
Torka rent, kör en bit och känn om det kommit ut olja runt den packningen.
Det kan räcka med att dra åt skruvarna men helst byter man
Citera
2014-09-06, 06:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasseroder
när jag kör 5W40 så läcker de olja bakom motorn, men kör jag på 10W40 så läcker ingen olja!
10W är mer trögflytande vid kyla än 5W men vid 100grader är viskositeten densamma.
Citera
2014-09-06, 09:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det läckage som brukar komma först brukar vara ventilkåpspackningen.

Googla på "cylinder head cover gasket volvo s40"

Det är alltså den här som tätar kåpan som sitter högst upp i motorn:
https://www.youtube.com/watch?v=km5HKckkhPg

Som du ser så böjer man packningen runt en grej där och där är förmodligen lätt att få läckage.
Torka rent, kör en bit och känn om det kommit ut olja runt den packningen.
Det kan räcka med att dra åt skruvarna men helst byter man
Förhoppningsvis kan de på en verkstad kan se skillnad på om det läcker vid ventilkåpan eller vid vevaxeltätningen. Tror väl knappast att någon mekaniker av värde skulle missa en sådan sak.
Citera
2014-09-22, 10:58
Medlem
glemmys avatar
Tack för tipsen!

Köpte någon läckstoppare från CRC men blev aldrig av att jag hällde i den.

Verkstaden kommer att byta packningen mellan växellåda och motor och samtidigt byter de dubbelmassesvänghjul som de tror är orsaken till missljud.
Blir ingen billig historia men fixar det till sig så är det i alla fall värt det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in