Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-09-05, 04:22
Medlem
Ja, som ämnesraden läser, jag söker efter kortade utlägg som man kan använda sig av för att få det att klia i människor och få dem att tänka efter och känna lite ångest. Tänk nihilism, antinatalism och existentialism. Det får gärna gå att slänga in i vardagliga konversationer, tänk "just det fan, visste du att [X]" eller "vad tror du om [Y]. Inga långa utlägg, utan minutanföranden eller kortare är toppen. Gärna egna alster eller fiffiga citat
Citera
2014-09-05, 09:08
Medlem
yggdrazils avatar
Tja, du kan ju alltid dra till med någon variant av detta. Är det typ sådant du efterfrågar?
Citera
2014-09-05, 10:48
Medlem
Drinkycrows avatar
Snöa in på solipsism och säg att de inte finns. Beröm dig själv när de gör bra saker.
"ni förstår ni är ju bara speglingar av mina egna förmågor. Fan vad bra jag är".

När du tröttnat på det börjar du följa varje påstående som "men jag fick iaf G på provet" eller "jag har äntligen frostat av frosten" med "så du menar du är stolt över det?" fortsätt med att fråga hur långt de kommit till sina andra livsmål som vettig partner, dyr villa och massa pengar. Förklara att din analys är att de inte kommer nå sina mål men att det är gott att de kan glädjas över sina drömmar.
Citera
2014-09-05, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Ja, som ämnesraden läser, jag söker efter kortade utlägg som man kan använda sig av för att få det att klia i människor och få dem att tänka efter och känna lite ångest. Tänk nihilism, antinatalism och existentialism. Det får gärna gå att slänga in i vardagliga konversationer, tänk "just det fan, visste du att [X]" eller "vad tror du om [Y]. Inga långa utlägg, utan minutanföranden eller kortare är toppen. Gärna egna alster eller fiffiga citat
Skepticism. Men du maste vara val inlast i traditionen. Las "against professors" ( sextus empirikus ). Det ar bra att vara skepticist. Om lararen ar akta blir du vederlagd och han gor dig en tjanst, ar det en fejk ( som dom flesta ) driver du honom till vansinne.

http://plato.stanford.edu/entries/sextus-empiricus/
Senast redigerad av Tinman 2014-09-05 kl. 17:01.
Citera
2014-09-05, 21:18
Medlem
This_is_me_s avatar
Om universum alltid funnits så finns ingen början. Om universum inte har någon början, hur kan det då existera?
Citera
2014-09-05, 21:28
Medlem
goran744s avatar
Bli den du är, skrev Nietzsche. Och han blev galen.
Gerard Bauer.
Citera
2014-09-05, 22:04
Medlem
This_is_me_s avatar
Försök att sluta tänka.
Citera
2014-09-05, 23:45
Medlem
"om djur hade varit människor, hade de brytt sig om andra djurarter då" ?

"Varför är det viktigt att bry sig om andra människor? Vad är det som ger människors liv speciellt värde, jämfört med de djur vi dödar i massor?"

"Vilka djur får man lov att döda, kanske till och med okej att plåga (insekter, spindlar, möss ?), och vilka inte? (hamster? igelkott?) Varför är det så? Har gulliga djur större värde än icke-gulliga djur?"

"varför är det viktigare med insamlingar för t.ex. de 1000 personer som dör vid någon katastrof, än att bry sig om de 100 000 som dör av ormbett varje år eller de 500 000 som dör av malaria?"

Kanske är det mera etiska än filosofiska frågor. Men torr filosofi är väl annars tråkig, de flesta struntar i teoretiska filosofiska argument. Alla försvarar människors värde så det är något man kan ifrågasätta. Att ställa frågor om människors värde.

En annan sak man kan göra är att fråga sig "vem är JAG egentligen". "Vad finns i mig som är totalt JAG, utan att vara skapad av min uppväxt, föräldrar, vänner, samhälle eller omgivning." Jag vet inte om man kan vända det mot andra och fråga dem, det blir kanske lite väl djupt då.
Citera
2014-09-10, 14:13
Medlem
This_is_me_s avatar
Hur skulle du förklara i ord hur det skulle se ut om varken tid eller rum existerade?
Citera
2014-09-10, 14:22
Medlem
This_is_me_s avatar
Hur uppstår oändlighet?
Citera
2014-09-10, 15:38
Fångens dilemma är intressant att reflektera över.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5ngens_dilemma

Den går även att applicera på mänskligheten och hur vi skall resonera för överleva oss själva.
Citera
2014-09-10, 16:28
Medlem
Att använda så enkelt språk som möjligt.
Vill du verkligen visa något eller flasha svåra ord?
Hjärnan fyller i mycket själv så försök visa det du vill med så generella meningar som möjligt.
Ge inte allt, låt mottagaren arbeta.
Det ger denne en större belöning och således mer intresse för ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in