2014-09-08, 09:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Jag steker i princip alltid i olivolja, är det något jag inte bör? Jag gör det mest då jag inte orkar steka i smör som ja gjorde förut, alltså det går snabbt att bara ta flaskan med olivolja i. Men ja är inget matproffs men kan säga att resultatet blir kanon!

"Problemet" med olivolja är att många lite slentrianmässigt köper Extra Virgine eftersom den lämpar sig ypperligt för att användas i t ex sallader och inläggningar. Däremot är den inte bra att steka i, vill man steka i olivolja så bör man använda raffinerad olivolja. Alternativet, om man inte vill steka i olivolja öht, är att använda någon annan olja för att steka i.
Citera
2014-09-08, 09:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Den förlåts du aldrig för
Hehe . Observera att det råder brist på olivolja i självaste Italien! Gissa från vilket land de importerar mellanskillnaden .

~Paul~
Citera
2014-09-08, 10:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hehe . Observera att det råder brist på olivolja i självaste Italien! Gissa från vilket land de importerar mellanskillnaden .

~Paul~
LOL
Jo pga att deras egen är av så enormt hög kvalité att den tar slut så fort

Vi använde i ärlighetens namn egenproducerad olivolja från ett kollektiv då 1:e kocken tyckte de vanligaste förekommande oljorna smakade sur socka...
Kan till viss del hålla med men det är en stor portion lokalpatriotism inblandad med.

Och så är det ofta med omdömen kring mat, det egna är bäst...
Citera
2014-09-08, 12:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
LOL
1. Jo pga att deras egen är av så enormt hög kvalité att den tar slut så fort

2. Och så är det ofta med omdömen kring mat, det egna är bäst...
1. Eller så är det pga den utmärkta planeringen och effektiviteten som italienarna är kända för .

2. Så är det. Vi behöver ju inte gå så långt för att hitta exempel på detta .

~Paul~
Citera
2014-09-08, 18:21
Medlem
Ratis avatar
Lite för dyrt för min smak. Ingenting fel med hederlig rapsolja.
Citera
2014-09-08, 22:44
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Lite för dyrt för min smak. Ingenting fel med hederlig rapsolja.

Doftar så underbart också, drar en tillbaka till sköna sommardagar.
Citera
2014-09-10, 13:57
Medlem
Ratis avatar
Vars är det bäst att förvara öppnad olivolja, i kylskåp eller rumstemperatur? Verkar bli lite grumlig i kylskåpet men rumstemperatur bör väl förkorta hållbarheten?
Citera
2014-09-10, 14:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Vars är det bäst att förvara öppnad olivolja, i kylskåp eller rumstemperatur? Verkar bli lite grumlig i kylskåpet men rumstemperatur bör väl förkorta hållbarheten?
Jag har min mörkt men i rumstemperatur/skafferi-temperatur. Har aldrig haft några problem med hållbarhet. Jag tror faktiskt att just mörk förvaring är viktigare än temperaturen.
Citera
2014-09-10, 14:18
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag har min mörkt men i rumstemperatur/skafferi-temperatur. Har aldrig haft några problem med hållbarhet. Jag tror faktiskt att just mörk förvaring är viktigare än temperaturen.

Ja det är nog det bästa valet. Jag har förvisso ett gammaldags skafferi som är väldigt svalt på vintern men i stoet sett rumstemperatur på sommaren dock. Jag antar att det har fungerat som kyl när huset byggdes.
Citera
2014-09-10, 14:31
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ja det är nog det bästa valet. Jag har förvisso ett gammaldags skafferi som är väldigt svalt på vintern men i stoet sett rumstemperatur på sommaren dock. Jag antar att det har fungerat som kyl när huset byggdes.
Precis ett sådant skafferi har jag också, med ventil som går direkt genom husväggen. Det blir väldigt svalt på vintern, men håller rumstemperatur på sommaren.

Jag förvara alla typer av såser, dressingar, sojor, sweet-sour, oljor, vinägrar och liknande i det skafferiet, även om det står på förpackningarna att de bör förvaras i kylskåp efter att de öppnas. Enda undantaget är dressingar som är majonnäs eller gräddbaserade.
Senast redigerad av Byline 2014-09-10 kl. 14:34.
Citera
2014-09-10, 21:21
Bannlyst
Jag skulle i nån konspiratorisk tanke att, likt det enorma vinlandet Frankrike, det lobbas rejält från Italien och dess olivoljeproduktion. Det handlar om en miljardindustri.

Givetvis lobbas det ingenting från Sverige för vår inhemska rapsolja, ty bara i Sverige är lobbyverksamhet förknippat med onda krafter, girighet och högervindar.

Vi lever ju i ett land där den enda svenska osten som fått märkning av EU, heter hushållsost. (Säker från blåvitt ochså)

Bra tyckte politikerna, men vad fan hände med västerbottensost? Vi gör samma sak igen, och låter EU typgodkänna kalles kaviar, medan politikerna förbigår kalixrommen.

Det är lika jävla dumt.
Senast redigerad av godisponny 2014-09-10 kl. 21:30.
Citera
2014-09-11, 16:49
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godisponny
Jag skulle i nån konspiratorisk tanke att, likt det enorma vinlandet Frankrike, det lobbas rejält från Italien och dess olivoljeproduktion. Det handlar om en miljardindustri.

Givetvis lobbas det ingenting från Sverige för vår inhemska rapsolja, ty bara i Sverige är lobbyverksamhet förknippat med onda krafter, girighet och högervindar.

Vi lever ju i ett land där den enda svenska osten som fått märkning av EU, heter hushållsost. (Säker från blåvitt ochså)

Bra tyckte politikerna, men vad fan hände med västerbottensost? Vi gör samma sak igen, och låter EU typgodkänna kalles kaviar, medan politikerna förbigår kalixrommen.

Det är lika jävla dumt.

Kalixlöjrommen är ju ursprungsmärkt sedan något år tillbaka.

http://foodnet.se/alla/nyheter2/kali...skyddas-av-eu/

http://www.svd.se/mat-och-vin/lojrom...nt_6569931.svd

Svecia har som enda ost i Sverige fått en skyddad geografisk ursprungsbeteckning.

http://www.arlafoodservice.se/Utbild...ch-markningar/
Senast redigerad av JerryCotton 2014-09-11 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in