2003-06-19, 00:50
Medlem
Tjackskadans avatar
Sg ett program p Discovery fr ett tag sedan som var vldigt intressant, programmet tog upp bland annat skandet om andra "intelligenta" civilisationer, likt vran. Man tog d upp Drakes Ekvation (info nedanfr) och brjade diskutera runt den och olika forskare fick ge sina synpunkter bde kritiker till att det skulle kunna finnas andra civilisationer och forskare fr. Det var en forskares synpunkt jag fastnade fr, han lade fram en vldigt inressant teori, han menade om det nu skulle finnas ngra planeter ute i rymden som har haft EXAKT samma frutsttningar som jorden (kopior) s skulle de civilisationer utrotat sig sjlva vid det hr laget och drfr kanske inte kunna svara p vra sndningar e.t.c frn vran jord. Varfr? Jo fr att de precis som vi utvecklat Atombomben och precis som vi, nstan gjorde, startade krig och anvnde "Bomben". S dolken som hnger ver vr (mnniskorna p tellus) hals r Atombomben, nr den fallit fortstter nsta vrld att formas fr att sluta p samma stt och vi sjlva r orsaken.

Vet inte om ni uppfattade allt, men jag tyckte det var kul och leka med tanken iaf. Vad tycker ni om teorin att det finns andra civilisationer?

-------------------------------------------------------------------------------------

Drakes Ekvation, uttryck med syfte att uppskatta antalet "kontaktbara civilisationer" i stjrnsystemet Vintergatan. Ekvationen uppstlldes frsta gngen omkring 1960 av den amerikanske astronomen Frank Drake (f. 1930) som ett diskussionsinlgg i samband med hans skande efter radiosignaler frn frmmande planetsystem. D. kan formuleras p ngot skiftande stt, men i princip ser den ut som fljer:

< Nc = N* fp nj fl fi fk >

Dr Nc betyder antalet kontaktbara civilisationer, dvs. det nskade talet. De sex faktorerna i hgra ledet innebr att av Vintergatans N* stjrnor har andelen fp planetsystem med i genomsnitt nj "jordliknande" planeter var. P en brkdel fl av dessa uppstr liv, som med sannolikheten fi utvecklar en "intelligent" civilisation, vilken har teknisk kommunikationsfrmga under en brkdel fk av stjrnans livstid.

De tre sista faktorerna kan vi dock fortfarande bara tillgripa rena gissningar, och slutresultatet Nc kan drfr bli vad som helst frn en enda civilisation (vr egen) till flera miljarder andra.

-------------------------------------------------------------------------------------
Citera
2003-06-19, 01:10
Medlem
rtt intressant faktiskt, det finns s mycket som man kan bli helt tokig p ifall man tnker fr mycket. men jag anser att den teorin inte borde stmma, fr visst borde sannolikheten att ifall man nu bombar snder sig sjlva och en ny "jord" skapas behver ju inte allt hnda precis som frut.

kommer ihg ett avsnitt av tv-serien "7 dagar" dr han ska gra ett backstep och d prvar han att satsa pengar p hstar eftersom han vet vem som ska vinna, men det blir inte rtt eftersom det finns s mnga faktorer som kan gra s att det inte gr exakt likadant till den gngen.

tls helt klart att tnkas p
Citera
2003-06-19, 18:46
Medlem
Tjackskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob08
rtt intressant faktiskt, det finns s mycket som man kan bli helt tokig p ifall man tnker fr mycket. men jag anser att den teorin inte borde stmma, fr visst borde sannolikheten att ifall man nu bombar snder sig sjlva och en ny "jord" skapas behver ju inte allt hnda precis som frut.

kommer ihg ett avsnitt av tv-serien "7 dagar" dr han ska gra ett backstep och d prvar han att satsa pengar p hstar eftersom han vet vem som ska vinna, men det blir inte rtt eftersom det finns s mnga faktorer som kan gra s att det inte gr exakt likadant till den gngen.

tls helt klart att tnkas p

Jag tror att atombomben r ett steg vi mnniskor tagit fr att nrma oss Gud och nrmare kommer vi nog inte. Vi har lyckats utveckla ngot som kan frinta ett helt land p ett ftal minuter, vi har kunskapen att frgra oss sjlva och vi har varit nra det ett par ggr. Vr strvan efter att dda varandra p det bsta sttet drivit oss framt i utvecklingen och allt bottnar i krig om territorium, frn att ha brjat som ett slagsml om en grotta (dligt exempel) fr 10.000 tals r sen har utvecklats till fullskaliga krig, med 1000tals metoder att frgra sin fiende fr ngot s "ljligt" som land, religion och ideologier (mnniskans felande lnk).
Vi mnniskor r djur och inget annat och det jag ville komma fram till att var det n uppstr ett civilisation kommer det precis som hr finnas krig och frdelse, dd och elnde fr det r ju trots allt en sak som gr oss mnniskor till mnniskor, dden.
Citera
2003-06-19, 18:56
Medlem
jag er inte mnniskor som djur, vi r mkt mer intelligenta n djur
Citera
2003-06-19, 19:47
Medlem
Tjackskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob08
jag er inte mnniskor som djur, vi r mkt mer intelligenta n djur

Det jag menade var att vi har ett djuriskt frflutet och mycket har hngt med sen dess. Det klart vi inte r djur men det skiljer 2% mellan oss och "djuren".
Citera
2003-06-19, 21:50
Medlem
DaZids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackskadan
Det jag menade var att vi har ett djuriskt frflutet och mycket har hngt med sen dess. Det klart vi inte r djur men det skiljer 2% mellan oss och "djuren".

Exakt vad r det som r dom 2% som skiljer oss med djuren? Menar du alla djur.
Vet att chimpansen r lik mniskans gener till 98% r det det du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in