Flashback bygger pepparkakshus!
2003-06-19, 00:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Såg ett program på Discovery för ett tag sedan som var väldigt intressant, programmet tog upp bland annat sökandet om andra "intelligenta" civilisationer, likt våran. Man tog då upp Drakes Ekvation (info nedanför) och började diskutera runt den och olika forskare fick ge sina synpunkter både kritiker till att det skulle kunna finnas andra civilisationer och forskare för. Det var en forskares synpunkt jag fastnade för, han lade fram en väldigt inressant teori, han menade om det nu skulle finnas några planeter ute i rymden som har haft EXAKT samma förutsättningar som jorden (kopior) så skulle de civilisationer utrotat sig själva vid det här laget och därför kanske inte kunna svara på våra sändningar e.t.c från våran jord. Varför? Jo för att de precis som vi utvecklat Atombomben och precis som vi, nästan gjorde, startade krig och använde "Bomben". Så dolken som hänger över vår (människorna på tellus) hals är Atombomben, när den fallit fortsätter nästa värld att formas för att sluta på samma sätt och vi själva är orsaken.

Vet inte om ni uppfattade allt, men jag tyckte det var kul och leka med tanken iaf. Vad tycker ni om teorin att det finns andra civilisationer?

-------------------------------------------------------------------------------------

Drakes Ekvation, uttryck med syfte att uppskatta antalet "kontaktbara civilisationer" i stjärnsystemet Vintergatan. Ekvationen uppställdes första gången omkring 1960 av den amerikanske astronomen Frank Drake (f. 1930) som ett diskussionsinlägg i samband med hans sökande efter radiosignaler från främmande planetsystem. D. kan formuleras på något skiftande sätt, men i princip ser den ut som följer:

< Nc = N* fp nj fl fi fk >

Där Nc betyder antalet kontaktbara civilisationer, dvs. det önskade talet. De sex faktorerna i högra ledet innebär att av Vintergatans N* stjärnor har andelen fp planetsystem med i genomsnitt nj "jordliknande" planeter var. På en bråkdel fl av dessa uppstår liv, som med sannolikheten fi utvecklar en "intelligent" civilisation, vilken har teknisk kommunikationsförmåga under en bråkdel fk av stjärnans livstid.

De tre sista faktorerna kan vi dock fortfarande bara tillgripa rena gissningar, och slutresultatet Nc kan därför bli vad som helst från en enda civilisation (vår egen) till flera miljarder andra.

-------------------------------------------------------------------------------------
Citera
2003-06-19, 01:10
äldre konto (old)
Ej medlem
rätt intressant faktiskt, det finns så mycket som man kan bli helt tokig på ifall man tänker för mycket. men jag anser att den teorin inte borde stämma, för visst borde sannolikheten att ifall man nu bombar sönder sig själva och en ny "jord" skapas behöver ju inte allt hända precis som förut.

kommer ihåg ett avsnitt av tv-serien "7 dagar" där han ska göra ett backstep och då prövar han att satsa pengar på hästar eftersom han vet vem som ska vinna, men det blir inte rätt eftersom det finns så många faktorer som kan göra så att det inte går exakt likadant till den gången.

tåls helt klart att tänkas på
Citera
2003-06-19, 18:46
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob08
rätt intressant faktiskt, det finns så mycket som man kan bli helt tokig på ifall man tänker för mycket. men jag anser att den teorin inte borde stämma, för visst borde sannolikheten att ifall man nu bombar sönder sig själva och en ny "jord" skapas behöver ju inte allt hända precis som förut.

kommer ihåg ett avsnitt av tv-serien "7 dagar" där han ska göra ett backstep och då prövar han att satsa pengar på hästar eftersom han vet vem som ska vinna, men det blir inte rätt eftersom det finns så många faktorer som kan göra så att det inte går exakt likadant till den gången.

tåls helt klart att tänkas på

Jag tror att atombomben är ett steg vi människor tagit för att närma oss Gud och närmare kommer vi nog inte. Vi har lyckats utveckla något som kan förinta ett helt land på ett fåtal minuter, vi har kunskapen att förgöra oss själva och vi har varit nära det ett par ggr. Vår strävan efter att döda varandra på det bästa sättet drivit oss framåt i utvecklingen och allt bottnar i krig om territorium, från att ha börjat som ett slagsmål om en grotta (dåligt exempel) för 10.000 tals år sen har utvecklats till fullskaliga krig, med 1000tals metoder att förgöra sin fiende för något så "löjligt" som land, religion och ideologier (människans felande länk).
Vi människor är djur och inget annat och det jag ville komma fram till att var det än uppstår ett civilisation kommer det precis som här finnas krig och förödelse, död och elände för det är ju trots allt en sak som gör oss människor till människor, döden.
Citera
2003-06-19, 18:56
äldre konto (old)
Ej medlem
jag er inte människor som djur, vi är mkt mer intelligenta än djur
Citera
2003-06-19, 19:47
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob08
jag er inte människor som djur, vi är mkt mer intelligenta än djur

Det jag menade var att vi har ett djuriskt förflutet och mycket har hängt med sen dess. Det klart vi inte är djur men det skiljer 2% mellan oss och "djuren".
Citera
2003-06-19, 21:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackskadan
Det jag menade var att vi har ett djuriskt förflutet och mycket har hängt med sen dess. Det klart vi inte är djur men det skiljer 2% mellan oss och "djuren".

Exakt vad är det som är dom 2% som skiljer oss med djuren? Menar du alla djur.
Vet att chimpansen är lik mäniskans gener till 98% är det det du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in