2014-09-04, 14:26
Medlem
Bra att du upptäckt detta.

Om candidan fastnar på tarmens slemhinna så skickas det dit vita blodkroppar som försöker ta bort det. Då skadas även den omgivande slemhinnan. Skadas den för mycket kan osmälta bitar från tarmen läcka ut, läkande tarm-syndromet.

Candida hjälper kroppen att få bort högt blodsocker genom att käka upp sockret.

Exempel på kost mot candida
Senast redigerad av Esolcsid 2014-09-04 kl. 14:33.
Citera
2014-09-05, 14:51
Medlem
MuscleSharks avatar
Haft problem med magen i 4-5 år i perioder. Provade det där Candida testet, men vet i tusan vad jag ska tyda av det. Saliven hängde lite grann som på bilden, men några svarta prickar såg jag inte till.
Kan ju vara så att man har denna svamp ändå utan att just detta test visar på det.
Ska prova att lägga om kosten lite, samt inta bikarbonat på tom mage varje morgon.
Hoppas på att det ger något.
Citera
2014-09-05, 19:07
Medlem
lithionits avatar
kan säkert vara så i vissa fall, men låter lite för hokus pokus för min del.

Har IBS själv sedan typ 2 år tillbaka och måste säga att det är ett totalt helvete, den största hypotesen bakom det hela är att vid IBS så är hela nervsystemet i tarmen är väldigt retbart, den gastrokoliska reflexen som gör att man får tarmrörelser när man äter för att bereda plats för mer mat i magen är väldigt stark, vilket ofta kan resultera i diarré direkt efter måltid.
Citera
2014-09-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
kan säkert vara så i vissa fall, men låter lite för hokus pokus för min del.

Har IBS själv sedan typ 2 år tillbaka och måste säga att det är ett totalt helvete, den största hypotesen bakom det hela är att vid IBS så är hela nervsystemet i tarmen är väldigt retbart, den gastrokoliska reflexen som gör att man får tarmrörelser när man äter för att bereda plats för mer mat i magen är väldigt stark, vilket ofta kan resultera i diarré direkt efter måltid.

Må vara så att det inte funkar för alla men IBS är ju egentligen en diagnos som man ger när man inte vet vad felet är, Vilket jag fick. jag har nu gått cirka 4,5 dag nu på medicinen och jag har inga smärtor alls, jag kan äta helt normalt igen och jag kan sova normalt igen utan att vakna i smärtor och kramper

Det kommer såklart inte funka på alla, men jag tror att det kan vara så för en minoritet och har läkarna missat en svamp infektion på mig i cirka 4 års tid så kan det vara möjligt att dem har missat på flera personer än mig!
Citera
2014-09-05, 22:26
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
Må vara så att det inte funkar för alla men IBS är ju egentligen en diagnos som man ger när man inte vet vad felet är, Vilket jag fick. jag har nu gått cirka 4,5 dag nu på medicinen och jag har inga smärtor alls, jag kan äta helt normalt igen och jag kan sova normalt igen utan att vakna i smärtor och kramper

Det kommer såklart inte funka på alla, men jag tror att det kan vara så för en minoritet och har läkarna missat en svamp infektion på mig i cirka 4 års tid så kan det vara möjligt att dem har missat på flera personer än mig!

Himla skönt att det blivit bättre =)

Håller med om det förstnämnda, IBS är lite av en "slasktrattsdiagnos" som ofta sätts när man inte kan fastställa någon direkt orsak.

Vilka symptom har du haft mest av tidigare?
Citera
2014-09-06, 01:58
Medlem
Citat:
Himla skönt att det blivit bättre =)

Håller med om det förstnämnda, IBS är lite av en "slasktrattsdiagnos" som ofta sätts när man inte kan fastställa någon direkt orsak.

Vilka symptom har du haft mest av tidigare?

Smärtorna är nog det jag har lidit mest av faktiskt eftersom halva min kropp har haft smärtor i över års tid, och magen i 3.

magsmärtor/kramper,ledsmärtor, smärtor i bröstkorg, trötthet, började se "dimmigt" känna mig dimmig i huvudet, kände mig på gränsen till utbrott hela tiden pga av smärtor och dålig sömn, jag kunde knappt äta i peroidvis, hade svettningar och hade så ont att jag ville spy ibland

Men ska vi ranka det
1,smärtorna,
2, trötthet och anfåddheten kom efter smärtorna.
3, dimman kom ganska nyligen, cirka 2,5 månader sen, märkte att när jag skulle läsa på tvn så märkte jag att jag knappt såg vad det stog, vilket gjorde att jag trodde jag började få dålig syn

Nu är allt borta, känns så sjukt att det har gått så snabbt att få bort allt! efter 24 timmar hade 90% av alla symptom och smärtor försvunnit, nu idag har jag bara lite ont i magen när jag vaknar på morogne, men det är pga att jag inte tagit medicinen på några timmar
Senast redigerad av ewmpe 2014-09-06 kl. 02:03.
Citera
2014-09-06, 15:59
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Smärtorna är nog det jag har lidit mest av faktiskt eftersom halva min kropp har haft smärtor i över års tid, och magen i 3.

magsmärtor/kramper,ledsmärtor, smärtor i bröstkorg, trötthet, började se "dimmigt" känna mig dimmig i huvudet, kände mig på gränsen till utbrott hela tiden pga av smärtor och dålig sömn, jag kunde knappt äta i peroidvis, hade svettningar och hade så ont att jag ville spy ibland

Men ska vi ranka det
1,smärtorna,
2, trötthet och anfåddheten kom efter smärtorna.
3, dimman kom ganska nyligen, cirka 2,5 månader sen, märkte att när jag skulle läsa på tvn så märkte jag att jag knappt såg vad det stog, vilket gjorde att jag trodde jag började få dålig syn

Nu är allt borta, känns så sjukt att det har gått så snabbt att få bort allt! efter 24 timmar hade 90% av alla symptom och smärtor försvunnit, nu idag har jag bara lite ont i magen när jag vaknar på morogne, men det är pga att jag inte tagit medicinen på några timmar

Din symptombild låter inte så jättetypisk för just IBS, har du haft någon form av avföringsrubbningar kostant diarré/förstoppning omväxlande diarré och förstoppning? avföringsrubbningar är det mest utmärkande för just IBS.

Så din IBS diagnos kanske är feldiagnosticerad.
Citera
2014-09-06, 17:20
Medlem
Citat:
Din symptombild låter inte så jättetypisk för just IBS, har du haft någon form av avföringsrubbningar kostant diarré/förstoppning omväxlande diarré och förstoppning? avföringsrubbningar är det mest utmärkande för just IBS.

Så din IBS diagnos kanske är feldiagnosticerad.

Jo den är fel diagnoserad har haft lite skillnad på avföring, gjorde koloskopi och endoskopi och det visade inget! och därav gav dom mig diagnosen, hur de kunde missa att jag hade svamp vet jag faktiskt inte
Citera
2014-09-07, 12:24
Medlem
Mitt saliv sjönk, tog inte alls långtid innan nästan halva spottet hängde ner mot botten.
Hur gick du vidare?
Läkar vård eller själv vård
Citera
2014-09-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer420
Mitt saliv sjönk, tog inte alls långtid innan nästan halva spottet hängde ner mot botten.
Hur gick du vidare?
Läkar vård eller själv vård

jag gick till läkare sa att jag hade en svampinfektion efter candida testet som är ett enkelt spottest på internet och fick mycostatin utskrivet

Kan tillägga att jag redan efter 3-4 dosen började känna stor skillnad på livskvalité och psykiskt mående
jag känner mig som en annan person idag inne på sjätte dagen, inga smärtor kvar alls i kroppen, lite på morgonen men det är pga att jag inte tagit medicinen på länge men varje dag jag vaknar känns det som min livskvalite har ökat en aning, det är en känsla jag hoppas du ocskå kommer känna för den är underbar
Senast redigerad av ewmpe 2014-09-07 kl. 12:38.
Citera
2014-09-07, 23:58
Medlem
Citat:
jag gick till läkare sa att jag hade en svampinfektion efter candida testet som är ett enkelt spottest på internet och fick mycostatin utskrivet
Hur är mycostatin i smak, får man i sig den utan problem?
Citera
2014-09-08, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer420
Hur är mycostatin i smak, får man i sig den utan problem?

Den är helt okej! får lite avsmak av den efter 4 gången på en dag, men den är inte så farlig som jag trodde problemet är dock att du ska ha kvar den i munnen i cirka 1 minut innan du sväljer den, och ju längre du har den i munnen ju jobbigare blir den att svälja

Det är verkligen inte stora mängder det gäller, jag skulle ta 3 gånger per dag, 1ml om gången

jag kör 4 gånger just nu om dagen, 1ml precis innan lägg dags för att slippa magsmärtorna på morgonen

annars är det 1-3ml frukost / lunch / middag, men jag rekommenderar 1ml x 4 gånger eftersom mycostatin inte är allt för bra för kroppen

läkaren kommer säga 3 gånger om dagen troligvis för dig ocskå, men jag skulle nog endå sätta in den fjärde om du känner behovet att du vaknar med magsmärtor när du går på medicinen
Senast redigerad av ewmpe 2014-09-08 kl. 02:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in