Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2014-11-05, 19:00
  #97
Medlem
Att hiva upp katten i ett träd, eller en hög sten, det var alltid något jag brukade tänka på. Inte så lätt att få upp en livrädd, fräsande, klösande katt. Flera hundägare brukade ropa att hunden är så snäll så när den kom farande, men det vet ju inte katten.

Jag kan förstå att man vill ha sin hund lös och få springa lite, och det kan väl den få göra om det finns en öppen plats, en äng eller något. Då ser man ju det på avstånd och man kan ta en omväg. I skogen är det i alla fall inge bra med lösa hundar, som skrämmer upp rådjur och annat vilt.
Citera
2014-11-29, 11:58
  #98
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Hundar ska väll ha frihet i skogen tycker jag.
Citera
2014-11-29, 13:59
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Hundar ska väll ha frihet i skogen tycker jag.


Nej, hundar har andra platser att vara på. Skogen tillhör de vilda djuren, det är deras hem.
Citera
2018-07-13, 09:22
  #100
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Gå inte ut i skogen om du är rädd för att stöta på djur

Skogen är ju där man tränar hundar i att gå fritt, så lite olyckor får man räkna med kan hända.

Var skulle man annars öva det? I tätbebbygt område?

Själv såg jag dock till att göra det sent på natten när folk sällan är ute i skogen

Men för i helvete är det så svårt att fatta eller? Skogen är INTE en plats där hundar ska springa lösa. Det får den göra i trädgården eller i en hundrastgård. Gå med i en brukshundsklubb eller agilityklubb eller nåt annars.
Citera
2018-07-13, 09:25
  #101
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Gör som jag, sparka hundhelvetet, då slipper man allt löjligt skitsnack, ja man är uppenbart en idiot.

Egentligen är det är den lågintelligente idiotfan till hundägare som bör sparkas. Borde fan vara körkortskrav för att ha hund och obligatoriskt koppeltvång på allmän plats samt i skogen oavsett vem som äger den.
Citera
2018-07-13, 09:44
  #102
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ända stället där jag kan ha mina hundar lösa är i skogen. Gillar du inte djur i skogen kan du hålla dig därifrån.
Eftersom du inte blev biten så var inte hunden aggressiv utan reagerade precis som min ena gör när den blir osäker. Sedan kan jag hålla med till viss del. Kallar man inte in sin hund när man möter folk är man en idiot.
Men ändå. Man är en större idiot om man inte klarar att möta djur i skogen.
Du får väl ha din osäkra hunden kopplad ifall den inte litar på att du kan lösa situationen.
Nu skrev du iofs som jag tolkar det att du som regel kallar in den. Då är det ok.

När jag hade hund (modell större) så var det alltid inkallning, fot/koppel som gällde runt andra människor. Trots att hon aldrig gjort något utfall eller liknande (faktiskt ganska ointresserad av andra människor).

Ingen ska behöva vara rädd för aggressiva hundar i skogen. Det är inte ok.

Ofta är det ju rädda och osäkra hundar som agerar så. De kan man också vinna över då de just är fegisar. Men visst det är inte kul att brottas med en stor okänd hund bara för att man fått för sig att gå ut i skogen på svamppromenad. Det är ju heller inget att rekommendera för den som inte vet vad den gör.
Citera
2018-07-13, 13:02
  #103
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du får väl ha din osäkra hunden kopplad ifall den inte litar på att du kan lösa situationen.
Nu skrev du iofs som jag tolkar det att du som regel kallar in den. Då är det ok.

När jag hade hund (modell större) så var det alltid inkallning, fot/koppel som gällde runt andra människor. Trots att hon aldrig gjort något utfall eller liknande (faktiskt ganska ointresserad av andra människor).

Ingen ska behöva vara rädd för aggressiva hundar i skogen. Det är inte ok.

Ofta är det ju rädda och osäkra hundar som agerar så. De kan man också vinna över då de just är fegisar. Men visst det är inte kul att brottas med en stor okänd hund bara för att man fått för sig att gå ut i skogen på svamppromenad. Det är ju heller inget att rekommendera för den som inte vet vad den gör.
Eftersom jag inte kommer ihåg lösenordet på den gamla användaren så hoppas jag att mod har överseende att jag svarar med denna användare.
Har läst igenom tråden o allt jag skrev i den. Borde kanske utvecklat mina svar lite bättre.

Min tolkning av trådstarten var att TS stötte på en ouppfostrad hund som i sig var ofarlig. När den sprang omkring i skogen så stötte den på TS o båda blev rädda. För det TS beskriver känns mer som en hund som går i försvarsställning än i ett aggresivt läge.
Detta gör alla hundar när de stöter på något de inte förväntat sig.
Problemet i sig är att denna hund inte kom riktigt till sans när den upptäckte att det var en människa samt att ägarna hade en värdelös lydnad på hunden.

Vad gäller min hund så är hon nu fyra år o har mognat. Så problemet att hon går i försvarsställning är numer ett minne blott. Det jag pratade om då var en hund på ungefär ett halvår som upptäckte världen.
Citera
2018-07-13, 13:09
  #104
Medlem
DaChiefs avatar
Otroligt många miffon som skaffar hund nuförtiden, samt låter de springa runt och skälla. Om en hund skulle göra utfall mot mig skulle jag inte tveka en sekund att nedkämpa den med de vapen som finns nära tillhands.

Om det krävs skulle jag strypa den med mina bara händer och le inför idioten som släppt hunden lös.
Citera
2018-07-27, 22:59
  #105
Medlem
Folk som har sina hundar lösa som springer fram till folk borde koppla dem istället. Händer att en hundägare frågar "du är inte rädd för hundar va?" efter att en hund har rusat fram till mig på promenadstigen. Eller säger saker som "åh han är snäll så du behöver inte vara rädd!". Nej varför skulle jag vara rädd för en snäll hund? Men hur i hela friden kan jag veta att hunden är snäll om den kommer rusandes mot mig? Vissa hundägare alltså, ungefär samma hjärnkapacitet som sin vovve.

Hundar bör enbart användas för jakt, då skulle man se betydligt färre hundar ute och slippa se massa hundskit överallt.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback