Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-09-03, 07:40
Medlem
rehyptols avatar
Hej!

Jag har byggt för första gången min dator och den vägrar att starta, PWR_LED och PWR_SW på moderkortet lyser grönt, dvs den där lilla lysdioden ovanför texten lyser grönt, det betyder väl att moderkortet får ström eller?

Men saken är den att nätaggregatet startar inte heller när man sätter på datorn så jag antar att jag har gjort något grovt fel nånstans?

24pins och 8pins kontakten är inkopplade
Citera
2014-09-03, 07:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
Hej!

Jag har byggt för första gången min dator och den vägrar att starta, PWR_LED och PWR_SW på moderkortet lyser grönt, dvs den där lilla lysdioden ovanför texten lyser grönt, det betyder väl att moderkortet får ström eller?

Men saken är den att nätaggregatet startar inte heller när man sätter på datorn så jag antar att jag har gjort något grovt fel nånstans?

24pins och 8pins kontakten är inkopplade

Börja med att dubbelkolla så du faktiskt kopplat strömbrytaren rätt till Pwr_Sw.

Pröva även med att kortsluts Pwr_sw med ett gem eller något. Då ska datorn starta. Om den inte gör det trots att du har spänningsindikering så blir det spännande felsökning.
Citera
2014-09-03, 08:13
Medlem
rehyptols avatar
Pwr_Sw är rätt, för jag har testat och byta håll på dom och får fortfarande inget.

Hur kan jag kortsluta med ett gem?
Citera
2014-09-03, 08:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Hur kan jag kortsluta med ett gem?

Eh, nittiotalist gissar jag?

Håll en spets av ett uträtat gem mot varje stift för pwr_sw efter att ha tagit bort kabeln mellan pwr_sw och strömbrytaren.

Eller använd en nyckel, en matkniv, skruvmejsel eller nåt annat gjort av en ledande metall.
Citera
2014-09-03, 09:24
Medlem
Det låter som PSU kan vara trasigt.

Testa att koppla ur PSU från Mobo och leta reda på den gröna kabeln i 24 pol kontakten. Ta en kabelbit och kortslut den gröna med jord (svart) när PSU är kopplat till elnät. OBS SÄKERSTÄLL ATT DET ÄR DEN GRÖNA OCH SVART DU KORTSLUTER. Detta startar PSU om det fungerar. Om det startar mät volt på de olika slingorna.gul 12v etc.

Om PSU startar och volt är ok så kan det vara för svagt PSU om du har krävande GPU CPU eller många hdd och prova då med ett kraftigare PSU.

Lycka till.
Citera
2014-09-03, 10:58
Medlem
PeterNosters avatar
Hur man kollar PSU:
https://www.youtube.com/watch?v=ac7YMUcMjbw
Citera
2014-09-03, 12:05
Medlem
Snurrar CPU Fläkten?
Har du kopplat den till rätt uttag så att moderkortet fattar att en fläkt är monterad där?
Tjuter datorn när du trycker på power on knappen eller är den helt tyst?
Citera
2014-09-03, 13:55
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inergy
Snurrar CPU Fläkten?
Har du kopplat den till rätt uttag så att moderkortet fattar att en fläkt är monterad där?
Tjuter datorn när du trycker på power on knappen eller är den helt tyst?

Datorn tjuter inte absolut inget händer. Men moderkortet får ström eftersom pwr_sw lyser grönt
Citera
2014-09-04, 07:28
Medlem
rehyptols avatar
Jag var och lämna in moderkortet idag och dom sa att det inte var något fel på det, men en fråga om, moderkortet lyser grönt då betyder det väl att det får ström? Om jag trycker på powerswitchen borde inte nätaggregatsfläkten börja snurra då eller?
Citera
2014-09-04, 07:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag var och lämna in moderkortet idag och dom sa att det inte var något fel på det, men en fråga om, moderkortet lyser grönt då betyder det väl att det får ström? Om jag trycker på powerswitchen borde inte nätaggregatsfläkten börja snurra då eller?

Lysdioden betyder att EN spänning når moderkortet, men det behövs fyra.

Då du inte svarar på om du försökt förbigå strömbrytaren och bygla direkt på kortet , eller i atx-kontakten,så är det inte meningsfullt att ge dig några fler råd ännu.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-09-04 kl. 08:53.
Citera
2014-09-04, 08:30
Medlem
rehyptols avatar
Ja, du har rätt. Jag ska försöka göra det under helgen eftersom mycket är pågång.
Citera
2014-09-04, 22:43
Medlem
rehyptols avatar
Jag testade och kortsluta med ett gem och då fungerade och datorn startade, vad problemet kan ha varit vet jag inte, men jag har dock inte testat att koppla det till en skärm så får se om jag får någon bild imorgon eller under helgen.

Men tack för svaren i alla fall, det uppskattas verkligen, vad skulle man göra utan flashback?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in