Citat:
Ursprungligen postat av
mr.demon
Jag får fan inte till det.
Jag blötlägger riset i 1-2 timmar. Kokar upp vatten. Tillsätter riset. Kokar en 8 minuter. Sen så slår jag av vattnet och lägger riset i en annan gryta som jag har olja i botten. Bygger typ en kon, gör några hål och har på mer olja. Lägger på duken och sen på med locket. Låter det stå på 2an allt emellan 30-45 min.
Det börjar efter ett tag att lukta som popcorn med blir alltid som äckligt jasminris. Fattar fan inte vad jag gör för fel? Vill heller inte fråga nån iranier IRL för 100 gången.

Skippa oljan! Du ska använda klarat smör - ghee. Får du inte tag på ghee kan du klara smöret själv. Smält smör på lägsta värme. Rör inte i det! Sen använder du
endast det klara smöret. Bottensatsen hälls bort.
Blanda typ 1/3-del av det förkokta riset med smöret, bred ut det på botten av kastrullen/grytan häll på resten av riset och droppa smör över alltsammans. Använd ca 60-75 gr smör till 3 dl ris. På med handduk och lock och låt stå, inte på 2:an utan på 1:an. Lycka till!
P.S. Potatis i botten är inte nödvändigt, det är en god variant, dock. Metoden här ovan, gör att det smörblandade riset i botten får en gyllenbrun, knaprig skorpa. Urgott! D.S.