• 1
  • 2
2014-09-02, 17:00
Medlem
mr.demons avatar
Jag får fan inte till det.

Jag blötlägger riset i 1-2 timmar. Kokar upp vatten. Tillsätter riset. Kokar en 8 minuter. Sen så slår jag av vattnet och lägger riset i en annan gryta som jag har olja i botten. Bygger typ en kon, gör några hål och har på mer olja. Lägger på duken och sen på med locket. Låter det stå på 2an allt emellan 30-45 min.

Det börjar efter ett tag att lukta som popcorn med blir alltid som äckligt jasminris. Fattar fan inte vad jag gör för fel? Vill heller inte fråga nån iranier IRL för 100 gången.
Citera
2014-09-02, 17:23
Medlem
christerys avatar
Glömt skivad potatis i botten?
Citera
2014-09-02, 17:24
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Glömt skivad potatis i botten?

Använder inte det. Har heller aldrig sett nån göra det. Jag får inte till det. Är ju pinsamt!
Citera
2014-09-02, 17:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Använder inte det. Har heller aldrig sett nån göra det. Jag får inte till det. Är ju pinsamt!

Kika på denna då.. https://www.youtube.com/watch?v=xD-RtP-JiFE

Hon verkar ju läcker... ehh riset verkar ju läckert i alla fall.
Citera
2014-09-02, 17:39
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kika på denna då.. https://www.youtube.com/watch?v=xD-RtP-JiFE

Hon verkar ju läcker... ehh riset verkar ju läckert i alla fall.

Har redan sett den. Ja, hon är söt.
Citera
2014-09-02, 18:17
Medlem
Spackelackans avatar
Använder du basmatiris eller jasminris?
Citera
2014-09-02, 18:18
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Använder du basmatiris eller jasminris?

Självklart Basmati! Fattar inte vad jag gör för fel.
Citera
2014-09-02, 18:24
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Självklart Basmati! Fattar inte vad jag gör för fel.
Var gift med en iranska en gång i tiden, och när hon lagade chelow så lade hon alltid potatis längs ned i grytan just för att skapa ett litet mellanrum mellan riset och grytbotten. På det viset så blev ångeffekten bättre.

Det är också viktigt att du tvättar riset ordentligt för att få bort så mycket stärkelse som möjligt. Att bara blötlägga riset räcker inte, så efter blötläggningen så bör riset gnuggas i vatten (Byt vatten mellan gnuggomgångarna tills dess att vattnet förblir klart).

Chelow är jättegott, så lycka till
Citera
2014-09-02, 18:36
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Var gift med en iranska en gång i tiden, och när hon lagade chelow så lade hon alltid potatis längs ned i grytan just för att skapa ett litet mellanrum mellan riset och grytbotten. På det viset så blev ångeffekten bättre.

Det är också viktigt att du tvättar riset ordentligt för att få bort så mycket stärkelse som möjligt. Att bara blötlägga riset räcker inte, så efter blötläggningen så bör riset gnuggas i vatten (Byt vatten mellan gnuggomgångarna tills dess att vattnet förblir klart).

Chelow är jättegott, så lycka till

Får testa med potatis då. Bara det att jag ALDRIG sett nån kompis använda det när dom kokar ris. Men får testa det om inget annat funkar. Jo, jag tvättar det noga. Brukar tvätta det så att vattnet blir helt klart.
Citera
2014-09-02, 19:25
Medlem
Varför frågar du inte maman? Min mama gör alltid med potatis i botten!
Citera
2014-09-02, 19:38
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Får testa med potatis då. Bara det att jag ALDRIG sett nån kompis använda det när dom kokar ris. Men får testa det om inget annat funkar. Jo, jag tvättar det noga. Brukar tvätta det så att vattnet blir helt klart.
Jag har från en väninna som är gift med en iranier fått reda på att potatis är nyckeln till rätten, tydligen ska de karamelliserade potatisskivorna vara väldigt goda också.
Citera
2014-09-03, 12:18
Medlem
Grodaifickans avatar
Skölj riset innan du blötlägger det.

EDIT:

Ha i smör också när du ångar riset. Godare än olja.
Slå även in locket i en handduk när du ska ånga riset.

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag har från en väninna som är gift med en iranier fått reda på att potatis är nyckeln till rätten, tydligen ska de karamelliserade potatisskivorna vara väldigt goda också.

Det kanske är nyckeln till rätten där man har potatis i botten av riset, men det är knappast något som är obligatoriskt för att få till ett iranskt ris. Personligen tycker jag att det blir godare med en gyllenbrun riskaka i botten än potatis.
Senast redigerad av Grodaifickan 2014-09-03 kl. 12:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in