2016-10-17, 00:26
Medlem
Andens Fenomenologi är en obergriplig bok

Har gett mig på att läsa Andens Fenomenologi av G.W.F. Hegel och måste tyvärr konstatera att den för mig är helt oläsbar. Många stycken i boken är formulerade på ett sätt som gör att man nästan tror att det är något avsiktlig skämt som går ut på att vara överdrivet invecklat och komplicerat. Det mesta framstår bara som fullkomligt obegripligt.

Så - eftersom Hegel och Andens Fenomologi är så pass viktig filosofi för att förstå det som kommit efteråt måste jag hitta en bok som avhandlar boken på ett begripligt sätt.

Alltså letar jag efter en bok som beskriver/sammanfattar Andens Fenomenologi. Omfång ca 500 sidor.

Finns det någon bildad själ som kan rekommendera den absolut bästa boken för detta syfte?
Citera
2016-10-17, 21:27
Medlem
Soxis avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Jgnp...1isknkVH2Kweq2

Du är inte den enda som är förvirrad. Den är känd för att vara oerhört komplicerad. Något av de tyngsta du kan läsa inom filosofi.
Citera
2016-10-18, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
https://www.youtube.com/watch?v=Jgnp...1isknkVH2Kweq2

Du är inte den enda som är förvirrad. Den är känd för att vara oerhört komplicerad. Något av de tyngsta du kan läsa inom filosofi.
Har kollat in detta och till och med gett mig på att försöka läsa boken parallellt med att kolla men snabbt kommit fram till att det bli allt för långrandigt. Det finns 136 klipp än så länge. Det är alltså 78 timmar, ganska saftigt, och tyvärr för tråkigt.

Jag läser mycket hellre en bok på ca 500 sidor.
Citera
2016-12-14, 01:06
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar om Hegel samlade.
/Mod
Citera
2017-01-21, 08:17
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickerkiss
Har kollat in detta och till och med gett mig på att försöka läsa boken parallellt med att kolla men snabbt kommit fram till att det bli allt för långrandigt. Det finns 136 klipp än så länge. Det är alltså 78 timmar, ganska saftigt, och tyvärr för tråkigt.

Jag läser mycket hellre en bok på ca 500 sidor.

Det finns enligt vad jag upplevt ingen bok som sammanfattar/beskriver Andens fenomenologi eftersom denna bok verkar vara skriven så att den kan tolkas på olika sätt ( typ en kunskapsteoretisk allegori ...) men en ypperlig pregnant och klar diskussion finns t.ex. hos S. Carlshamre i http://www2.philosophy.su.se/carlsha...arldsanden.pdf ( www2.philosophy.su.se/carlshamre/texter/varldsanden.pdf )
Citera
2017-04-09, 14:06
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Podd om Hegel.

http://www.bildningspodden.se/avsnitt/42-hegel/
Citera
2017-05-20, 19:01
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Någon som känner till en bra Hegelkommentar, gärna rörande hans politiska och historiefilosofi?
Citera
2023-08-08, 16:12
Medlem
Autenticitetisks avatar
Skriver här för att göra denna GIGANT till samlingstråd aktuell.

Jag har förstått att han inte haft i avsikt att göra sig förstådd hos allmänheten och därför tycks hans tankar te sig som nonsens för även mig. Är det någon som gillar och förstår något av vad Hegel vill säga oss?
Citera
2023-08-23, 00:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Hegel är bara relevant ifall man utgår att människor som driver historien är rationella, vilket vi vet att de inte är. Vilken mer holistisk uppfattning av verkligheten uppnås genom att islamister exempelvis skär halsen på alla som inte håller med dem och därmed avslutar debatten? Vilken syntes uppnåddes?

I naturen kan en lögn vara mer värdefull för livet än en sanning, speciellt för makthavare.

Du kan ändå göra en tes-antites-syntes analys av historiska rörelser, men det vore absurd att tro på att syntesen nödvändigtvis blir bättre än varesig tesen eller antitesen.

tes: patriarkatet antites: feminismen syntes: incelrörelse och allt större friktion mellan könen (och fallande fertilitetsnivåer)

Tes: religionsfrihet ska råda i väst antites: islam håller inte med syntes: återgå till att införa religionsfrid enbart åt muslimer, genom rättsväsendet eller genom att alla ändå är så rädda.

tes: kapitalismens ojämlikhet antites: woke aktivister syntes: woke kapitalism )mer ojämlik än någonsin)

tes: romarrikets krigarkultur säkerställer dominans över hela medelhavet antites: kristendomens inversion av mästarmoralen och krigsandan sprids bland slavarna syntes: gotiska legosoldater erövrar Rom och kastar Europa i hundratals år av mörker, fattigdom, total krig och ignorans.
Citera
2023-08-23, 00:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Någon som känner till en bra Hegelkommentar, gärna rörande hans politiska och historiefilosofi?

“But even regarding History as the slaughter-bench at which the happiness of peoples, the wisdom of States, and the virtue of individuals have been victimised — the question involuntarily arises — to what principle, to what final aim these enormous sacrifices have been offered.”

Översättning: Det måste finnas något storslaget längre fram i framtiden som kan justifiera historiens alla blodiga vändningar. Vi måste tro på detta ungefär som vi tror på himmelriket vid slutet av våra plågade liv. Svaret är typ att bli ett med Gud, allvetande och moraliskt fullkomliga varelser eller någon annan slags naiv trams. Det är mer troligt att atombomben regnar och enbart muterade freaks återstår för att kannibalisera på varandra.
Citera
2024-02-07, 12:59
Medlem
Jag ska nog fortsätta Hegels bok om Hamann snart. Nästan alla är ju hegelianer
nuförtiden, slår åt alla håll utan att tänka efter det minsta. Vill ni inte sluta med detta strunt snart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in