2014-08-17, 19:22
Bannlyst
Det är löjeväckande att jag ska analysera något som jag genomskådar som bluff redan vid en ytlig överblick.

Har du fattat omöjligheten av kausalitet i samband med universums uppkomst än, föresten?
Citera
2014-08-17, 22:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tror att svaret på frågan är att det var en plåga att studera filosofi vid det sena 1800-talet och framåt på grund av de många skitpratande epigonerna till Hegel. Det är inte så mycket Hegels fel kanske.

Där satt Russel och ville göra något vettigt inom filosofin, och så pladdrade föreläsarna på som om de hade missat de senaste 50 årens utveckling inom logiken m.m.

Kan för övrigt rekommendera Logicomix, en tecknad serie (!) om Russels projekt.

http://38.media.tumblr.com/tumblr_m2...o1_r1_1280.jpg
http://roberthutchinson.com/wp-conte.../logicomix.jpg
Citera
2014-08-17, 23:27
Medlem
Indoctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontic
De hade inga argument. Det som hände var att de bestämde sig för var att filosofins framtid låg i att analysera det engelska språket med hjälp av Freges Sense and Reference. Målet var att genom semantiska nödvändigheter (s.k. 'Analytic truth') konstruera nödvändiga konceptuella sanningar. Det är därför det kallas för 'analytisk' filosofi (viz. 'analytic philosophy'). Projektet blev slaktat av W.V.O. Quine i dennes kända paper 'Two Dogmas of Empiricism', då Quine visade på ett övertygande sätt att 'Analyticity' (viz. 'Analytic truth') inte ger den typ av nödvändighet (viz. 'necessity') som de analytiska filosoferna behövde för att konstruera sina konceptuella sanningar. Deras projekt reducerades därefter till en trivial lek med ord. På 70-talet fick rörelsen dock nytt liv i form av Saul Kripkes Naming and Necessity, eftersom han där formulerade en ny typ av nödvändighet än den som Quine underminerat. Denna typ var inte huvudsakligen semantisk utan metafysisk, då den bygger på s.k. 'modal intuitions', dvs. möjliga världar. Även detta underminerades dock senare, och sen dess har ingenting hänt.

Då verkar det som om vi är eniga i denna fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tror att svaret på frågan är att det var en plåga att studera filosofi vid det sena 1800-talet och framåt på grund av de många skitpratande epigonerna till Hegel. Det är inte så mycket Hegels fel kanske.

Där satt Russel och ville göra något vettigt inom filosofin, och så pladdrade föreläsarna på som om de hade missat de senaste 50 årens utveckling inom logiken m.m.

Kan för övrigt rekommendera Logicomix, en tecknad serie (!) om Russels projekt.

http://38.media.tumblr.com/tumblr_m2...o1_r1_1280.jpg
http://roberthutchinson.com/wp-conte.../logicomix.jpg
Haha, låter ju urtöntigt roligt!

Ja, vad jag kan tilldela till det här är endast ännu en intuition, dvs att det verkar som om en överfokusering lagts på Hegels (om nu en sådan faktiskt existerar) idealism utan att se till hans dialektik som enligt min mening fortfarande kan appliceras idag utan något form av mothugg - vilket kanske var fallet med hans epigoner? De hade kanske dummat ned Hegel endast till den objektiva idealismen utan att faktiskt se till systemet? Det verkar synnerligen som så med den engelska idealismen...
Citera
2014-08-19, 20:40
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om man inte känner igen mundiarré eller t.o.m. tycker om mundiarré framför tråkiga sanningar, så kan ju Hegel vara något.

Detta: "Hegel talar ofta om hur dialektiken, som han själv kallade för spekulativ logik, i en första fas är i-sig (an-sich) och hur den utvecklas, mognar och når sin övermogna fas där konflikt och självmotsägelser blir tydliga. Den övergår då i sin motsats, som upplöser problemen i dess första fas. Dialektiken befinner sig då i en fas som är för-sig (für sich) och på nytt genomgår dialektiken en fas där självmotsägelserna tvingar den till försoning som leder till ett nytt och högre stadium, som upphäver de tidigare faserna men införlivar också dessa med den nya fasen som då är i-och-för-sig (an-und-für-sich). Så fortgår motsatsernas spel i en allt högre spiral som slutar enligt Hegel först i det Absoluta." är ett paradexempel på ordbajs."

Haha, var är detta ordbajs?? Det är en simpel förklaring av dialektiken.

Citat:
Det är alltså raka motsatsen till något vetenskapligt.

Ja, självfallet, då Hegel var idealist och inte empiricist.
Citera
2014-09-04, 00:38
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Med detta i åtanke kanske man dock skulle kunna dra slutsatsen att han inte bidrog med något positivt?

Hehe, ja, det kanske man kan säga. Det beror ju på vad man har för perspektiv. Det jag tycker om med Hegel -- eller rättare sagt det han inspirerat andra filosofer till, exempelvis Marx och de Beauvoir -- är hans syn på helheten och hur delarna förhåller sig till varandra och att allting kan tolkas som en process. Dialektiken är en rätt intressant idé, eller snarare fenomen, om man egentligen tänker efter.
Citera
2014-09-15, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EvaDahlgren
Hehe, ja, det kanske man kan säga. Det beror ju på vad man har för perspektiv. Det jag tycker om med Hegel -- eller rättare sagt det han inspirerat andra filosofer till, exempelvis Marx och de Beauvoir -- är hans syn på helheten och hur delarna förhåller sig till varandra och att allting kan tolkas som en process. Dialektiken är en rätt intressant idé, eller snarare fenomen, om man egentligen tänker efter.

Dialektiken är ett "system" där man godtyckligt kan stoppa in och få ut saker som man vill. Det är ett bedrägeri. I ett riktigt system skulle man, om man stoppade in exakt ett X få ut exakt ett Y, Z osv.

Schopenhauer tyckte att Hegel skulle ha blivit läkare, för då hade han kunnat tjäna sitt uppehälle utan att ljuga och förstöra filosofin
Citera
2015-02-07, 11:23
Medlem
HAr jag fattat Hegel rätt?

Jag har försökt mig på att läsa Hegel flertalet gånger, och försöker bilda mig en översiktlig bild av delar av hans filosofi. Undrar mest om jag har fattat rätt. Detta gäller främst hans dialektik.

1. Tillvaron formas av alla de rådande ideologier som finns under en viss punkt i tiden. Världen ses som ett stort nätverk där allt är sammankopplat.

2. Varje ideologi har sin tes. För att komma närmare sanningen ska de mötas av sin antites, och bilda en syntes. Denna syntes blir den nya tesen.

3. Man finner en antites till den nya tesen, och processen börjar om, ända tills vi kommer fram till den "riktiga" sanningen.

Jag antar att jag simplifierar extremt mycket, så skulle verkligen uppskatta några rättningar
Citera
2015-02-07, 11:56
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiskPaket
Jag har försökt mig på att läsa Hegel flertalet gånger, och försöker bilda mig en översiktlig bild av delar av hans filosofi. Undrar mest om jag har fattat rätt. Detta gäller främst hans dialektik.

1. Tillvaron formas av alla de rådande ideologier som finns under en viss punkt i tiden. Världen ses som ett stort nätverk där allt är sammankopplat.

2. Varje ideologi har sin tes. För att komma närmare sanningen ska de mötas av sin antites, och bilda en syntes. Denna syntes blir den nya tesen.

3. Man finner en antites till den nya tesen, och processen börjar om, ända tills vi kommer fram till den "riktiga" sanningen.

Jag antar att jag simplifierar extremt mycket, så skulle verkligen uppskatta några rättningar

1. Här måste man särskilja idéer och ideologier. Hegel menar att alla idéer (tankarnas struktur) är sammankopplade och metoden att avslöja dessa är den dialektiska. Ideologier i sig, är en produkt av idéer och har inte den avgörande betydelsen.

2. Det är Hegels dialektik som visar hur motsatserna skapar en lösning.
Tes+Antites---->Syntes
Det vill säga:
Tyranni+Längtan till frihet----->Lagar

3. Det finns inte den riktiga sanningen däremot full förståelse. Det finns inget mål, bara en upprepad process som leder till högre nivåer.
Syntesen blir den nya tesen, får sin antites och skapar en ny syntes osv osv....
Senast redigerad av Q.E.D. 2015-02-07 kl. 11:59.
Citera
2015-02-07, 16:01
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

Din sammanfattning är nog lika användbar som någon annan.

Ingen har som Hegel visat sig applicerbar i varje tänkbart filosofiprojekt. Från marxister och nazister till poststrukturalister har de alla lyckats hänvisa till Hegel.
Citera
2015-02-07, 21:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Att tala om ideologier är något som unghegelianer och marxister sysslade med. För Hegel var det frågan om världsandens utveckling. Världsanden utvecklas i allt högre och friare former. Processen dit är dialektisk och alltså fullt av motsägelser, motsättningar och motsatser (Hegel gjorde inte så stor skillnad mellan dessa tre begrepp ).

Ja, allt är sammankopplat, allt är dynamiskt, och sanningen finns inte i de tillfälliga perspektiven eller ståndpunkterna. Utvecklingen går mot att allting övergår i sin motsats, och genom denna process får olika grader av (med)vetande om sig själv och världen. Dessa olika grader eller stadier kallas bl a 'i sig' och 'i och för sig', vilket får lustiga effekter på svenska eftersom dessa också är vanligt talspråk.

Man får tänka på att Hegel skrev på en tid då t ex darwinismen inte var påtänkt. Han var en tidig tänkare som insåg historien och utvecklingen som en process i tiden.
Citera
2015-02-08, 15:37
Medlem
Q.E.D.s avatar
På sätt och vis är Hegels slutgiltiga mål den "absoluta anden". Han tyckte visst att det "sanna är det hela" men det sanna hör ihop och är beroende av sin utveckling, den historiska utvecklingsprocessen.
Detta visade vägen för den dialektiska materialismen, marxismens rot.

När det gäller nazismens här nämnda Hegelism, kan jag se få beröringspunkter, möjligen som Nietzsches Gud-är-död-tes eller Hegels påstådda höjdpunkt av tyska historian med den preussiska staten och glorifieringen av hjältekvinnan Germania.
Senast redigerad av Q.E.D. 2015-02-08 kl. 15:47.
Citera
2015-02-08, 15:46
Bannlyst
Citat:

Jag anser att Hegel var en stor charlatan och att den som vill veta sanningen ska läsa Schopenhauer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in