Citat:
Ursprungligen postat av
FuuuarkBraah
Tack för att du tog dig tid att svara!
Vill ju ha både kropp och psyke.. Min dröm är att någon gång i framtiden kunna tävla med min fysik. Bodybuilding typ.
Men vill ju samtidigt må bra. Har alltid känt mig dålig på det jag gör, oavsett intresse. Får panik och känner mig värdelös. Har vart så sedan jag var runt 10, är 18 nu.
Mvh
Läs runt lite, se om bodybuilders verkligen "mår bra psykiskt". Även om alla är olika lagd beroendes på uppväxtmiljö så har jag en bild av att psykiska problem är vanligt i den sporten.
Just det här med att känna sig dålig. Jag är min egen största domare i alla sammanhang. Om jag aldrig är nöjd med mig själv och vad jag uppnått i livet så följer stress, ångest och oro som en vagn med bly jag behöver släpa runt på resten av livet. Kan jag acceptera att allting är precis som det ska vara, jag är varken bra eller dåligt, bättre eller sämre, jag är helt enkelt den jag är. En människa som alla andra.
Du kan välja. Antingen fortsätter du att slå på dig själv och lever kvar på samma plats som du alltid har gjort. Eller så väljer du att ta tjuren vid hornen. En tanke är bara en tanke, den kan aldrig skada om vi inte väljer att ge den kraft. Ett tankemönster kan forma min vardag och göra mig hängig. Det gör ont att slå på mig själv mentalt. Förtjänar jag verkligen det? Nej jag förtjänar bättre!
Upp med hakan. Du är värd allt fint livet har att erbjuda. Så om ditt huvud försöker säga annat, konfrontera tanken, var kommer den ifrån, finns överhuvudtaget belägg för den typen av självbestraffning. Är den orimlig så släpp den.
Lidandet grundar sig alltid i reaktionen på en situation, tanke eller känsla. Om jag aldrig reagerar på något så finns heller inget lidande. Reaktion är antingen med motvilja (stöta bort) eller begär (hålla fast). Det är vad vi kallar Egot/Personligheten vi byggt upp under livet. Det handlar och grundar sig i vad vi tycker om och inte tycker om.
Accepterar jag allt för vad det är utan att lägga det i ett fack med bra eller dåligt. Hockus pockus, väldmående kommer som ett brev på posten. Varje morgon jag vaknar.