2014-09-01, 08:38
Medlem
Jag har brjat anvnda Onedrive fr att dela filer mellan datorer men verkar ha sttt p problem med framfrallt office-filer (doc, docx, xls, xlsx). Jag har laddat upp alla filer frn en dator (Win 8.1) till mitt konto och drefter synkat dessa in p en annan dator (Windows 8.1). Det r nr jag ska ppna filerna p den andra datorn som problem uppstr. Office klarar inte av att ppna ngra docx eller xlsx d jag fr ett felmeddelande som lyder:

"The file xxx.docx cannot be opened because there is a problem with the contents. Details: The file is corrupt and cannot be opened."

Nr jag ppnar samma fil p den frsta datorn, den jag anvnda fr att ladda upp/synka filerna mot Onedrive, r det dock inga problem. Om jag anvnder den andra datorn igen och surfar in p mitt onedrive-konto och istllet laddar ned filen via webben, gr det alldeles utmrkt att ppna filen ven p dator nr. 2.

ldre versioner (.doc, .xls) gr att ppna i appen/programmet ven p dator nr 2 men tappar d stora delar av informationen (radbrytningar, stil, storlek. etc, tappar xlm-data?).

r det ngon som sttt p samma problem och har en lsning? Jag vill kunna anvnda Onedrive att synka p bda datorer utan problem...
Citera
2014-09-01, 13:38
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det finns en bugg i Onedrive som frmst pverkar Excel. Kanske knner du igen dig i detta.

http://www.myce.com/news/onedrive-us...-online-72564/

Dr framgr bland annat:

According to the most of the feedback reported on the Microsoft community forums, this bug seems to be specific to OneDrive for Windows 8.1 and does not occur in Excel files synced with OneDrive on Windows 7. Word files edited online do not appear to be affected from my testing, but there are a few reports of various Microsoft Office file types including Word becoming corrupt once synced back to the PC.For those affected, one workaround is to open the file online and save it to the PC.

For those with a large number of files on OneDrive, another option is to sync OneDrive to a Windows 7 based computer.
Citera
2014-09-01, 20:03
Medlem
Ja, det lter lite som mitt problem. Dock tar de inte upp problemet med word-filer. Idag brjade helt pltsligt .xls-filer fungera korrekt p dator 2, utan att jag gjort ngot fr att avhjlpa felet. Dock fungerar fortfarande varken .xlsx, .docx eller .doc (korrekt, .doc gr att ppna men verkar sakna data som ger radbrytningar, stil, storlek m.m.) nnu.

I den artikeln verkar det ocks som att problemet de upptckt r isolerat till nr man har ndrat uppladdade dokument via den webbaserade versionen av Excel. I mitt fall r det ju en annan typ av problem. Jag har inte krt eller ndrat ngra filer i den webbaserade versionen utan enbart synkat upp dem frn dator 1 som fortsatt inte har ngra problem med ngra filer. Det handlar om ca 1 GB och 3,700 filer av olika slag som jag laddat upp.

Andra dokument, som .pdf eller bilder, gr utmrkt att ppna s det verkar endast vara Office-filer som berrs.
Citera
2015-12-15, 01:20
Medlem
KTKs avatar
Hur avbryter man en synkronisering med Onedrive?

Man ju tydligen synka med mycket att skerhetskopiera som tex Google Drive, Windows egna synkroniseringscenter med backup, Samt Onedrive "cloud" tex, usb minne, extern HDD etc

Frga 1. Kan samkrning av automatiserade uppladdningar (skerhetskopieringar) stra varann mer n att det tar processorkraft?

Frga 2. Hur fasen avbryter man en egenvald filsynkronisering till Onedrive till en mapp tex som jag pausat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in