Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-09-05, 22:21
  #37
Medlem
ejibruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Ungefär under vita presenningen finns en lucka..
https://www.google.se/maps/@59.32390...Q5Of0UTkVA!2e0

Sist jag var där fanns det ingen lucka kvar..
Citera
2014-09-07, 21:54
  #38
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejibruk
Sist jag var där fanns det ingen lucka kvar..

Finns en ny version nu..
Citera
2014-09-11, 01:08
  #39
Medlem
UrbanResearchs avatar
NICE TRÅD. Jag känner till många tunnlar i Stockholm. Många vet jag EXAKTA sträckningen på medan andra är lite ovissa. Dela med er av eran information så delar jag med mig av min information? Jag har ingen information som bara är "massa tomma ord". HAR UNDERLAG PÅ ALLT I FORM AV KARTOR, TEKNISKA BESKRIVNINGAR, BESIKTNINGSPROTOKOLL, SÄKERHETSRONDER OCH UTRYCKNINGSPROTOKOLL. Skriv PM till mig. Det här är känsliga grejjer. Det vill jag belysa... Är ni seriösa och vill ha pålitliga uppgifter - ta kontakt.
Citera
2014-09-13, 23:28
  #40
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Jaså vilken av Flashbacks regler skulle det bryta mot då?
Sannolikt ingen av FB:s regler, bara svensk lag
Citera
2014-09-14, 17:36
  #41
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Jag som har väldigt bra koll på Göteborgs ledningstunnlar skulle nu vilja vidga mina vyer till Stockholm och få lite klarhet i hur ledningstunnlarna där stäcker sig. Trots att detta ämne sägs vara väldigt hemligt/känsligt har vi som skriver i tråden 'UE i Göteborg' fått tag på väldigt detaljerade kartor över vår stad. Dels läckta kartor från Riksarkivet (Televerket), dels finns det kartor helt öppet hos Stadsbyggnadskontoret (bygglovshandlingar). Har inget sådant material för Stockholm publicerats?
Svar: jo. Gatukontorets årsredovisning från 1974 (tror jag) innehåller fullständiga ritningar över de, sedan 2002, topphemliga ledningstunnlarna i Stockholms City. Årsredovisningen finns upptryckt i behändigt pocketformat. Jag såg ett exemplar för 30 kr på ett antikvariat på Kungsholmen för några år sedan.
Citera
2015-03-07, 13:09
  #42
Medlem
Radiojournalister på HTG-uppdrag (Hur få Tiden att Gå) avslöjar hemlig tunnel mellan Radiohuset och Kaknästornet som man kan köra "Tankar" igenom. Se 2,25 in i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=rKOfAsBeMPM&t=144
Citera
2015-03-10, 16:26
  #43
Medlem
Mins när de höll på att bygga en av ledningstunnlarna på mitten av 1980-talet. Då fanns det en arbetstunnel som kom upp i närheten av korsningen Huddningevägen/Örbyleden. Men den täcktes över efter något år.
Och nej jag blandar inte ihop den med arbetstunneln för södra länken.
Citera
2017-01-27, 11:52
  #44
Medlem
Tänkte kolla om det är nån som vet om det går att ta sig in i tunnlarna nånstans i västerort? Har länge vela göra en liten expedition vi är 3 pers alla med varsin gopro och vi skulle vela gå lite djupare för att komma in i tunnlarna vi kan alla klättra o springa utan problem så om ni vet nån ingång så får ni gärna hojta till och ja jag vet att det är olagligt och ja jag vet att ingångarna men med en fit och en sax klipper man upp sin egna nyckel. Om ingen skulle veta nån öppen väg ner vilket jag tvekar starkt på så skulle ett tips på en dörr på ett diskret ställe som man inte syns på när man jobbar upp dörren vara bra och lite oallmän info kanske en ritning eller en skiss
Citera
2017-01-27, 14:04
  #45
Medlem
nimrod7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Procent
Tänkte kolla om det är nån som vet om det går att ta sig in i tunnlarna nånstans i västerort? Har länge vela göra en liten expedition vi är 3 pers alla med varsin gopro och vi skulle vela gå lite djupare för att komma in i tunnlarna vi kan alla klättra o springa utan problem så om ni vet nån ingång så får ni gärna hojta till och ja jag vet att det är olagligt och ja jag vet att ingångarna men med en fit och en sax klipper man upp sin egna nyckel. Om ingen skulle veta nån öppen väg ner vilket jag tvekar starkt på så skulle ett tips på en dörr på ett diskret ställe som man inte syns på när man jobbar upp dörren vara bra och lite oallmän info kanske en ritning eller en skiss

Samtliga dessa tunnlar är skyddsobjektsklassade. Olaga intrånga i dessa kan resultera i livslånga fängelsestraff.
De allra flesta ingångarna är inte på något "diskret ställe" utan väl synliga vid en väg (inte helt osannolikt att du någon gång ovetandes klivit rakt på en).
Ni kommer inte in i dessa tunnlar med en fil och en sax. Även om ni skulle lyckas ta er genom yttersta dörren/luckan kommer ni inte komma många meter (eller cm) innan ni stöter på en ny dörr/lucka/galler och då har ni redan utlöst ett larm. När ett larm väl är utlöst dröjer det inte många minuter innan flertalet skyddsvakter finns på platsen.
Tro mig ni kommer inte lyckas ta er in i någon av dessa tunnlar, så ett starkt tips är att inte ens tänka tanken.
Vet ni ens var tunnlarna går någonstans? (Om ni skulle veta något så skriv inte ut det här)
Citera
2017-01-29, 02:11
  #46
Medlem
Gammal tråd som vaknade till liv!

Har ryssarnas kartläggning av tunnlarna ökat sedan tråden startades tro, och var går de ner? Givetvis har de redan kompletta kartor men de kanske vill rekognoscera på plats. Och uppdatera sig lite om vad som finns där nere.
Citera
2017-03-27, 12:45
  #47
Medlem
Någon här kanske känner till något om kopplingar mellan Citybanan och andra tunnlar?

(FB) Tunnelloppet (i citybanan)

Tror mig ha sett en sådan koppling, nära uppfart Bangården.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback