• 1
  • 2
2014-09-01, 00:45
Medlem
Jag som har väldigt bra koll på Göteborgs ledningstunnlar skulle nu vilja vidga mina vyer till Stockholm och få lite klarhet i hur ledningstunnlarna där stäcker sig. Trots att detta ämne sägs vara väldigt hemligt/känsligt har vi som skriver i tråden 'UE i Göteborg' fått tag på väldigt detaljerade kartor över vår stad. Dels läckta kartor från Riksarkivet (Televerket), dels finns det kartor helt öppet hos Stadsbyggnadskontoret (bygglovshandlingar). Har inget sådant material för Stockholm publicerats?

Jag har uppfattat vissa sträckor när det gäller Stockholms tunnlar genom att läsa på forumet. En nord-sydlig tunnel sägs börja vid Värtaverket, och passera Lidingövägen 24 (Högkvarteret), räddningscentralen under Johannes brandstation, Skandiahuset, Klara skyddsrum, sen eventuellt Rosenbad, innan den passerar över Södermalm (hmm går den till Pionen eller har jag blandat ihop med datacentralen vid Östra Real?) och går till Hammarby telestation. Därifrån ska det så kallade Farstasystemet ta vid söderut, fast frågan är om tunneln slutar i Älvsjö, Farsta eller Högdalen? Källor säger olika. Vissa påstår att tunneln ska gå hela vägen till Igelsta kraftvärmeverk i Södertälje men det kan jag inte tänka mig stämmer.
Sträckan över Södermalm: en stigort vid Skanstull (Folksamhuset) och en vid Götgatsbacken.

En östlig gren från Kaknästornet och Östra Real ansluter någonstans i centrala stan, antar jag. Vill minnas något om en stigort vid Humlegården. Vart ansluter denna sträcka till huvudtunneln?
Finns det en nerfart vid Norrmalmstorg?

En västlig gren går till en telestation i Fredhäll och likaså en telestation i trakterna av Alvik. Är Polishuset på Kungsholmen anslutet också? Vart slutar tunneln i väster, Bromma?

En nordlig gren ska finnas till Järvafältet, som passerar en ingång på Västra vägen/Solgatan i Solna. Vart går denna som längst och hur kopplas den på tunnelsystemet inne i stan?

Vilka delar hör till Fortum och vilka delar hör till Televerket (Telia)?

Fyll på!
Citera
2014-09-01, 07:18
Medlem
Monolits avatar
OK, med noll koll på staden så svarar jag först och startar dessutom med något som inte finns. Kan det bli mer fel?

http://www.svk.se/PageFiles/49614/F%...kl_bilagor.pdf

Intressantast är nog kapitel 6.3 i detta dokument, som ger enstaka ledtrådar om var dessa befintliga ledningstunnlar finns.
Citera
2014-09-01, 10:17
Medlem
Zonfararens avatar
Rikstelefontunnlarna sträcker ju sig så gott som överallt
Citera
2014-09-01, 10:56
Medlem
Draugadrottens avatar
Under södermalm vet jag att det finns tunnlar då jag gjort jobb i dom på 90-talet.
Minns inte hur dom gick men minns att det satt skyltar i dom tror det bl.a. stod münchen bryggeriet åt ena hållet och kungsholmen åt ett annat i en korsning men minnet kan svika.
Var och jobbade på en sträcka på lite mer än en mil i tunnlarna.
I dom tunnlarna gick det el och fjärrkyla bland annat och det var hög säkerhet vid in och ut passage för att det alltid ska vara registrerat exakt hur många personer som finns i tunnlarna om det händer en olycka, jag fick gå en utbildning innan tunnlarna fick beträdas.
Vägen går alltid lite lätt uppåt åt det hållet som en utgång är närmast och det finns flera in/utgångar.
Vi körde bilar och bobcat i tunnlarna så dom är rätt stora.
Citera
2014-09-01, 12:15
Medlem
ejibruks avatar
Kartor över tunnlarna är sekretessbelagda och det krävs registerkontroll för att titta på dom (-likså för att få tillträde). Fortum har hand om försörjningstunnlarna under Stockholm, såväl som Farsta och Akalla/Tensta. Det finns ett antal nedfarter lite här och var samt luckor o alla är larmade. Det är ett rejält skalskydd och det är dörrslussar i tunnlarna.

För att få tillträde till dessa så krävs det att samtliga har gått en tunnelsäkerhetsutbildning, samt att man är register- och säkerhetsprövad.
Citera
2014-09-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
OK, med noll koll på staden så svarar jag först och startar dessutom med något som inte finns. Kan det bli mer fel?

http://www.svk.se/PageFiles/49614/F%...kl_bilagor.pdf

Intressantast är nog kapitel 6.3 i detta dokument, som ger enstaka ledtrådar om var dessa befintliga ledningstunnlar finns.
Just ja, projektet 'Stockholms ström' har jag läst om!

Finner det dock otroligt att man skulle bygga en helt ny tunnel under stan i nord-sydlig sträckning, varför skulle man göra det och inte använda den befintliga? Kanske har jag missuppfattat dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
Under södermalm vet jag att det finns tunnlar då jag gjort jobb i dom på 90-talet.
Minns inte hur dom gick men minns att det satt skyltar i dom tror det bl.a. stod münchen bryggeriet åt ena hållet och kungsholmen åt ett annat i en korsning men minnet kan svika.
Var och jobbade på en sträcka på lite mer än en mil i tunnlarna.
I dom tunnlarna gick det el och fjärrkyla bland annat och det var hög säkerhet vid in och ut passage för att det alltid ska vara registrerat exakt hur många personer som finns i tunnlarna om det händer en olycka, jag fick gå en utbildning innan tunnlarna fick beträdas.
Vägen går alltid lite lätt uppåt åt det hållet som en utgång är närmast och det finns flera in/utgångar.
Vi körde bilar och bobcat i tunnlarna så dom är rätt stora.
Vart gick ni ner då?

Citat:
Ursprungligen postat av ejibruk
Kartor över tunnlarna är sekretessbelagda och det krävs registerkontroll för att titta på dom (-likså för att få tillträde). Fortum har hand om försörjningstunnlarna under Stockholm, såväl som Farsta och Akalla/Tensta. Det finns ett antal nedfarter lite här och var samt luckor o alla är larmade. Det är ett rejält skalskydd och det är dörrslussar i tunnlarna.

För att få tillträde till dessa så krävs det att samtliga har gått en tunnelsäkerhetsutbildning, samt att man är register- och säkerhetsprövad.
Åtminstone vi i Göteborg har fått ut en hel del kartmaterial
Läs mitt första inlägg här i tråden!
Citera
2014-09-01, 12:55
Medlem
ejibruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Åtminstone vi i Göteborg har fått ut en hel del kartmaterial
Läs mitt första inlägg här i tråden!

Jorå, jag har läst. Försörjningstunnlarna är klassade som skyddsobjekt och har varit skyddsklassade sedan 2000-talet. Hantering av nyckar/kartor och annat matriel hanteras väldigt varsamt helt enkelt och det gäller på alla skyddsobjekt. Finns riktlinjer om hur sånt skall hanteras.
Citera
2014-09-01, 13:31
Medlem
mummas avatar
Var nere i tunnlarna som fotograf någon gång i slutet på 00-talet och det gick mycket parallellt med vissa större tunnelbanelinjer för det var enklare att bygga G-tunnlar i samband med tunnelbanan.
Tror jag har kartor på huvudnätet för stockholmstads vatten, men skall kolla hemma efter jobbet .
Citera
2014-09-01, 13:41
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Vart gick ni ner då?
Det var olika vid olika tillfällen beroende på vilken som var närmast där vi skulle jobba, det är inte direkt så att ingångarna är dolda utan syns tydligt.
Jag har även kört ner i tunnlarna i hammarby, skanstull mm, det är miltals med tunnlar så det är inga små tunnlar med endast en ingång utan in/utgång sitter hyfsat tätt.
Ingångarna är stora höga portar rakt in i berget, du ser en av dom om du åker längs söder mälarstrand om jag inte minns galet.
Jag rekommenderar ingen att obehörigt försöka besöka dessa då det kan vara farligt samt att säkerheten är hög med slussar vid ingångarna, kameror, passersystem, väktare, larmade sektioner mm.
Det går stora farliga strömledningar och räddningstjänsten går inte ner i tunnlarna innan faran är över om ni orsakar en olycka vilket har hänt tidigare och räkna med att ni blir arresterade om ni försöker samt att en tunnel rökfylls väldigt snabbt.
Detta är fel tunnlar att utforska.
Det jag kan säga är att tunnlarna är långa och sitter ihop och du kan åka under "staden".
Citera
2014-09-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
Det var olika vid olika tillfällen beroende på vilken som var närmast där vi skulle jobba, det är inte direkt så att ingångarna är dolda utan syns tydligt.
Jag har även kört ner i tunnlarna i hammarby, skanstull mm, det är miltals med tunnlar så det är inga små tunnlar med endast en ingång utan in/utgång sitter hyfsat tätt.
Ingångarna är stora höga portar rakt in i berget, du ser en av dom om du åker längs söder mälarstrand om jag inte minns galet.
Jag rekommenderar ingen att obehörigt försöka besöka dessa då det kan vara farligt samt att säkerheten är hög med slussar vid ingångarna, kameror, passersystem, väktare, larmade sektioner mm.
Det går stora farliga strömledningar och räddningstjänsten går inte ner i tunnlarna innan faran är över om ni orsakar en olycka vilket har hänt tidigare och räkna med att ni blir arresterade om ni försöker samt att en tunnel rökfylls väldigt snabbt.
Detta är fel tunnlar att utforska.
Det jag kan säga är att tunnlarna är långa och sitter ihop och du kan åka under "staden".
Tack för dina berättelser. I Göteborg har dom branddörrar där nere - som tillsluter en viss tunnelsträcka, installerat för bara något år sedan, har ni sådant också? Annars låter det bekant med avancerade inpasseringssystem, kameror osv. Vi har rödljus i Göteborg. Dock är kameraövervakningen här i min stad rent av usel har jag hört, du kan springa förbi kameran så hinner rörelsedetektorn inte starta den.

Det jag försöker är att sammanställa tunnelsträckningarna i grova drag för Stockholm, eftersom det intresserar mig att veta. Såvitt jag förstår går det en nord-sydlig tunnel under Södermalm, ungefär i Götgatans sträckning. Skanstull är väl bara en stigort (spiraltrappa), inte nedfart med bil? Finns det några fler ingångar på Södermalm, förutom stigorten i Götgatsbacken? Du nämner Söder Mälarstrand, rimmar lika med Münchenbryggeriet som du nämnde. Går den till samma nord-sydliga tunnel eller finns det en tunnel som går västerut/österut under Södermalm också?

Många frågor, hoppas du kan fylla i lite. Och nej då, går ner tänker jag absolut inte.

Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Var nere i tunnlarna som fotograf någon gång i slutet på 00-talet och det gick mycket parallellt med vissa större tunnelbanelinjer för det var enklare att bygga G-tunnlar i samband med tunnelbanan.
Tror jag har kartor på huvudnätet för stockholmstads vatten, men skall kolla hemma efter jobbet .
Kan du berätta lite om de sträckningar som finns?
Som du såg i min redogörelse är det många antaganden och en del luckor i kunskaperna.

Citat:
Jorå, jag har läst. Försörjningstunnlarna är klassade som skyddsobjekt och har varit skyddsklassade sedan 2000-talet. Hantering av nyckar/kartor och annat matriel hanteras väldigt varsamt helt enkelt och det gäller på alla skyddsobjekt. Finns riktlinjer om hur sånt skall hanteras.
Det förstår jag. Däremot ska tilläggas att klassningen som skyddsobjekt inte har mycket med sekretess att göra. Sekretess gäller enligt vanliga regler i OSL (offentighets- och sekretesslagen). Däremot följer tystnadsplikt för skyddsvakter enligt Skyddslagen.

I Göteborg är enbart ingångarna skyddsobjekt, inte tunnlarna i sig. En ganska udda ordning som jag inte förstår varför man har valt. Förhåller det sig på samma sätt hos er?
Citera
2014-09-01, 16:53
Medlem
ejibruks avatar
Citat:
Tack för dina berättelser. I Göteborg har dom branddörrar där nere - som tillsluter en viss tunnelsträcka, installerat för bara något år sedan, har ni sådant också? Annars låter det bekant med avancerade inpasseringssystem, kameror osv. Vi har rödljus i Göteborg. Dock är kameraövervakningen här i min stad rent av usel har jag hört, du kan springa förbi kameran så hinner rörelsedetektorn inte starta den.

I Göteborg är enbart ingångarna skyddsobjekt, inte tunnlarna i sig. En ganska udda ordning som jag inte förstår varför man har valt. Förhåller det sig på samma sätt hos er?

Finns sektionerade grindar-/portar i tunnlarna, dels som fungerar som branddörrar men även som ett hinder att 'komma vidare' vid ett intrång. Det fanns inte i samma omfattning för några år sen, utan det var bara för några år sen Stockholm Stad började se över säkerheten, och då även installera nytt larm, passer- och kamerasystem.

Njae, här är allt skyddsobjekt. Men till skillnad från 'er' så markeras inte ingångarna så man ser skyltningen från utsidan, utan dom sitter lite mer dolda längre ner. Såg nån bild från nån nedfart där man såg skyltningen från utsidan, det gör man inte här från nedfarterna.
Citera
2014-09-01, 18:32
Medlem
Citat:
Njae, här är allt skyddsobjekt. Men till skillnad från 'er' så markeras inte ingångarna så man ser skyltningen från utsidan, utan dom sitter lite mer dolda längre ner. Såg nån bild från nån nedfart där man såg skyltningen från utsidan, det gör man inte här från nedfarterna.
Just ja, den bilden var det jag som tog.

Ifall någon är intresserad:
(FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)
http://www.pictures.se/bilder/dEtn7.jpg

Har ni rödljus då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här