Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-05, 22:46
  #253
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Ja, det var min tanke också. Vid googling hittade jag en vit variant av tegelsopp och tänkte att detta var en albino-Kalle. De kanske är vanligare än vad jag trodde?

Tänkte först på blek björksopp men den kan uteslutas av flera skäl. Personligen har jag hittat vit KJ en gång och den växte också i direkt anslutning till "vanliga" KJ. Så helt ovanliga är de inte.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2021-08-05 kl. 22:48.
Citera
2022-10-01, 22:46
  #254
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Blir nog ett bra svampår detta! Själv ska jag ut och leta riskor och fixa till skitriskor.

I mina trakter går det 13 pepparriskor på ett dussin. Nu har jag för första gången testat att salta in dessa jävlar. Har haft ett halvbra svampår i övrigt. Det måste vara dessa riskor och liknande som är skitriskor. Halleluja broder!

Edit: Är lite spänd på hur de smakar. Hur använder din mormor dessa?

Edit 2: Gissar att din mormor inte är yngre än min mormor. Må hon vila i frid som min älskade mormor.
__________________
Senast redigerad av JoeDevola 2022-10-01 kl. 23:25.
Citera
2022-10-01, 23:07
  #255
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
I mina trakter går det 13 pepparriskor på ett dussin. Nu har jag för första gången testat att salta in dessa jävlar. Har haft ett halvbra svampår i övrigt. Det måste vara dessa riskor och liknande som är skitriskor. Halleluja broder!

Edit: Är lite spänd på hur de smakar. Hur använder din mormor dessa?

Edit: Gissar att din mormor inte är yngre än min mormor. Må hon vila i frid som min älskade mormor.

Mycket pepparriskor i år, den är ju ganska skarp i smaken. Hittat även bra med svartriskor, skäggriskor och skogsriskor. Har saltat in flera liter så att jag klarar mig i minst ett år.
Citera
2022-10-01, 23:12
  #256
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Mycket pepparriskor i år, den är ju ganska skarp i smaken. Hittat även bra med svartriskor, skäggriskor och skogsriskor. Har saltat in flera liter så att jag klarar mig i minst ett år.

Ha ha. Jag tänkte lägga till en edit med riktning till dig pga din kunskap och ditt finska ursprung. Hann inte så långt.

Har du något tips förutom svampsallad?

Jag har för övrigt ett riktigt superställe för stensopp som levererar år efter år. Hade stora förhoppningar på flera andra ställen, men det var konstigt nog nästan dött där.
__________________
Senast redigerad av JoeDevola 2022-10-01 kl. 23:18.
Citera
2022-10-01, 23:33
  #257
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Ha ha. Jag tänkte lägga till en edit med riktning till dig pga din kunskap och ditt finska ursprung. Hann inte så långt.

Har du något tips förutom svampsallad?

Jag har för övrigt ett riktigt superställe för stensopp som levererar år efter år. Hade stora förhoppningar på flera andra ställen, men det var konstigt nog nästan dött där.

I Finland är det vanligt att bara göra en sås av riskor, både av färska och saltade, som spisas med potatis, alltså ingen annat till i form av kött eller så. Det är även vanligt att man gör varma mackor med saltade riskor. Personligen så nyttjar jag riskorna nästan endast till svampsallad. Varma mackor slinker dock också ner bland.

Stensoppen har lyst med sin frånvaro i mina trakter. Hittade några men var för sent ute. Strävsoppar har det dock varit ganska gott om. Var iväg för att plocka sotvaxskivlingar men möttes av en nedslående syn. Hela det skogsområdet hade förvandlats till ett kalhygge!

Visst ja, höll på att glömma. Det är populärt att pickla små pepparriskor och skäggriskor. Gott!
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2022-10-01 kl. 23:39.
Citera
2022-10-02, 20:24
  #258
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
I Finland är det vanligt att bara göra en sås av riskor, både av färska och saltade, som spisas med potatis, alltså ingen annat till i form av kött eller så. Det är även vanligt att man gör varma mackor med saltade riskor. Personligen så nyttjar jag riskorna nästan endast till svampsallad. Varma mackor slinker dock också ner bland.

Stensoppen har lyst med sin frånvaro i mina trakter. Hittade några men var för sent ute. Strävsoppar har det dock varit ganska gott om. Var iväg för att plocka sotvaxskivlingar men möttes av en nedslående syn. Hela det skogsområdet hade förvandlats till ett kalhygge!

Visst ja, höll på att glömma. Det är populärt att pickla små pepparriskor och skäggriskor. Gott!

Tackar så mycket för tipsen! Kanske blir en sås som första experiment. Picklar du dem i en 1-2-3-lag? Jag är lite sent ute med att plocka pepparriskor. De flesta är mer än fullvuxna, så det får nog testas nästa år.
Citera
2022-10-02, 20:47
  #259
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Tackar så mycket för tipsen! Kanske blir en sås som första experiment. Picklar du dem i en 1-2-3-lag? Jag är lite sent ute med att plocka pepparriskor. De flesta är mer än fullvuxna, så det får nog testas nästa år.

Ja, typ. Kör i några kryddnejlikor, lagerblad, kryddpepparkorn och svart eller -vitpepparkorn samt lite salt.
Citera
2022-10-02, 20:51
  #260
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ja, typ. Kör i några kryddnejlikor, lagerblad, kryddpepparkorn och svart eller -vitpepparkorn samt lite salt.

Toppen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback