2014-08-31, 11:21
Medlem
Min son undrar om det går att göra en a-traktor av denna bil http://www.blocket.se/vasterbotten/F...1.htm?ca=1&w=2.

Tacksam för svar
Citera
2014-08-31, 11:49
Medlem
nerdinsides avatar
Det går, som med allt annat. Däremot kommer du/ni få ett helvete med spärrningen av växellådan på en framhjulsdriven bil.

Regler:
Begränsning till 30km/h.
Beräknad konstruktiv körhastighet får uppgå till högst 30 km/h. Uppmätt maximal körhastighet får uppgå till högst 30 km/h + 10 %. Dessa båda begränsningar kontrolleras vid registreringbesiktningen. För att kunna åstdakomma detta måste som regel de högsta växlarna spärras och/eller en extra nedväxlingsanordning monteras mellan växellåda och drivhjul. Automatlåda får inte spärras. Således måste en extra nedväxlingsanordning monteras.

De flesta A-trallor är bakhjulsdrivna och nedväxlingen sker genom en till växellåda som spärrats i tvåans växel. Således är A-traktorn alltid i tvåans växel, men uppdelad på fem steg genom den växellåda du växlar med. Det här är en nära på omöjlig konstruktion på en framhjulsdriven bil och då får du hitta på en annan lösning för det.

Är du inte professionell bilbyggare rekommenderar jag dig att kolla på en bakhjulsdriven bil, då spärrningen är tusen gånger lättare på en sådan.

Läs mer här:
http://www.epatraktor.n.nu/regler
http://www.bilprovningen.se/Privat/V...A-traktor.html

Lycka till!
Citera
2014-08-31, 12:39
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Fiat Strada är bilen från helvetet som ingen människa bör röra i ens med tång och skyddshandskar. Spring så långt bort ifrån den du kan komma och köp dig någonting annat. Speciellt någonting lättare att bygga om till traktor...

Jag köpte en 04 strada som gått 10k mil vid 2010, på ett år fick jag byta

Slavcylinder
Kopplingsslang
Startmotor
Generator
Tändningslås
Styrleder
Hjullager höger fram
Bromsslangar
Kopplings pedalen gick sönder
Handbroms mekanismen gick sönder (Kuggarna var utslitna)
Kylare
Lampinfästning höger strålkastare
Diverse vatten slangar som började läcka
Spindelleder
Huvlås

Sen att delarna skickas från tyskland/italien och att man blir tvungen att vänta i 2-3 veckor för att få en slangjävel ibland är inte heller något positivt.

Undvik dessa skitbilar så gott det går! Att motorn sen låter som att den ska hoppa ur bilen när du kallstartar på vintern är inte heller roligt, tar dessutom 20min körning/1 mil innan skiten börjar blir lagom varm... Visserligen drog den 0.75 oavsett om du körde fullgas eller inte men det var väl det ändå positiva.

SPRING!
Citera
2014-09-04, 01:36
Medlem
megasinned1s avatar
Ibland bros det på hur man behandlar sakerna också men sorgligt att slänga pengar på en sån skrot bil.:sad44:
Citera
2014-09-04, 15:53
Medlem
F Fix
I it
A again
T Tony

betyder ju Fiat, skrotbilar, visserligen billiga , men inte för skojs skull dem är billiga.

Köp en Merca/Volvo/King cab å bygg av.
Senast redigerad av nejdetbliringet 2014-09-04 kl. 15:54. Anledning: ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in