2014-08-30, 19:23
Medlem
Vet inte var jag skulle lägga denna ,men här verkar det som man kan få en del tips
Tjejen la in mina (dyra) tennisskor i tvättmaskin (luktade dåligt hehe)
så sulan lossnade från tyget
Någon som har bra tips om bästa lim för att limma ihop sulan igen
eller lämna till skomakaren?
Citera
2014-08-30, 20:05
Medlem
En seriös skomakare kommer inte befatta sig med sportskor då de inte kan gå igod för att en reparation kommer hålla. Skomakare jobbar helst med randsydda/durksydda skor med lädersula eller dainite-sula. Alternativt klackning av damskor.

Det du kan göra är att köpa en tub med Casco Super-set eller Casco Fix-it. Det är starka klister som blir gummiaktigt när det har härdat. Klistra fast sulan och tejpa över så det ligger dikt-an medans det härdar över natten. Fyll även skon med tidningspapper eller skoblock innan du börjar klistra. Jag har gjort detta vid ett flertal tillfällen med mycket gott resultat.
Citera
2014-08-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
En seriös skomakare kommer inte befatta sig med sportskor då de inte kan gå igod för att en reparation kommer hålla. Skomakare jobbar helst med randsydda/durksydda skor med lädersula eller dainite-sula. Alternativt klackning av damskor.

Det du kan göra är att köpa en tub med Casco Super-set eller Casco Fix-it. Det är starka klister som blir gummiaktigt när det har härdat. Klistra fast sulan och tejpa över så det ligger dikt-an medans det härdar över natten. Fyll även skon med tidningspapper eller skoblock innan du börjar klistra. Jag har gjort detta vid ett flertal tillfällen med mycket gott resultat.

Ok ,tack för ditt svar,, egentligen ger jag dom bara några månader till ,tex till min resa utomlands 2 månader så kan jag kasta dom sedan,bara dom får följa mig på en "sista resa" hehe
Citera
2014-08-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Ok ,tack för ditt svar,, egentligen ger jag dom bara några månader till ,tex till min resa utomlands 2 månader så kan jag kasta dom sedan,bara dom får följa mig på en "sista resa" hehe
Ok? Så du kommer klistra eller försöka övertala någon skomakare?
Citera
2014-08-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Ok? Så du kommer klistra eller försöka övertala någon skomakare?

Vilket som, bara dom hänger med en "sista" resa
billigast och enklast och naturligtvis hållbarhet för 2-3 månader
Citera
2014-08-31, 00:17
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Kläder och skor: Allmänt
/Moderator
Citera
2014-08-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Vilket som, bara dom hänger med en "sista" resa
billigast och enklast och naturligtvis hållbarhet för 2-3 månader

Billigast:
Billigast är att köpa en av ovanstående klistertuber för 30-40 kr.

Enklast:
Enklast är att gå till en skomakare som antagligen kommer vara lite skeptisk till lagningen först men om du insisterar så kan han nog fixa det. Det kommer kanske gå på 100-200 kr, hos skomakaren. Om skadan sitter lämpligt till på skon så kan skomakaren både limma och sy med maskin över skadan.

Båda lagningarna kommer hålla 2-3 månader.
Citera
2014-08-31, 19:30
Medlem
Gatukontoret.s avatar
Ta något starkare klister från tex ica, håller det inte så gör om det.
Se bara till att ha rena ytor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in