2014-08-30, 17:24
Bannlyst
Det finns massor av filosofer, och andra intellektuella, utfärdade definitioner på begreppet paradox. Likväl finns det en viss oklarhet kring dess betydelse.

Av engelska skribenter på Wikipedia utfärdad definition:
Citat:
Some paradoxes have revealed errors in definitions assumed to be rigorous, and have caused axioms of mathematics and logic to be re-examined. One example is Russell's paradox, which questions whether a "list of all lists that do not contain themselves" would include itself, and showed that attempts to found set theory on the identification of sets with properties or predicates were flawed.[4] Others, such as Curry's paradox, are not yet resolved.

Av svenska skribenter på Wikipedia utfärdad definition:
Citat:
En paradox är en oöverenstämmelse mellan vad en teori utsäger och vad sunda förnuftet förväntar. Förekomsten av paradoxer hos en teori är förstås besvärande, men undviks ofta genom att inta positionen att sunda förnuftet formats av hur saker ser ut att vara, och inte av hur de (egentligen) är, dvs till teorins fördel.

Det finns en klar distinktion mellan gentemot de svenska och engelska definitionerna, den engelska försöker säga något i stil med "någonting som kan vara falskt och sant parallellt" medan den svenska försöker hävda att det är någonting som motsäger det sunda förnuftet.

Kan någon, eller några, definiera begreppet?
Citera
2014-08-30, 17:47
Medlem
Kan man inte kalla det typ ett antagande som resulterar i en loop av ett oändligt antal antaganden?

En lista som innehåller alla listor måste även innehålla denna listan, som måste innehålla hela denna listan, som måste inne hålla hela denna listan

Det kanske är enklare om man ser det genom programmering. En rekursiv funktion
Senast redigerad av Daudodidi 2014-08-30 kl. 17:54.
Citera
2014-08-30, 18:07
Medlem
retrospectives avatar
Logisk anomali?
Citera
2014-08-30, 18:23
Medlem
BaalZeBubs avatar
Svenska Wikipedias beskrivning är verkligen helt felaktig. Det sunda förnuftet går ofta fel, och särskilt inom filosofin brukar man sällan mest ha med det som en lustighet. Det krävs något mer än så för att räknas som en paradox inom filosofin. Engelska Wikipedia träffar ganska rätt i sin beskrivning. Klassificeringen av paradoxer där är mycket bra.

Att definiera paradox som begrepp låter sig inte göras, tror jag. I alla fall inte om man med en definition menar något som är kort och formellt. Man får nöja sig med klassificeringen, och notera att vissa paradoxer är logiska, andra rör begreppsanalys och andra formella ting kring teorier, och att ytterligare andra inte alls är formella.
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-08-30 kl. 18:26.
Citera
2014-08-30, 19:38
Bannlyst
Ett antal påstående som var och en låter logiska men tillsammans kan de inte vara sanna. Kan ibland itnyttjas inom matematik, man antar något som leder till en motsägelse. Ex sqrt (2) =p/x där p och x inte har gemensamma faktorer.
Citera
2014-08-30, 21:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Ett antal påstående som var och en låter logiska men tillsammans kan de inte vara sanna. Kan ibland itnyttjas inom matematik, man antar något som leder till en motsägelse. Ex sqrt (2) =p/x där p och x inte har gemensamma faktorer.

Då får du ju inte med paradoxer som är sanna!
Citera
2014-08-30, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Svenska Wikipedias beskrivning är verkligen helt felaktig. Det sunda förnuftet går ofta fel, och särskilt inom filosofin brukar man sällan mest ha med det som en lustighet. Det krävs något mer än så för att räknas som en paradox inom filosofin. Engelska Wikipedia träffar ganska rätt i sin beskrivning. Klassificeringen av paradoxer där är mycket bra.

Att definiera paradox som begrepp låter sig inte göras, tror jag. I alla fall inte om man med en definition menar något som är kort och formellt. Man får nöja sig med klassificeringen, och notera att vissa paradoxer är logiska, andra rör begreppsanalys och andra formella ting kring teorier, och att ytterligare andra inte alls är formella.

Ja, samtidigt kan en paradox verka inom ramarna för svenska WP definitionen.
Citera
2014-08-30, 23:34
Bannlyst
Här är den biten jag missade att klistra in: "A paradox is a statement that apparently contradicts itself and yet might be true.[1][2] Most logical paradoxes are known to be invalid arguments but are still valuable in promoting critical thinking."
Citera
2014-08-31, 19:41
Medlem
Pendeks avatar
Jag brukar se en paradox som något som kan vara sant men motsägelsefullt.

Oraklet i Delfi sa att Sokrates var den visaste mannen i världen. Sokrates tyckte att det var en paradox. Han menade att oraklet i Delfi måste vara visare än honom för att veta att han är den visaste mannen i världen.

Annars så vet jag inte.
Citera
2014-08-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag brukar se en paradox som något som kan vara sant men motsägelsefullt.

Oraklet i Delfi sa att Sokrates var den visaste mannen i världen. Sokrates tyckte att det var en paradox. Han menade att oraklet i Delfi måste vara visare än honom för att veta att han är den visaste mannen i världen.

Annars så vet jag inte.
Jag håller med
Citera
2014-08-31, 21:15
Medlem
Vad är en paradox som inte är en paradox?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in