2014-08-30, 16:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag befinner mig i en kanske lite udda situation.

1) Erbjudandet gäller att ta fem olika jobb om vardera 8 timmar i veckan från fem olika arbetsgivare inom lite olika branscher eller

2) ett heltidsjobb på 40 timmar från en enda arbetsgivare.

Grundlönen ut för de bägge alternativen kommer att vara i stort sett identisk.
Men i övrigt, vad finns det för fördelar och nackdelar med respektive alternativ?

Jag tänker förutsättningar för löneökningar, graden av självständighet, relation till arbetskamrater, variation i arbetsuppgifter, att komma ifråga för arbetsförmåner, mest lämpligt för ett cv, i vilket av alternativen man själv sannolikt gör mest nytta för arbetsgivare, restider, stress, splittring, chanser till ob-tillägg i ett av deltidsjobben (de är obefintliga i heltidsjobbet), kunskapsinhämtning och självförverkligande, påverkas pensionen?

Alla sex jobben finns inom geografiskt möjlig närhet inom en timme.
Jag ska ha bestämt mig innan 1 oktober.
Citera
2014-08-30, 16:53
Medlem
kinesarsles avatar
Vad händer vid en schemakrock?
Citera
2014-08-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vad händer vid en schemakrock?

Sjukanmälan förstås.

Herregud vet ni inte hur man fuskar lite?
Citera
2014-08-30, 17:51
Förstår inte problemet.

1. Ha massa jobb, stressa, fuska och kommer antagligen gå åt helvete.

2. Ha ett jobb.
Citera
2014-08-30, 17:56
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baribasariba
Sjukanmälan förstås.

Herregud vet ni inte hur man fuskar lite?
Vad händer vid den femtioelfte schemakrocken? Sen är det väl bara oansvariga sjuttonåringar som sjukskriver sig titt som tätt?

För mig skulle valet vara enkelt; ta heltidstjänsten. Alternativt skulle jag ta tre av deltidstjänsterna, men jag har å andra sidan inget behov av en massa "onödiga" pengar, tar hellre fritid.
Citera
2014-08-30, 19:02
Medlem
RoaldDahls avatar
Någon schemakrock är inte aktuell eftersom det är jag själv som lägger schemat på alla ställena.
Ett av jobben är 8 timmar en ensam dag. De övriga fyra jobben innebär 4-timmarspass vid två tillfällen per vecka.

Exempel:

Mån: Jobb 1 10-14 + Jobb 2 17-21
Tis: Jobb 3 8-12 + Jobb 4 16-20
Ons: Ledig
Tor: Jobb 1 10-14 + Jobb 2 17-21
Fre: Jobb 3 8-12 + Jobb 4 16-20
Lör: Jobb 5 10-18
Sön: Ledig

Exempel heltidsjobbet:

Mån-Fre: 8-17
Citera
2014-08-30, 19:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Någon schemakrock är inte aktuell eftersom det är jag själv som lägger schemat på alla ställena.
Ett av jobben är 8 timmar en ensam dag. De övriga fyra jobben innebär 4-timmarspass vid två tillfällen per vecka.

Exempel:

Mån: Jobb 1 10-14 + Jobb 2 17-21
Tis: Jobb 3 8-12 + Jobb 4 16-20
Ons: Ledig
Tor: Jobb 1 10-14 + Jobb 2 17-21
Fre: Jobb 3 8-12 + Jobb 4 16-20
Lör: Jobb 5 10-18
Sön: Ledig

Exempel heltidsjobbet:

Mån-Fre: 8-17

Ta heltidsjobbet.

Det där kommer inte bli kul med timmar emellan där du vet att du snart ska till nästa jobb vilket tar bort din fritid på dagarna till skillnad mot att jobba allt i ett streck.

Är du runt 50 med en fruga du hatar och hellre är borta, då kan de gå.
Citera
2014-08-30, 19:20
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ta heltidsjobbet.

Det där kommer inte bli kul med timmar emellan där du vet att du snart ska till nästa jobb vilket tar bort din fritid på dagarna till skillnad mot att jobba allt i ett streck.

Är du runt 50 med en fruga du hatar och hellre är borta, då kan de gå.

Tack för rådet!
Njae, inte 50 ännu och utan fruga jag hatar.

Gillar dock sovmorgnar och långluncher.
Jobb 1 sker i egna hemmet.
Eventuellt även jobb 2 på sikt.
Citera
2014-08-30, 19:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Jag fattar inte alls vad som lockar att ha fem olika jobb. Mycket trevligare att jobba på ett ställe där du kan bygga en bra relation med dina kollegor, behöver inte vara splittrad och liknande. Det enda skälet till att ta deltidsjobbet vore, enligt mig, om något av deltidsjobben var en kanontjänst där du också hade möjlighet till heltid, men så verkar inte fallet vara.
Citera
2014-08-30, 21:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag fattar inte alls vad som lockar att ha fem olika jobb. Mycket trevligare att jobba på ett ställe där du kan bygga en bra relation med dina kollegor, behöver inte vara splittrad och liknande. Det enda skälet till att ta deltidsjobbet vore, enligt mig, om något av deltidsjobben var en kanontjänst där du också hade möjlighet till heltid, men så verkar inte fallet vara.

Tack för rådet. Det var ju lite det jag nämnde också, splittring.
Å andra sidan blir jag lätt uttråkad när det gäller arbete och arbetsplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in