• 1
  • 2
2014-08-29, 23:06
Medlem
Ja så nu börjar visst våra kurdiska medborgare åka ner också.

Redan runt den 11:e augusti rapporterade CNN om detta, då en av deras reportrar träffade Zamor Amin & hans fader Osman där nere, Osman bedriver en biltvätt i Borås i vanliga fall. Zamor är 19-år.
Här har ni foto på dom

https://pbs.twimg.com/media/BusXr4kIgAEoztQ.jpg:large

Sedan har även Foxnews träffat svenska medborgare(kurder), som har åkt ner och nu slåss med peshmerga förbanden.

Detta hade jag missat helt, men idag skriver GP.se om det, ca 20 personer från Västsverige har åkt ner, de flesta kurder, men troligtvis även en och annan som har tagit värvning i den reguljära armén i Irak.

Vad tycker ni om detta? SÄPO verkar inte se detta som ett hot enligt uttalandena som GP citerar, så på så sätt är det grönt, dessa personer är inte islamistiska jihadister, att dom skulle utföra terrordåd i Sverige är inte troligt. Alltså en helt annan typ av individer än de medborgare som har åkt ner för att ansluta till ISIS.

Citat:
Säpos pressekreterare Fredrik Milder hävdar att det inte är säkerhetspolisens uppdrag att kontrollera svenskar som strider för reguljära styrkor, eller andra länders arméer.

– De faller inte inom ramen för vår kartläggning av våldsbejakande islamism, säger han.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-varann-i-irak
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-08-29 kl. 23:10.
Citera
2014-08-29, 23:18
Medlem
Jag undrar hur dem tar sig tillväga för att få kontakt och ansluta sig till peshmarga styrkan?

Moskén är väl muslimernas "mötes plats" där muslimer KAN få kontakt med genom någon jihadist för att sedan ansluta sig till ISIS, men hur gör dessa kurder?

Då KRG/peshmarga är västvänliga, tror jag inte SÄPO ser dessa som åker ner som någon eventuell hot mot Sverige i framtiden, då KRG inte är någon terror organisation eller för den delen fundamentala av något slag, så tror jag att SÄPO låter dem göra som dem vill. Kurdistans alla 3 av 4 delar av peshmarga styrkor strider MOT ISIS vilket bör väl ändå tolkas som positivt.
Citera
2014-08-29, 23:23
Medlem
Separatistens avatar
Kan ju inte klandra kurderna, de är lika hängivna som man får hoppas vilken svenne som helst skulle vara om ryssarna invaderade.

Men det pekar ju inte på att integration får folk att precis glömma sitt ursprung.

https://medium.com/war-is-boring/how...n-800ca37ebdfc
Citera
2014-08-29, 23:31
Medlem
sprithitlers avatar
Mycket bra att de åker och kämpar mot ondskan!
Traditionellt har jag varit emot kurdistan och PKK, men när nu Irak tycks falla samman är det inte omöjligt att ett suveränt kurdistan kan vara det bästa som kan komma ur det hela!
Alla som slåss mot ondskan är värda vår respekt och vårt stöd.
Citera
2014-08-30, 17:28
Medlem
SlainbyShrimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSonsOf
Jag undrar hur dem tar sig tillväga för att få kontakt och ansluta sig till peshmarga styrkan?

Moskén är väl muslimernas "mötes plats" där muslimer KAN få kontakt med genom någon jihadist för att sedan ansluta sig till ISIS, men hur gör dessa kurder?

Jag har hört att det är som vilken armé som helst med rekryterings kontor och annat där i Kurdistan.
Citera
2014-08-30, 18:47
Medlem
Separatistens avatar
kurdish peshmargas & anti terror units

http://www.liveleak.com/view?i=408_1409404987
Citera
2014-08-31, 11:35
Moderator
T-80Us avatar
Man kan inte annat än uppmuntra dessa herrar. ISIS är... Ja, det går fan inte ens att beskriva de vraken på ett tillräckligt groteskt och nedlåtande sätt. Jag önskar dem lycka till i kampen!
Citera
2014-09-15, 23:27
Medlem
IIIDraculs avatar
All respekt. De vet vilket öde som väntar dem om de faller i IS händer, men de räds ej, de reser dit och strider för sin frihet.

Hur går de som vill strida med kurderna till väga i Sverige då? Det verkar extremt riskabelt, tänk om de hamnar i IS händer på resan dit.
Citera
2014-09-16, 01:08
Medlem
BallsMans avatar
Har bara hört illa om kurder sedan barnsben, men under de månader som gått i kampen mot IS/ISIS så har jag gjort en tvärvändning i mina åsikter.

All respekt till kurderna i kampen mot Orcherna!
Citera
2014-09-16, 03:25
Medlem
Det är lite lustigt att kurder som förr i mångt och mycket sågs som terrorister nu helt plötsligt blivit hjältar.

Naturligtvis är deras huvudsyfte med att bekämpa ISIS inte det att det är en så otäck organisation, utan slutmålet är att upprätta ett formellt Kurdistan och nu finns chansen.
Citera
2014-09-16, 09:24
Medlem
Kurdistan är ur ett politiskt perspektiv en katastrof med klaner som dominerar partier och partier som dominerar klaner.

Men i deras krig mot IS stödjer jag dem helhjärtat och jag hoppas att Sverige och svenska kurder kan bidra till både militära framgångar och att Kurdistan mognar på ett sådant sätt att de kan få en egen republik i Norra Syrien och Irak.
Citera
2014-09-16, 11:53
Medlem
Bittersteels avatar
Tummen upp för kurderna som slåss mot ISIS. Har mer stake än västvärlden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in