Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-29, 22:22
  #1
Medlem
-Muhammed-s avatar
I Guds Den Nåderikes Den Barmhärtiges Namn,

I denna tråd är det tänkt att vi objektivt ska granska Muhammeds omtvistade personlighet. Jag är säker på att många här kommer att ändra sin uppfattning om Muhammed efter att ni nu fritt kan kritisera tidigare förutfattade meningar om Profeten Muhammeds personlighet. Så, hur ser du på Muhammed? Hur tror du att han var? Varför blev Muhammed så stor bland sitt folk?

Kan det finnas en risk att allt det omoraliska som du har hört och läst om Muhammed är en lögn? berätta gärna vad du tror och dela dina funderingar med oss här på forumet. Jag är själv muslim och vill mer än gärna ta del av era funderingar, kanske kan vi lära oss av varandra.

Må Allahs välsignelser regna ner över oss och fylla våra hjärtan med det ljus som Muhammed kom med från Gud, amin.
Citera
2014-08-29, 22:30
  #2
Medlem
Kebabsugers avatar
han var ju en pedofil och det är nog det han är mest känd för, att han gifte sig med 6 åriga Aisha och knullade henne tills hon blev gravid och födde när hon var 9 år
vad mer behöver man veta om en sådan person?
miljarder personer ber till en pedofil
Citera
2014-08-29, 22:32
  #3
Medlem
Jag tror att han var en våldsam krigsherre som använde en religiös propagandametod för att få stridande på sin sida.

Jag baserar detta på att han, av hur jag har uppfattat det, avrättade oliktänkande och erövrade mark.

Typ såhär:
http://www.liveleak.com/view?i=744_1377386471
(Varning för känsliga: Klipp från IS. Islamister stannar förare på en väg och skjuter ihjäl förarna när de svarar fel på ett "religiöst test". De har problem med att ge ett definitivt svar på på hur många gånger man ska be vid olika tidpunkter på dagen. Avrättning visas mot slutet av klippet. 3 lastbilschaufförer avrättas vid vägkanten. )

Uppenbarligen håller vissa Islamister med om detta. Så bevisa mig gärna fel, TS. Försvarar Koranen mördande av "otrogna" eller inte?


Angående att han var pedofil så ser jag inte det som någonting att ens ifrågasätta. Det var väl relativt vanligt på den tiden över hela världen
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2014-08-29 kl. 22:48.
Citera
2014-08-29, 22:37
  #4
Medlem
mr.chongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
han var ju en pedofil och det är nog det han är mest känd för, att han gifte sig med 6 åriga Aisha och knullade henne tills hon blev gravid och födde när hon var 9 år
vad mer behöver man veta om en sådan person?
miljarder personer ber till en pedofil

Ja det räcker så.. profeten var ett svin kan man säga...
Citera
2014-08-29, 22:57
  #5
Medlem
-Muhammed-s avatar
I Guds Den Nåderikes Den Barmhärtiges Namn,

Salam aleikum och välkomna till tråden. Jag tycker att det är härligt och se att ni är här för att ni besitter en innerlig och ärlig styrka att söka efter en objektiv sanning om det som ni har fått höra om Muhammed.

Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
han var ju en pedofil och det är nog det han är mest känd för, att han gifte sig med 6 åriga Aisha och knullade henne tills hon blev gravid och födde när hon var 9 år
vad mer behöver man veta om en sådan person?
miljarder personer ber till en pedofil

Hur vet du att det som du läst stämmer? vi har fått lära oss i grundskolan att man ska vara källkritisk när man tar till sig information. Hur vet du att Muhammed gifte sig med en 6-åring? hur vet du att Muslimer ber till Muhammed? Vem ber Muslimerna till och vem var Muhammed? jo, Muslimerna ber till Allah/Gud, den herren över alla ting, och Muhammed var Guds tjänare och sändebud.

Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag tror att han var en våldsam krigsherre som använde en religiös propagandametod för att få stridande på sin sida.

Jag baserar detta på att han, av hur jag har uppfattat det, avrättade oliktänkande och erövrade mark.

Typ såhär:
http://www.liveleak.com/view?i=744_1377386471

Angående att han var pedofil så ser jag inte det som någonting att ens ifrågasätta. Det var väl relativt vanligt på den tiden över hela världen

Salam, ett videoklipp som visar illdåd som genomförs av terrorister är inget bevis på att Muhammed avrättade oliktänkande och erövrade mark. Källkritik kan vara ett bra medel att använda om man vill bilda en objektiv uppfattning om hur och vem Muhammed var. Visste du att en kupp ägde rum precis under profetens sista stunder på jorden? Det var denna kupp som var början på ett blodbad i Islams namn, härskarna (de som representerade Muhammed efter hans bortgång) blev, ironiskt nog, Muhammeds ärkefiender

Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Ja det räcker så.. profeten var ett svin kan man säga...

Källkritik?

Man ska inte bara vara nöjd och belåten om man läser eller hör att Muhammeds personlighet var omoralisk, våga kritisera och ifrågasätta.

Må Gud ge er styrka att ifrågasätta information så att ni kan veta vad som är sant och falskt.
Citera
2014-08-29, 23:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Salam, ett videoklipp som visar illdåd som genomförs av terrorister är inget bevis på att Muhammed avrättade oliktänkande och erövrade mark. Källkritik kan vara ett bra medel att använda om man vill bilda en objektiv uppfattning om hur och vem Muhammed var.
Jag vet inte vad "salam" betyder.

Det här är ett problem varje gång jag pratar med en muslim. Kan du inte bara svara på min fråga?

Dödar man otrogna eller ej i Koranen? Ja eller nej?


Anledningen till att jag hänvisar till en video med islamistiska terrorister är för övrigt för att jag tror att de har läst Koranen.
Citera
2014-08-29, 23:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
J

Anledningen till att jag hänvisar till en video med islamistiska terrorister är för övrigt för att jag tror att de har läst Koranen.

Oavsett vad man tycker om Muhammed och islam så är det ett fullkomligt uruselt argument. Om alla man utgår från alla saker som begåtts i namnet av religioner/nationer mm så finns det i princip inget som inte går att sammankoppla med alla möjliga former av illdåd. Man skulle då i princip kunna skylla tex Breiviks skjutningar på vilken text han någonsin läst, oavsett vad som står i den.
Citera
2014-08-29, 23:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Oavsett vad man tycker om Muhammed och islam så är det ett fullkomligt uruselt argument. Om alla man utgår från alla saker som begåtts i namnet av religioner/nationer mm så finns det i princip inget som inte går att sammankoppla med alla möjliga former av illdåd. Man skulle då i princip kunna skylla tex Breiviks skjutningar på vilken text han någonsin läst, oavsett vad som står i den.
Sant.

Vi gör väl såhär då. Det här är stycket jag kan tänka mig att IS hänvisar till i klippet jag visade.

Citat:
And when the sacred months have passed, then kill the polytheists wherever you find them and capture them and besiege them and sit in wait for them at every place of ambush. But if they should repent, establish prayer, and give zakah, let them [go] on their way. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful.
http://quran.com/9/5

Eller:
Citat:
And fight them until there is no fitnah (disbelief) and [until] the religion, all of it, is for Allah . And if they cease - then indeed, Allah is Seeing of what they do.
http://quran.com/8/39

Citat:
Fight those who do not believe in Allah or in the Last Day and who do not consider unlawful what Allah and His Messenger have made unlawful and who do not adopt the religion of truth from those who were given the Scripture - [fight] until they give the jizyah (a special fee) willingly while they are humbled/humiliated.
http://quran.com/9/29

Citat:

Bukhari (8:387) - "Allah's Apostle said, 'I have been ordered to fight the people till they say: 'None has the right to be worshipped but Allah.' And if they say so, pray like our prayers, face our Qibla and slaughter as we slaughter, then their blood and property will be sacred to us and we will not interfere with them except legally and their reckoning will be with Allah.'"
http://www.quranexplorer.com/Hadith/...1.008.387.html


Finns också mycket mer att hämta. Vad säger TS om detta? Tydliga svar, tack.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2014-08-29 kl. 23:31.
Citera
2014-08-29, 23:48
  #9
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag vet inte vad "salam" betyder.

Det här är ett problem varje gång jag pratar med en muslim. Kan du inte bara svara på min fråga?

Dödar man otrogna eller ej i Koranen? Ja eller nej?


Anledningen till att jag hänvisar till en video med islamistiska terrorister är för övrigt för att jag tror att de har läst Koranen.

Salam betyder fred. En muslims sanna egenskap är att när denne finns i omgivningen av andra människor (oavsett tro eller livsåskådning) så ska denna medmänniska uppleva säkerhet, inte bli terroriserad som i filmen du visade.

Vem dödar vem? I Koranen klargörs historiska händelser att Muslimerna under ledningen av Muhammed blivit attackerade av individer som beskrivs med egenskapen polyteister eller "de som känner till sanningen och väljer att täcka det" (Kuffar).

Gud uppmanade Muslimerna att försvara sig och slå tillbaka mot det krig som polyteisterna förklarat mot Muslimerna. Detta redogör Koranen. Detta betyder inte att man ska sticka en kniv i magen på en individ som tror annorlunda än vad muslimen tror på.

Så för att svara på din fråga, Gud uppmanar inte att muslimerna ska döda polyteister i obestämd tid. svaret är Nej. vidare, under Muhammeds tid så får Muslimerna inte ta egna beslut på slagfältet. Beslutet kommer endast från Muhammed. Det var han som gav order (efter Guds beordran) vad som skulle göras i slagfältet när fienderna (polyteisterna) hade förklarat krig mot muslimerna.

fred,

-Muhammed-
Citera
2014-08-29, 23:56
  #10
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Sant.

Vi gör väl såhär då. Det här är stycket jag kan tänka mig att IS hänvisar till i klippet jag visade.


http://quran.com/9/5

Eller:

http://quran.com/8/39


http://quran.com/9/29

http://www.quranexplorer.com/Hadith/...1.008.387.html


Finns också mycket mer att hämta. Vad säger TS om detta? Tydliga svar, tack.

Man har inte rätt att tillämpa verser ur dess kontext. Varje vers är bunden till en viss tid och händelse, det finns inget bevis som klargör att man kan ta verser ur dess kontext och tillämpa det på andra situationer.

I en vers uppmanar Allah att muslimerna ska förbereda sig för strid mot fienden (polyteisterna) i Badr. Gud uppmanar muslimerna att inte frukta, och strida mot fienden när de närmar sig. Gud uppmanar muslimerna att med mod, för även om de är i ett litet antal så kommer de att segra över de som är mer i antal. Detta ägde rum för 1000 år sedan vid en bestämd tid och plats. Isis måste komma med ett bevis på att denna händelse kan tillämpas i Iraq mot oskyldiga kvinnor och barn som inte bär på vapen och som tvingas fly med terror.

Alla de verser som du redogör är bundna till en händelser under en tid i det förflutna. Verserna har en tydlig kontext, om du inte är medveten om kontexten så vet du inte vad versen handlar om. Läs versernas orsak till deras uppenbarelse, då försvinner tvetydigheterna.

Du besitter ett innerligt sanningssökande, kanske finner du den rätta stigen om du är ärlig i ditt sökande,

vi hjälps åt så gott vi kan, för jag har mycket att lära mig från dig ärade vän.

din vän på flashback,

-Muhammed-
Citera
2014-08-30, 00:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
I Guds Den Nåderikes Den Barmhärtiges Namn,

Salam aleikum och välkomna till tråden. Jag tycker att det är härligt och se att ni är här för att ni besitter en innerlig och ärlig styrka att söka efter en objektiv sanning om det som ni har fått höra om Muhammed.



Hur vet du att det som du läst stämmer? vi har fått lära oss i grundskolan att man ska vara källkritisk när man tar till sig information. Hur vet du att Muhammed gifte sig med en 6-åring? hur vet du att Muslimer ber till Muhammed? Vem ber Muslimerna till och vem var Muhammed? jo, Muslimerna ber till Allah/Gud, den herren över alla ting, och Muhammed var Guds tjänare och sändebud.



Salam, ett videoklipp som visar illdåd som genomförs av terrorister är inget bevis på att Muhammed avrättade oliktänkande och erövrade mark. Källkritik kan vara ett bra medel att använda om man vill bilda en objektiv uppfattning om hur och vem Muhammed var. Visste du att en kupp ägde rum precis under profetens sista stunder på jorden? Det var denna kupp som var början på ett blodbad i Islams namn, härskarna (de som representerade Muhammed efter hans bortgång) blev, ironiskt nog, Muhammeds ärkefiender



Källkritik?

Man ska inte bara vara nöjd och belåten om man läser eller hör att Muhammeds personlighet var omoralisk, våga kritisera och ifrågasätta.

Må Gud ge er styrka att ifrågasätta information så att ni kan veta vad som är sant och falskt.
Koraren är ju själva källan till det som skrivs, eller finns det något annat sätt att tolka det på? Isåfall förklara gärna hur, för det finns ju också en vers som säger att det är lungt för muslimer att ljuga för icke-troende om det gynnar islams tillväxt, så om vi nu ska vara helt ärliga, så säg hur man ska tolka då? Att Muhammad gifte sig med en 9 årig flicka säger din egna bok eller torterade kriminella genom att sticka ut deras ögon och hugga av händer och fötter, eller avrätta tusentals människor (kvinnor och barn) som inte höll med eller kanske snackade skit om honom, det är inte någon ''vinklad media'' som skriver det, och isåfall hur kan det vara så otroligt mycket skillnad på han och vanliga profeter? Ingen vanlig profet skulle döda för att folk var oliktänkande eller göra såna grejer, hört att Jesus var mest hatade mannen i sin tid, använde han våld mot sina fiender? Nej utan diskuterade och bevisade dom fel, inte med svärdet utan ordet.. Om Muhammad hade funnits idag hade kony sett ut som ett helgon i jämförelse
Citera
2014-08-30, 00:21
  #12
Medlem
Är du för eller emot sharia lagar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback