2014-08-29, 21:10
Medlem
Svart.Karismas avatar
Jag är genuint intresserad av dessa.

Alltså uppgifter som kräver 0 kompetens, men 100% allmänlogiskt tänkande.

Uppgiften i början av filmen Good Will Hunting är i sådan karaktär. Förklaring av frågan

En annan fråga av samma substans är en jag själv undrade över, vilken jag inte hade kaliber nog att mäkta av: tråd

Huvudbry längst bak i Illustrerad Vetenskap och typiska iq-test frågor är väl åt det hållet; men det är inte riktigt frågor där man ska se mönster jag är ute efter.

Primärt söker jag termer och begrepp på dessa typer av frågor
Sekundärt söker jag specifika frågor
Citera
2014-08-29, 21:48
Bannlyst
Jag ljuger alltid! Ljuger jag när jag säger det eller talar jag sanning?
Citera
2014-08-29, 22:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ett namn på dessa är sokratiska frågor. Särskilt då de frågor som Sokrates ställde till outbildade slavar, för att vissa att även de kunde resonera logiskt.
Citera
2014-08-29, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst

Du ljuger när du säger det. Du kan omöjligt tala sanning för då stämmer inte påståendet.
Har jag rätt?
Citera
2014-08-29, 23:34
Medlem
Citat:
Det här är väldigt intressant eftersom det visar att ett påstående faktiskt kan vara varken sant eller falskt.

Anta att påståendet är sant, då betyder det att du ljuger men när du då säger att du alltid ljuger så ljuger du ju vilket betyder att du inte ljuger och vi har fått en motsägelse mot att påståendet är sant.

Anta nu att påståendet är falskt, då betyder det att du inte ljuger men om du inte ljuger talar du ju sanning när du säger att du alltid ljuger och vi har fått en motsägelse mot att påståendet är falskt.
Citera
2014-08-30, 00:15
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Jag är genuint intresserad av dessa.

Alltså uppgifter som kräver 0 kompetens, men 100% allmänlogiskt tänkande.

Uppgiften i början av filmen Good Will Hunting är i sådan karaktär. Förklaring av frågan

En annan fråga av samma substans är en jag själv undrade över, vilken jag inte hade kaliber nog att mäkta av: tråd

Huvudbry längst bak i Illustrerad Vetenskap och typiska iq-test frågor är väl åt det hållet; men det är inte riktigt frågor där man ska se mönster jag är ute efter.

Primärt söker jag termer och begrepp på dessa typer av frågor
Sekundärt söker jag specifika frågor

Brainteaser?
Citera
2014-08-30, 06:23
Medlem
Dessa logiska uppgifter borde ju falla in under kategorin "Progressiva matriser" enligt mig.
Citera
2014-08-30, 07:29
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Det här är väldigt intressant eftersom det visar att ett påstående faktiskt kan vara varken sant eller falskt.

Anta att påståendet är sant, då betyder det att du ljuger men när du då säger att du alltid ljuger så ljuger du ju vilket betyder att du inte ljuger och vi har fått en motsägelse mot att påståendet är sant.

Anta nu att påståendet är falskt, då betyder det att du inte ljuger men om du inte ljuger talar du ju sanning när du säger att du alltid ljuger och vi har fått en motsägelse mot att påståendet är falskt.

Du tänker för digitalt, alltså att det bara finns alltid eller aldrig. Sanningen kan vara att du ljuger a)ibland, b)oftast c)sällan eller något annat alternativ. Så påståendet är falskt, du kanske ljuger just nu..men inte alltid.
Citera
2014-08-31, 17:20
Medlem
Citat:

I detta påståendet ljuger du om att du alltid ljuger men det utesluter ju inte att du ljuger i andra sammanhang så mitt svar skulle bli att du ljuger i detta sammanhanget men inte nödvändigtvis i andra.

Och vad gäller kameran så visar den ju sin egna bild i repeat med begränsning till antalet pixlar som skärmen visar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in