2014-08-29, 14:39
Medlem
Idag har jag ca 200 000kr sparade på GE Money Bank och undrar om jag istället skall spara i fonder som tex Spiltan Högräntefond eller Avanza Zero?

Detta är inget långsiktigt sparande och funderar på ett husköp om ca 1 - 2 år.
Vad tycker ni att jag ska göra? Hur kan jag "investera" och "öka" mina sparpengar på så kort tid?
Citera
2014-08-29, 15:16
Medlem
2 år är ju väldigt kort tid, när det gäller husköp brukar man fondspara i 5-10 år med bland portfölj.
Hur stora risker kontra hur mycket pengar vill du tjäna och klarar du förlora?

Snabba pengar ger höga risker och vise versa.
Prata med en bankman?
Citera
2014-08-29, 15:22
Medlem
Själv sparar jag ca 50% i Spiltan aktienfond och 50% i avanza zero, har inte gjort mig besviken
Citera
2014-08-29, 15:58
Medlem
Lykros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krippelimeus
2 år är ju väldigt kort tid, när det gäller husköp brukar man fondspara i 5-10 år med bland portfölj.
Hur stora risker kontra hur mycket pengar vill du tjäna och klarar du förlora?

Snabba pengar ger höga risker och vise versa.
Prata med en bankman?

Nej för fan.

Prata inte med hungriga bankförsäljare. De kommer bara rekommendera dig att satsa allt i deras dyraste skitfond som de snart ändå kommer lägga ner.

Läs på själv och bilda dig en uppfattning och utgå därifrån.
Citera
2014-08-29, 16:02
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Själv sparar jag ca 50% i Spiltan aktienfond och 50% i avanza zero, har inte gjort mig besviken

Står enligt många inför en större korrigering inom de närmaste 2 åren. Förstår att detta sparandet inte gjort dig besviken (än) iom. Att vi haft uppgång fyra av de senaste fem åren.

TS: Med såpass kort tid tills du behöver pengarna till ett hus hade jag (min åsikt) avrått dig från att placera pengarna i annat än på sparkonto alt. räntefonder.
Citera
2014-08-29, 16:10
Medlem
Tack för svaren, men vilka räntefonder rekommenderas? Zero och Spiltan?
Citera
2014-08-29, 16:31
Medlem
Lykros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xDev
Tack för svaren, men vilka räntefonder rekommenderas? Zero och Spiltan?

Om du syftar på Avanza Zero så är inte det en räntefond.

Spiltan är ett förvaltningsbolag. De har flera olika räntefonder för olika avsikter.

Du borde läsa på så du inte gör något förödande för din ekonomi
Citera
2014-08-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lykro
Om du syftar på Avanza Zero så är inte det en räntefond.

Spiltan är ett förvaltningsbolag. De har flera olika räntefonder för olika avsikter.

Du borde läsa på så du inte gör något förödande för din ekonomi

Jag menade självklart Avanza Zero och Spiltan Högräntefond. Jag vet att Avanza Zero inte är en räntefond, borde ha nämnt det. Tänkte om det kanske ger mer i avkastning än att bara ha Spiltan hela vägen. För att kollar man på Avanza Zeros graf så verkar den mycket lovande.
Citera
2014-08-30, 10:42
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xDev
Idag har jag ca 200 000kr sparade på GE Money Bank och undrar om jag istället skall spara i fonder som tex Spiltan Högräntefond eller Avanza Zero?

Detta är inget långsiktigt sparande och funderar på ett husköp om ca 1 - 2 år.
Vad tycker ni att jag ska göra? Hur kan jag "investera" och "öka" mina sparpengar på så kort tid?

Har du en sparhorisont på 2 år så har jag svårt att rekommendera aktier och aktiefonder nu när vi står så högt. Visst kan man ha aktier men man måste vara medveten om riskerna.

Spiltan högräntefond är designad just nu för att avkasta hyggligt oavsett makroklimat. Låga räntebindning men en viss kreditrisk. 4% borde fonden kunna avkasta årligen som det ser ut nu.

Spiltan räntefond har ytterligare lägre risk och bör ge lite lägre avkastning, men ändå betydligt högre än bankkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in