• 1
  • 2
2014-08-28, 21:38
Medlem
mandelbiskviers avatar
Svaret står ju i princip i rubriken.. Givetvis är det klokare att spara till en lägenhet i 900k-1.3miljon klassen (eller är det?)..

Just sålt min bebis (pedantskött bil) och fick lös ca 30k på den. Kör nu min andrabil vilket.. funkar...

Problemet är att jag har ett BRINNANDE bilintresse och vill köpa en bil jag kikat på för ca 100k.

Den dagen då jag har sparat ihop mina 100k (har ca 50k just nu) så kommer jag bli extremt nojjig över att "bränna" allt på en bil då jag egentlige skulle kunna göra det mogna och vuxna alternativet att spara lite till och köpa (belåna) en lägenhet.

Hjälp.. Vad bör jag göra tycker DU?D:

Bor för övrigt själv i en 2a på 70 kvm o betalar ca 6k i hyra+parkering. Fast jobb och får ut ca 17-18 efter skatt.

Bor i en stad me ca 100k innevånare
Citera
2014-08-28, 21:52
Medlem
Med den höga hyra du har kan du lika gärna köpa lägenhet och efter det spara till en bil.

Priser på bostäder ser inte ut att falla speciellt inte om du bor i ett lite vitare område.
Citera
2014-08-28, 21:52
Medlem
Servigins avatar
Varför ska du binda upp dig så tidigt? Hur länge tänker du bo i staden du bor i nu? Om jag var i din situation skulle jag prioriterat en bil framför att köpa en lägenhet, dock hade jag inte lagt alla mina pengar på bilen utan kanske något i stil med 60 för själva bilen, 10 till reparationer och andra kostnader samt sparat 30 och börjat spara igen.
Citera
2014-08-28, 22:17
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Med den höga hyra du har kan du lika gärna köpa lägenhet och efter det spara till en bil.

Priser på bostäder ser inte ut att falla speciellt inte om du bor i ett lite vitare område.

Det är just den biten man är livrädd för! Att ens bostadsrätt rasar i värde?.. D:
Kommer köpa förhållandevis centralt isf.

Den biten med att skaffa lägenhet och sedan därefter spara till bil är lockande!.

Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Varför ska du binda upp dig så tidigt? Hur länge tänker du bo i staden du bor i nu? Om jag var i din situation skulle jag prioriterat en bil framför att köpa en lägenhet, dock hade jag inte lagt alla mina pengar på bilen utan kanske något i stil med 60 för själva bilen, 10 till reparationer och andra kostnader samt sparat 30 och börjat spara igen.

Känns så fruktansvärt meningslöst att betala hyra till hyresvärden, pengar man aldrig kommer se skymten av igen.. Känns lixom omotiverande! Att betala av ett bostadslån skulle funka som en motivation då man i praktiken "får tillbaka" pengarna i form av en bostadsrätt.

Men har ingen jättelust att rulla runt i min rostiga -92a någon längre period heller.. x). Dock så vet jag vilken bil jag vill ha och inget annat är öht intressant för stunden, priset på den bilen varierar mellan 80-90k. En förhållandevis "dyr" bil att äga, men inte dyrare än bilen jag just sålde (300hk , 1,3L/mil osv osv).

Så svårt! Köper jag dock bilen kommer det ta måmga år att spara ihop insasten. Minst 3år iallafall.

Ursäkta stavfel , på mobilen atm
Citera
2014-08-28, 22:20
Medlem
Bbobis avatar
Du verkar ju veta vad du hade gjort om du idag haft pengarna så där är nog ditt svar. Du verkar veta att du inte tycker det är värt det.

En konflikt jag också dras med så jag å ena sidan skulle vilja ha en fräsiga bil men å andra sidan vet att det inte är värt det.

Hur gillar du bilar? Styrka? Statussymbol? Om styrka kan du köpa en äldre och spara massvis på skatt och försäkring vilket åtminstone gör valet lättare.
Citera
2014-08-28, 22:29
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du verkar ju veta vad du hade gjort om du idag haft pengarna så där är nog ditt svar. Du verkar veta att du inte tycker det är värt det.

En konflikt jag också dras med så jag å ena sidan skulle vilja ha en fräsiga bil men å andra sidan vet att det inte är värt det.

Hur gillar du bilar? Styrka? Statussymbol? Om styrka kan du köpa en äldre och spara massvis på skatt och försäkring vilket åtminstone gör valet lättare.

Du har nog rätt att jag i grund och botten vet själv..!

Är en volvo jag är intresserad av så ingen statussymbol direkt .

Tror fan de e klokast att spara till en bostadsrätt först! Köper jag bilen kommer jag (lätt) lägga ut ytterligare 10k på kosmetiska saker.
Citera
2014-08-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Svaret står ju i princip i rubriken.. Givetvis är det klokare att spara till en lägenhet i 900k-1.3miljon klassen (eller är det?)..

Just sålt min bebis (pedantskött bil) och fick lös ca 30k på den. Kör nu min andrabil vilket.. funkar...

Problemet är att jag har ett BRINNANDE bilintresse och vill köpa en bil jag kikat på för ca 100k.

Den dagen då jag har sparat ihop mina 100k (har ca 50k just nu) så kommer jag bli extremt nojjig över att "bränna" allt på en bil då jag egentlige skulle kunna göra det mogna och vuxna alternativet att spara lite till och köpa (belåna) en lägenhet.

Hjälp.. Vad bör jag göra tycker DU?D:

Bor för övrigt själv i en 2a på 70 kvm o betalar ca 6k i hyra+parkering. Fast jobb och får ut ca 17-18 efter skatt.

Bor i en stad me ca 100k innevånare

Sitter i samma båt som du, sålde min bil nyligen som jag köpte för ca 3 månader sedan, ''råckade'' göra ett impulssköp på 80-90 000:- och köpte mig en jävligt fin volvo s60 T5, men när man hade varvat ur den ett antal gånger och kört som en idiot så börjar jag ångra mig, det är fruktansvärt mycke pengar på ett sätt men endå inte... iaf så sålde jag den för samma summa och köpte mig en lite billigare bil.

Bostadsrätt först sen bil röstar jag på
Citera
2014-08-29, 00:25
Medlem
Diablo1118s avatar
Här kommer en bra tips till TS:

Köp en lägenhet så pass nära din arbetsplats så att du cykla till jobbet. Kolla bara på bostadsrätter under 3000 kr i avgift. Vet inte var du jobbar/bor men med pengar till kontantinsats och bra avtal via din förening som avgift inkl hushållsel och bredband kan du komma ner till 4000 kr i boendekostnad för en lägenhet. Då går det snabbt att spara pengar.....
Citera
2014-08-29, 07:42
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sideburnz
Sitter i samma båt som du, sålde min bil nyligen som jag köpte för ca 3 månader sedan, ''råckade'' göra ett impulssköp på 80-90 000:- och köpte mig en jävligt fin volvo s60 T5, men när man hade varvat ur den ett antal gånger och kört som en idiot så börjar jag ångra mig, det är fruktansvärt mycke pengar på ett sätt men endå inte... iaf så sålde jag den för samma summa och köpte mig en lite billigare bil.

Bostadsrätt först sen bil röstar jag på
Va någon liknande bil jag kikat på :$

Tror jag siktar på lägga först! Känns som att det borde gå och spara ihop ganska fort till bilen då man väl har lägenheten

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Här kommer en bra tips till TS:

Köp en lägenhet så pass nära din arbetsplats så att du cykla till jobbet. Kolla bara på bostadsrätter under 3000 kr i avgift. Vet inte var du jobbar/bor men med pengar till kontantinsats och bra avtal via din förening som avgift inkl hushållsel och bredband kan du komma ner till 4000 kr i boendekostnad för en lägenhet. Då går det snabbt att spara pengar.....

Låter verkligen lockande!

Finns det några direkta nackdelar med att köpa en lägenhet i min situation??..
Citera
2014-08-29, 07:50
Medlem
TattooedFuckers avatar
Men skaffa dig en rolig bil tilll nästa sommar med runt 300 hk .pm
Citera
2014-08-29, 10:17
Medlem
Köp bostadsrätt och lägg upp en amorteringsplan. Du kommer tacka dig själv för detta vuxna beslut om 10 år när du konstaterar att du inte har bränt upp varenda månadslön på onödig skit och din bostad förhoppningsvis har ökat i värde. Bor du på en ort med högre utbildning eller attraktiv arbetsmarknad kommer priserna bara fortsätta uppåt.
Citera
2014-08-29, 10:27
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillesnutt
Köp bostadsrätt och lägg upp en amorteringsplan. Du kommer tacka dig själv för detta vuxna beslut om 10 år när du konstaterar att du inte har bränt upp varenda månadslön på onödig skit och din bostad förhoppningsvis har ökat i värde. Bor du på en ort med högre utbildning eller attraktiv arbetsmarknad kommer priserna bara fortsätta uppåt.

Låter verkligen klokt!

Ska man höra med banken / mäklare om rådfrågning ang lägenhetsköp? Vars man bör köpa me den budgeten jag har osv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in