2014-08-28, 15:12
Medlem
mmmoookkks avatar
Tja,

Har fått hem en ny induktionshäll. Men den stängs av och på hela tiden känns det som.

Ta nu t.ex. när jag kokar vatten.

Den jobbar i 2 sekunder. Då kokar vattnet förstås. Sen slutar den jobba i 2 skunder. Och då slutar vattnet koka.

Sen upprepas det här hela tiden.

Man hör ljudet när den går på. "BZZZZZ". Sen slutar det. Sen "BZZZZZ". Sen slutar det.

Ja, du förstår...

Är det såhär en induktionshäll är tänkt att fungera? Gör jag något fel? Eller är den dålig och bör bytas?

Tack på förhand!
Citera
2014-08-28, 15:14
Medlem
Är det en gryta som passar för induktionshällar? Många grytjävlar gör inte det!
Citera
2014-08-28, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Tja,

Har fått hem en ny induktionshäll. Men den stängs av och på hela tiden känns det som.

Ta nu t.ex. när jag kokar vatten.

Den jobbar i 2 sekunder. Då kokar vattnet förstås. Sen slutar den jobba i 2 skunder. Och då slutar vattnet koka.

Sen upprepas det här hela tiden.

Man hör ljudet när den går på. "BZZZZZ". Sen slutar det. Sen "BZZZZZ". Sen slutar det.

Ja, du förstår...

Är det såhär en induktionshäll är tänkt att fungera? Gör jag något fel? Eller är den dålig och bör bytas?

Tack på förhand!
Så gör min induktionshäll också. Man får stå och passa så det inte kokar över när den sätter igång och jobbar på det där sättet.
Citera
2014-08-28, 15:32
Medlem
Wunbs avatar
Låter skumt tycket jag, dom stängs ju av automatiskt när dom inte används så kanske är fel typ av kastrull/stekpanna?
Citera
2014-08-28, 16:27
Medlem
På min häll så går den kontinuerligt på högsta effekten, men när man minskar effektläget så blir det pulserande på det sättet som TS skriver. Det är antagligen så att konstruktionen gör att effekten regleras genom att hällen slår på och av i korta intervaller precis som när man kör en mikrovågsugn på lägre effekt.

Så nej det är inte fel på din häll, den fungerar på det sättet.
Citera
2014-08-28, 16:50
Medlem
brianmolkos avatar
stängs de inte av när den kommit upp i värme och sen startar igen när det blir lite "kallare" ?
Spara energi, många spisar tillsammans gör så kanske det gör lite iaf
Citera
2014-08-28, 20:38
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Tycker
På min häll så går den kontinuerligt på högsta effekten, men när man minskar effektläget så blir det pulserande på det sättet som TS skriver. Det är antagligen så att konstruktionen gör att effekten regleras genom att hällen slår på och av i korta intervaller precis som när man kör en mikrovågsugn på lägre effekt.

TS: Detta är det korrekta svaret på din fråga.
Citera
2014-08-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Tycker

Det är så det fungerar - vanligen så har ju saker en given effekt och sen reglerar man med att slå på och av. Men om det är så att vattnet börjar koka, sen slutar och sen börjar igen, slutar osv så är kopplingsfrekvensen för låg - det ska normalt gå så fort att det beter sig som om man har en lägre jämn effekt.

Vissa saker tål inte att slås på och av för ofta som t ex magnetronen i en micro eller en kylkompressor - då får man acceptera att t ex "intensiteten" på kokande vatten går upp och ner eller temperaturen svajar några grader (kylskåp styrs oftast också av en enkel termostat som har några graders kopplingsdiff). Men en induktionshäll borde ju inte ha det problemet. Man kan ju ändå använda en förhållandevis (i elektroniksammanhang) väldigt låg frekvens. Tar man av en kastrull med vatten från plattan fortsätter det ändå koka nån sekund och likaså om man stället tillbaka det så kokar det inte omedelbart (även om det går fort med induktion) - så t ex 0,5-1 Hz kopplingsfrekvens borde ju räcka bra. Men om den slår på i 2 och av i 2 har man ju bara 0,25 Hz (med 50% effekt) - och då börjar det nog bli lite svajigt, speciellt om man har en panna med tunna väggar och botten som inte lagrar så mycket värme.

Tyvärr är det ju svårt att ändra sånt här om man inte byggt hela spisen själv. Jag tror inte heller det är nåt fel utan tillverkaren som har designat styrkretsen dumt helt enkelt.
Senast redigerad av C20 2014-08-29 kl. 15:56.
Citera
2014-08-29, 16:05
Medlem
Avva66s avatar
Låter som en budgethäll, eller så är det något fel på den.
Det stämmer att den inte är steglös, men frekvensen borde ju vara bättre.
Citera
2014-08-29, 21:37
Medlem
Kan vara som polarens som slår av när det kommer vatten på hällen, har det sänkt från den kokande kastrullen?

Hur som är det sjukt frustrerande att man inte kan spilla lite..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in