Citat:
Ursprungligen postat av
kunskaparen
Har samtliga fordförvaltare, banker, analytiker med mera avancerade modeller? Hur avancerade då - kan du ge någon känsla för detta?
Jag tror inte alls att det är meningslöst:
1. Enligt ekonomisk teori bör investerare med bättre information fatta bättre beslut.
2. Man kan se att väldigt mycket pengar investeras i modeller och att dessa investeringar fortsätter år efter år. Varför skulle detta fortsätta om det vore meningslöst?
3. Många fonder och enskilda investerare överavkastar bevisligen under långa perioder.
Jag har haft kurser och föreläsningar i aktiekunskap och en modell som kom upp såg på papperet "vass" ut och användes inom finansen.Då jag började räkna på den så upptäckte jag att den inte fungerade vid alla tänkta antaganden.(Från början var det en deltagare som räknat och jag var tvungen att kontrollera det).
Det visade sig att formeln var framtagen i slutet på 30-talet och användes då främst till att räkna på obligationer....
Jag tycker du ska testa din tes med dina riktiga pengar i 2-3år framåt.Sedan startar du en aktiefond och försöker dra in sparare.Efter några år skriver du en bok i ämnet.
Eller så skriver du en bok innan du öppnat fondfirma och håller sedan kurser och föredrag.