Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Brummer och Partners har 400 anställda enligt hemsidan. Deras multistrategy-fond speglar genomsnittsresultatet för deras fonder med olika strategier, flertalet kvantitativa. Medelavkastningen de senaste 5 åren är 5%.
Det här känner jag förstås till och är lite orolig för.

Flera av Brummers fonder är mycket imponerande.
Å ena sidan; är det verkligen möjligt att en snubbe kan sitta på kammaren och tota ihop något av värde i jämförelse med alla raketforskare med miljonlöner på en hedgefond?
Men, å andra sidan; Brummer och Partners stora fonder (Nektar, Lynx) är inriktade mer mot räntor samt mot andra strategier. Deras fonder är inriktade mot låg volatilitet. Jag kan acceptera en högre risknivå och därmed premium. Den fond som verkar likna mig mest är Zenit och den har en avkastning på 15 % per år.
Jag behöver dessutom inte jämföra mig med dem (som nog är bland de allra bästa i Sverige). Jag kan tycka det ok att överavkasta tex Carnegies Sverigefond och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Mellan 5 och 10% verkar kvantitativa metoder kunna avkasta långsiktigt och man får då jobba för de pengarna genom att hela tiden forska fram nya strategier.
Det här tror jag inte är sant. Om det verkligen är sant så vill jag se bevis: visa forskning. Jag har inte sett någon sådan forskning (och kom inte dragande med Fama och French).
Om jag förstår ekonomisk och finansiell teori korrekt finns ingen logisk anledning till varför en specifik modell inte kan överavkasta i all oändlighet så länge som modellens informationsövertag inte är känt för marknaden.
Om vi t ex tar Brummers fonder - som du själv tar upp - så har flera av dem överavkastat marknaden kraftigt under i varje fall 15 år.