2020-12-06, 11:35
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Har kredit hos Avanza, där funkar det inte så. Tittade på Nordnets hemsida, även där definierar de belåningsgraden i form av hur stor procent av ditt innehav du kan belåna. Jag efterlyser en mäklare där jag med 20k eget kapital kan handla aktier för 100k för att uppnå en belåningsgrad på 80%, precis som du skrev i ditt förra inlägg.
Får jag medhåll eller?
Citera
2020-12-11, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Har kredit hos Avanza, där funkar det inte så. Tittade på Nordnets hemsida, även där definierar de belåningsgraden i form av hur stor procent av ditt innehav du kan belåna. Jag efterlyser en mäklare där jag med 20k eget kapital kan handla aktier för 100k för att uppnå en belåningsgrad på 80%, precis som du skrev i ditt förra inlägg.

Belåningsgraden beräknas med eget kapital som bas.

Det du talar om är en belåningsgrad på 400%.
Citera
2020-12-11, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Okej well, hos Nordnet kan du precis göra det. Här förklarar tillochmed Sparpodden hur det kan gå till: https://soundcloud.com/sparpodden/sparpodden-ep14-bel-ningens-r lyssna mellan 10:04 och 10:32

"Med 80% belåningsgrad så behöver jag bara ha 20% i eget kapital. Så om du har 100 tusen och 80% belåningsgrad så kan du belåna dig med 400.000"

De aktier som du köper för dina lånade pengar blir ju pantsatt som säkerhet för lånet, lika som ett hus du köper blir pantsatt för bolånet. Samma principer gäller.
Fram tills 1929 så var det mer regel än undantag att bankerna lät dig belåna dina aktier till 90%, det betyder alltså, med 100.000 kronor i eget kapital så kunde du låna 900.000 ytterligare och investera i nya aktier.

Man kan hos Nordnet med en diversifierad portfölj belåna sig på samma sätt fortfarande:

Citat:
Har du en väldiversifierad portfölj kommer belåningsgraderna på dina värdepapper öka. Som mest kan du belåna din portfölj med 90 procent, vilket möjliggör en hävstång på upp till tio gånger. Har du till exempel 100 000 kr kan du handla aktier för upp till en miljon. Observera att din möjlighet till hävstång begränsas av din kreditlimit, ett individuellt maxbelopp fastställt av oss.

https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/portfoljbelaning

Dock verkligen inte rekommenderat. Jag utnyttjar ungefär halva den belåning jag kan för att hålla mig på deras lägsta räntenivå, ett lagom fegt sätt att på sikt få lite extra avkastning i fondportföljen. 0.89% ränta eller vad det är just nu...
Citera
2020-12-11, 07:52
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Man kan hos Nordnet med en diversifierad portfölj belåna sig på samma sätt fortfarande:

https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/portfoljbelaning

Dock verkligen inte rekommenderat. Jag utnyttjar ungefär halva den belåning jag kan för att hålla mig på deras lägsta räntenivå, ett lagom fegt sätt att på sikt få lite extra avkastning i fondportföljen. 0.89% ränta eller vad det är just nu...

Fan vad mycket bättre Nordnet verkar vara. Avanza suger balle. Jag sitter på typ 25% belåning och har 1,9% ränta. Helt jävla åt helvete.
Citera
2020-12-12, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Fan vad mycket bättre Nordnet verkar vara. Avanza suger balle. Jag sitter på typ 25% belåning och har 1,9% ränta. Helt jävla åt helvete.

Tja på Avanza kan du ju till och med få låna till 0% ränta om du håller dig under 10% belåning och under 50 000 kr, det matchar inte Nordnet.

Annars verkar det som om det skiljer sig lite åt vad som är bäst beroende på hur ens innehav ser ut. Har du runt 25% belåning borde du ju ligga alldeles på gränsen för att kvala för deras gräns för belåning till 0.99%. Kan vara värt att fundera på om du kan plocka om lite eller skjuta till pengar för att hamna under gränsen och spara 1% ränta på din belåning. Beror väl lite på hur stor summa det blir egentligen för dig också. 1% och sen ränteavdrag på det också, blir inte många kronor om du inte har en riktigt stor belåning.
Senast redigerad av Unggoy 2020-12-12 kl. 07:38.
Citera
2020-12-12, 18:59
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Tja på Avanza kan du ju till och med få låna till 0% ränta om du håller dig under 10% belåning och under 50 000 kr, det matchar inte Nordnet.

Annars verkar det som om det skiljer sig lite åt vad som är bäst beroende på hur ens innehav ser ut. Har du runt 25% belåning borde du ju ligga alldeles på gränsen för att kvala för deras gräns för belåning till 0.99%. Kan vara värt att fundera på om du kan plocka om lite eller skjuta till pengar för att hamna under gränsen och spara 1% ränta på din belåning. Beror väl lite på hur stor summa det blir egentligen för dig också. 1% och sen ränteavdrag på det också, blir inte många kronor om du inte har en riktigt stor belåning.
JustinTrodå sitter på ca 20-30 milj i portföljbelåning så det är enklare sagt än gjort att skjuta till medel för att sänka belåningen någon procent.
Citera
2020-12-12, 19:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Nja. Verkar som Nordnet är bäst för alla utom de som lånar under 50 000 kr och folk med väldigt dåligt diversifierade portföljer. För folk med lite större portföljer verkar Avanza vara urdåligt. För min egen del innebär det att jag får 3,8 % ränta mot 0,89 % hos Nordnet.

Jag ligger på en mycket låg belåning, 19 % enligt hemsidan. Problemet är Avanzas belåningsregler är gjorda för småsparare med 5 innehav. Mina innehav har höga belåningsvärden men har av någon anledning inte superlån status. Ofta verkar det som att Avanza vägrar ge det till "oetiska" aktier / fonder.

Du har rätt i att jag borde ta ned belåningen så jag "bara" får 1,9 %. Jag fick göra det i fredags igen. I slutändan får man väl flytta alla värdepapper utan superränta status till Nordnet och ha två portföljer.
Citera
2020-12-12, 19:59
Medlem
glajarns avatar
Det är ingen omöjlighet. Jag sparar 1 miljon på 4 år så allt går om man vill.
Citera
2020-12-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nja. Verkar som Nordnet är bäst för alla utom de som lånar under 50 000 kr och folk med väldigt dåligt diversifierade portföljer. För folk med lite större portföljer verkar Avanza vara urdåligt. För min egen del innebär det att jag får 3,8 % ränta mot 0,89 % hos Nordnet.

Jag ligger på en mycket låg belåning, 19 % enligt hemsidan. Problemet är Avanzas belåningsregler är gjorda för småsparare med 5 innehav. Mina innehav har höga belåningsvärden men har av någon anledning inte superlån status. Ofta verkar det som att Avanza vägrar ge det till "oetiska" aktier / fonder.

Du har rätt i att jag borde ta ned belåningen så jag "bara" får 1,9 %. Jag fick göra det i fredags igen. I slutändan får man väl flytta alla värdepapper utan superränta status till Nordnet och ha två portföljer.

ah, du har rätt. Kikade på vad som kvalar in för superlån på Avanaza och det är ju ganska restriktivt. På Nordnet kan man räkna med allt med 70 % belåningsgrad eller mer i deras ränterabatt. Jag äger nästan bara fonder så alla dessa kvalar in. Då är nog Nordnet bättre på alla sätt och vis bortsett från just fallet om man håller sig under gränsen för Avanazas 0% lån. har aldrig haft avanza förut, det verkar som de var trendsättare med billig portföljbelåning men Nordnet numera har gått om dem som marknadsledande.

Belåna mig till 3.8% ränta skulle inte jag personligen göra, då måste ju börsen gå bra för att det ska löna sig. 0.89 % som jag har känns tryggt, då tjänar jag på belåningen även år när börsen bara plussar marginellt.
Citera
2020-12-12, 23:56
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
ah, du har rätt. Kikade på vad som kvalar in för superlån på Avanaza och det är ju ganska restriktivt. På Nordnet kan man räkna med allt med 70 % belåningsgrad eller mer i deras ränterabatt. Jag äger nästan bara fonder så alla dessa kvalar in. Då är nog Nordnet bättre på alla sätt och vis bortsett från just fallet om man håller sig under gränsen för Avanazas 0% lån. har aldrig haft avanza förut, det verkar som de var trendsättare med billig portföljbelåning men Nordnet numera har gått om dem som marknadsledande.

Belåna mig till 3.8% ränta skulle inte jag personligen göra, då måste ju börsen gå bra för att det ska löna sig. 0.89 % som jag har känns tryggt, då tjänar jag på belåningen även år när börsen bara plussar marginellt.

Det värsta med Avanzas lån (för oss som äger fonder) är att det i princip bara är deras egna keffa fonder som kvalar in för superlånet.

Glöm att kunna belåna någon annan sverigefond än Avanza Zero t ex.

Belåning hos Nordnet är i en helt annan liga i smidighet.
Citera
2021-01-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Status idag: +411 000 kr på 4 månader
Värdepapper: 1 359 907 kr (exkl. 389 064 kr i belåning)
Livida medel: 213 571 kr (83 321 kr +130 250 kr)
Boende: 722 540 kr
Studielån: - 279 455 kr
Investering: 0 kr (avslutad. plussade ca 90 000 kr på 8 månader. Mer lyckat än jag trott återinvesterade i värdepapper )

Nettoförmögenhet: 2 016 563 kr

Status idag: +95 000 kr på 1½ månad
Värdepapper: 1 463 347 kr (exkl. 389 308 kr i belåning)
Livida medel: 205 661 kr (72 411 kr + 133 250 kr)
Boende: 722 540 kr
Studielån: - 279 644 kr

Nettoförmögenhet: 2 111 904 kr
Citera
2021-01-19, 19:45
Medlem
Plussat nästan 100 000 kr på en dryg månad, känns sjukt.

Att "deklarera vinster" på så här korta tidshorisonter är kanske lite oseriöst med tanke på att all värdeökning kommer tack vare börsens breda uppgång den senaste månaden.

Med det sagt så är det nog dags att avsluta belåningen av värdepapper och sätta in de likvida medel som finns. Som någon tidigare användare påtalat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in