Citat:
Ursprungligen postat av
SirHizz
en kompis till mig sökte ett jobb som montör.
han träffade personalchefen som hette Jonas. allt gick bra sa han, han hade bra betyg bra referenser bra CV.
jobbat med montering innan, sen kom snubben och sa här, och hällde ut massa legobitar på bordet, nu skall du bygga detta rymdskeppet enligt denna beskrivningen, det gick åt helvete, han satte bara ihop 3 delar sa han.
har han inte byggt lego sen han va liten. snubben kom in och såg han inte var klar och avbröt testet.
nu kanske han inte får jobbet för han sunka detta testet,
är det seriöst arbets test?. brukar arbetsgivare göra så?. förstår det har me o göra hur väl man kan följa en instruktion men ändå. lite hårt tycker jag, en del kanske är skitbra på lego, en del inte.
Ett test i samband med nyanställning har nog börjat bli vanligt. Trots allt är skolbetyg ganska intetsägande och 3-12 månaders provanställning är dyrt ifall den nyanställde visar sig vara inkompetent. Jag har själv sett personer komma med bra betyg i tekniska ämnen men som visat sig ha tummen mitt i handen när det kommer till praktik. Har också sett en man som knarkat bort flera år sedan högstadiet (alltså helkassa betyg där det öht fanns) men som klarade av att snabbt lära sig och utföra en hel del komplicerade arbetsuppgifter bättre än genomsnittet.
Däremot har jag inte tidigare hört att Lego använts som testmedel. Antar att det var som komplement till ett skriftligt test med matematik, språk och allmänbildning? Var det ett stort företag som hade Lego-testet?