2014-08-26, 20:13
Medlem
SirHizzs avatar
en kompis till mig sökte ett jobb som montör.

han träffade personalchefen som hette Jonas. allt gick bra sa han, han hade bra betyg bra referenser bra CV.

jobbat med montering innan, sen kom snubben och sa här, och hällde ut massa legobitar på bordet, nu skall du bygga detta rymdskeppet enligt denna beskrivningen, det gick åt helvete, han satte bara ihop 3 delar sa han.

har han inte byggt lego sen han va liten. snubben kom in och såg han inte var klar och avbröt testet.

nu kanske han inte får jobbet för han sunka detta testet,

är det seriöst arbets test?. brukar arbetsgivare göra så?. förstår det har me o göra hur väl man kan följa en instruktion men ändå. lite hårt tycker jag, en del kanske är skitbra på lego, en del inte.
Citera
2014-08-26, 20:16
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz

han träffade personalchefen som hette Jonas. allt gick bra sa han, han hade bra betyg bra referenser bra CV.

jobbat med montering innan, sen kom snubben och sa här, och hällde ut massa legobitar på bordet, nu skall du bygga detta rymdskeppet enligt denna beskrivningen, det gick åt helvete, han satte bara ihop 3 delar sa han.

har han inte byggt lego sen han va liten. snubben kom in och såg han inte var klar och avbröt testet.

är det seriöst arbets test?. brukar arbetsgivare göra så?. förstår det har me o göra hur väl man kan följa en instruktion men ändå. lite hårt tycker jag, en del kanske är skitbra på lego, en del inte.

Ptja, om han ska jobba med montering så är det väl inte en dum sak att testa om han kan följa en beskrivning med något så enkelt som lego?
Citera
2014-08-26, 20:17
Medlem
Pixelknights avatar
Det låter som ett passande test för jobbet.
Citera
2014-08-26, 20:20
Medlem
Eftersom det var en intervju för ett montörsjobb kan jag se kopplingen till att använda lego även om det är lite små konstigt.

Tror nog hans chanser minskade eftersom han inte lyckades följa enkla instruktioner han skulle ifrågasatt skiten istället och bett få montera nå vettigare en ikea byrå kanske
Citera
2014-08-26, 20:26
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Eftersom det var en intervju för ett montörsjobb kan jag se kopplingen till att använda lego även om det är lite små konstigt.

Tror nog hans chanser minskade eftersom han inte lyckades följa enkla instruktioner han skulle ifrågasatt skiten istället och bett få montera nå vettigare en ikea byrå kanske

kan själv tycka stora lego är svåra att bygga ihop,

han va ju under stress med, få ihop den på tid, hjärnsläpp kan väl alla få
Citera
2014-08-26, 20:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Hade du (TS) själv anställt en montör som inte klarar av att bygga en legomodell under stress?
Det är antagligen ett vinstdrivet företag vi diskuterar här? inte välgörenhet..
Citera
2014-08-26, 20:37
Medlem
Raxbahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz

Ett test i samband med nyanställning har nog börjat bli vanligt. Trots allt är skolbetyg ganska intetsägande och 3-12 månaders provanställning är dyrt ifall den nyanställde visar sig vara inkompetent. Jag har själv sett personer komma med bra betyg i tekniska ämnen men som visat sig ha tummen mitt i handen när det kommer till praktik. Har också sett en man som knarkat bort flera år sedan högstadiet (alltså helkassa betyg där det öht fanns) men som klarade av att snabbt lära sig och utföra en hel del komplicerade arbetsuppgifter bättre än genomsnittet.

Däremot har jag inte tidigare hört att Lego använts som testmedel. Antar att det var som komplement till ett skriftligt test med matematik, språk och allmänbildning? Var det ett stort företag som hade Lego-testet?
Citera
2014-08-26, 20:39
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hade du (TS) själv anställt en montör som inte klarar av att bygga en legomodell under stress?
Det är antagligen ett vinstdrivet företag vi diskuterar här? inte välgörenhet..

ja det är klart, men som en arbetsgivare får man ju skapa sig en helhetsbild av personen som söker, inte stå och falla på ett test, tycker jag iallfall. jag anställer inte folk men jag tycker det.
Citera
2014-08-26, 20:41
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raxbahn
Ett test i samband med nyanställning har nog börjat bli vanligt. Trots allt är skolbetyg ganska intetsägande och 3-12 månaders provanställning är dyrt ifall den nyanställde visar sig vara inkompetent. Jag har själv sett personer komma med bra betyg i tekniska ämnen men som visat sig ha tummen mitt i handen när det kommer till praktik. Har också sett en man som knarkat bort flera år sedan högstadiet (alltså helkassa betyg där det öht fanns) men som klarade av att snabbt lära sig och utföra en hel del komplicerade arbetsuppgifter bättre än genomsnittet.

Däremot har jag inte tidigare hört att Lego använts som testmedel. Antar att det var som komplement till ett skriftligt test med matematik, språk och allmänbildning? Var det ett stort företag som hade Lego-testet?

stort och stort, 200 anställda just på detta stället, 65 000 världen runt. så stort internationellt sätt
Citera
2014-08-26, 20:53
Medlem
Poechalis avatar
Jag tycker det var ett bra test. Om man har byggt lego eller inte spelar ingen roll. Förmodligen dyker det upp saker i arbetet som ska monteras som man aldrig sett förut och kan man inte följa en legoinstruktion för 5-åringar ska man inte jobba med något mer avancerat.
Citera
2014-08-26, 21:08
Medlem
Jazzqats avatar
Behöver man mycket erfarenhet av lego för att kunna sätta ihop bitar..? Det var ju givetvis förmågan att följa instruktioner och dyl. som var "utmaningen", vilket inte verkar varit hans grej.
Citera
2014-08-26, 21:11
Medlem
robomans avatar
Om killen lyckas sätta ihop tre legobitar låter det som ett klokt val att välja bort honom. Är han inte inkompetent så är han i alla fall handlingsförlamad.
Även om han "inte byggt lego sen han va liten" så låter det som en klen undanflykt. Det är inte hjärnkirurgi att komma ihåg konceptet lego...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in