2014-08-26, 21:16
Medlem
Tycker det var ett bra initiativ, trots att han hette Jonas, genom legobyggandet fångar man upp dom som har praktiska skills och kanske är mer lämpade som montörer än dom med bästa betygen.

Sen misstänker jag att din kamrat får fler chanser om han klickat på alla andra plan.

Men det kan ju vara så att han gav ett lite allmänt halvdant intryck, så det där med legot bara blev droppen.
Citera
2014-08-26, 21:17
Medlem
NativeVLANs avatar
Tycker jag låter vettigt... Ibland måste man göra snabba beslut under stress - att kunna slänga ihop en legofigur utan förvarning låter som ett vettigt test för en montör. Nu är jag inte insatt i hur montörers arbete ser ut men i min värld så bör väl även en montör på entry level klara av, om inte en hel modell, i alla fall mer än 3 bitar.

En av mina vänner fick på sin intervju en 1000+ sidor bok (facklitteratur) att läsa, "imorgon ska du hålla ett föredrag om boken". Intervjun hölls klockan 17:00 och follow-up var planerad till 10:00 dagen efter. Givetvis omöjligt att läsa igenom en tung 1000+ sidors bok på den tiden, vad arbetsgivaren ville veta var hur snabbt personen kunde sålla ut någorlunda relevant information och sammanfatta det för någon som "vet ungefär vad ämnet handlar om".
Senast redigerad av NativeVLAN 2014-08-26 kl. 21:21.
Citera
2014-08-26, 21:22
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NativeVLAN
Tycker jag låter vettigt... Ibland måste man göra snabba beslut under stress - att kunna slänga ihop en legofigur utan förvarning låter som ett vettigt test för en montör. Nu är jag inte insatt i hur montörers arbete ser ut men i min värld så bör väl även en montör på entry level klara av, om inte en hel modell, i alla fall mer än 3 bitar.

det är väl olika från person till person, min bror är civil ingenjör, jobbar som maskiningenjör för ett stort företag, har hand om stora projekt .

men vet inte hur man gör när man skall sätta upp en printer till en ny dator, eller hur man kopierar ett dokument från en USB till datorn.

bara för man är skitbra på en sak, som kräver hög utbildning, så kan man vara helt kass på en annan sak som kräver ingen utbildning, så är det

en raketforskare kanske är helt kass på att laga mat tex, han hade inte kunnat jobba som kock, va ett exempel
Citera
2014-08-26, 21:23
Medlem
Sjukt kul tråd!

Så han lyckades inte sätta ihop mer än 3 delar och skyller på att han inte byggt lego sen han var liten.

Montör kanske inte är rätt yrkes val för honom
Citera
2014-08-26, 21:24
Medlem
Låter som ett bra test om man ska jobba som montör. Ett legoskäpp borde man klara av att bygg utan att få "hjärnsläpp". Som företagare måste man se vem som är mest lämplig att anställa för företagets bästa. Du kan inte hänga läpp för att du måste neka vissa.

På min arbetsintervju så undrade min arbetsgivare om jag rökte cigg och det förstår jag också för man vill ju inte ha någon som avbryter sitt arbete 5min varje timme för att gå ut och gå förbi alla med sin röktlukt på vägen in. Onödigt element helt enkelt. Fick sluta röka.
Citera
2014-08-26, 21:36
Medlem
Aciess avatar
Skulle bett chefen stoppa upp hela byttan med lego rakt upp i arslet, inte omöjligt en smäll på käften om jag va på riktigt dåligt humör oxå.
Citera
2014-08-26, 21:44
Medlem
durtmeisters avatar
Låter rimligt.
ifall det hade varit speciel designade byggklossar som inte var av märket lego hade ingen ifrågasatt.
lego råkar vara en leksak för kreativa barn att det används som test vid monteringsarbete är helt rimligt i mina ögon
Citera
2014-08-26, 21:44
Medlem
Vad kommer vi se i nästa tråd om den svenska PISA-skolan?
En programmerare som inte klarar av att skriva 3 rader på valfritt språk?
En sekreterare som bara kan skriva på Iphone och aldrig sett en penna?
E n tråd startare som skri ver i sär fl er o rd än de t finn s i de t SVeNSKa språ ket?
Ah, hjärnsläpp! 40k rimlig lön för dig?
Citera
2014-08-26, 21:46
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprangkorv
Sjukt kul tråd!

Så han lyckades inte sätta ihop mer än 3 delar och skyller på att han inte byggt lego sen han var liten.

Montör kanske inte är rätt yrkes val för honom

det jag skrev förut, en person kanske är skitbra på matematik och fysik, men kan inte sätta ihop en ikea möbel.

du fattar. bara för man är smart betyder det inte man är bra på andra lättare grejer
Citera
2014-08-26, 21:47
Medlem
Bbobis avatar
Dom har väl helt enkelt kommit fram till att detta test kommer visa om det är rätt person dom söker istället för att bara tippa på ett cv och höra alla dom vanliga smörande svaren från den arbetssökande.

Satte han bara ihop tre bitar och sket i det hela var han helt klart inte personen dom sökte.

Tycker det är roligt att en del företag kör med såna tester där man kan ge ett smakprov på sig själv.

En person kanske direkt såg framför sig hur han skulle byggs ihop ett rymdskepp av delarna. Helt klart en bättre person för jobbet.
Citera
2014-08-26, 21:48
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Ptja, om han ska jobba med montering så är det väl inte en dum sak att testa om han kan följa en beskrivning med något så enkelt som lego?
Ja, hur fan kan man vänta sig att få montera saker i en fabrik/bygge om man inte kan följa en jävla legobeskrivning?
Citera
2014-08-26, 21:51
Medlem
416.5hps avatar
Arbetsprov är det bästa test en arbetsgivare kan göra vad det gäller korrelation mellan provresultat och lämplighet för arbetet. Nu var det här ett simulerat arbetsprov med legobitar i stället för ett riktigt montage i fabriken (eller var han nu skulle jobba som montör). Ett mycket lämpligt prov om det var många sökande. Ett riktigt prov hade varit ännu bättre, men det hade antagligen varit mycket omständligare att genomföra.

Om din kompis inte klarar av att bygga lego under en anställningsintervju skulle jag inte anställa honom oavsett vilket jobb han sökt. Speciellt inte som montör.
Senast redigerad av 416.5hp 2014-08-26 kl. 21:53. Anledning: Utförligare uttryckssätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in