Citat:
Ursprungligen postat av
Sjuktstark
Vill inte äventyra min anonymitet på detta anrika forum men man kan säga att det på sätt och vis är inom försvaret.
Det är också hela uniformen och inte bara vapenrocken som jag bär
Dock har du en poäng. Det kan kanske bli föregivande av tjänsteställning då man faktiskt inte arbetar som Kustjägare men bär detta märke. Dock bär exempelvis adjutanter och personer på försvarsdepartementet utbildningstecken fast deras titlar/arbete är något helt annat utan att denna problematik inträffar.
Nu halkar vi dock bort från topic här. Om vi tänker oss en amfibiesoldat i permissionsuniform. Får de bära något utbildningstecken i guld över höger bröstficka? Har enbart hittat bilder på Amfibiesoldater i permissionsuniform utan något alls på denna plats.
OK, jag förstår om du inte vill gå ut med var du jobbar.
Samtidigt förstår du säkert att många kommer att tveka på din sanningshalt.
Nåväl.
Nu till topic.
På sin uniform får man bära utbildningsmärke oavsett vilken tjänst man för tillfället innehar.
Ingen risk för föregivande av tjänsteställning, så länge det är OK att bära uniform.
Dock är det skillnad på utbildningstecken och baskermärke.
KJ hade en gaffel i bägge fallen, men de var faktiskt 2 olika märken. Har för mig att det skiljer på hur man sätter fast den i tyget.
Thorleif i metallform är ett baskermärke. Som tygmärke är det ett utbildningstecken har jag för mig. Som utbildningstecken i metall saknas det tror jag.
AJB har sin båge som utbildningstecken, men det finns ju också bara i tygform.
Krångligt det här med tecken. Sen kanske det inte är så petnoga alltid. För K3 blev det väl tillslut att de fick bära jägarbågen inom förbandet, utom fick de ta bort den.