2014-08-26, 02:02
Medlem
Tjena FB!

Jag är ganska säker på att jag har fått husbock i min ved. Hörde en knarr-knack-gnagande ljud från vedklabbarna som ligger brevid min kamin i vardagsrummet. Satte såklart igång och forskade på vad det var och är nu rätt säker på att det är husbock jag har i veden.

Vad gör jag nu?

Kåken är från 50-talet, byggd av lättbetong. Bjälklag, takstolar och liknande är såklart i trä.
Medparten av min ved förvarar jag i källaren och bär upp till vardagsrummet efter behov.

Föreligger det risk att husbocken vandrar vidare från vedkorgen i vardagsrummet, ner på golvet och börjar äta sig vidare?

Håller dom sig till vedhögen jag har i källaren? (ca 2 kubik)

Är det fara för allt jag äger som är gjort av trä?

/s106
Citera
2014-08-26, 11:44
Medlem
PaulPaljetts avatar
Vad jag förstår kan husbock sprida sig och är relativt jävlig.
Jag hade nog ringt en firma för att få åtgärdsförslag. Du vill inte ha husbock i stommen.
Citera
2014-08-26, 21:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Det låter lite riskabelt att ha de gynnarna i huset. Antingen slänger du ut all ved eller så skulle jag nog ha tagit dit Anticimex och besprutat vedhögen om det nu är rimligt.
Citera
2014-08-26, 22:42
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stranger106
Tjena FB!

Jag är ganska säker på att jag har fått husbock i min ved. Hörde en knarr-knack-gnagande ljud från vedklabbarna som ligger brevid min kamin i vardagsrummet. Satte såklart igång och forskade på vad det var och är nu rätt säker på att det är husbock jag har i veden.

Vad gör jag nu?

Kåken är från 50-talet, byggd av lättbetong. Bjälklag, takstolar och liknande är såklart i trä.
Medparten av min ved förvarar jag i källaren och bär upp till vardagsrummet efter behov.

Föreligger det risk att husbocken vandrar vidare från vedkorgen i vardagsrummet, ner på golvet och börjar äta sig vidare?

Håller dom sig till vedhögen jag har i källaren? (ca 2 kubik)

Är det fara för allt jag äger som är gjort av trä?

/s106

Hur mycket ved snackar vi? Är väl bara hiva skiten. Ved är inte så dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in