2014-08-25, 22:13
Medlem
tomibollen_2s avatar
För och fatta mig kort så körde jag lite sköna moves på dansgolvet sen small det som ett pistolskott..

Upp till akuten och fick ett gips 4 dagar senare byttes det ut till en Aircast
dom glömde dock bort och ge mig smärtlindring.

Vad har ni för erfarenhet av denna skada?

Har kollat lite bloggar om ämnet och samtliga har fått bra smärtbehandling
å andra sidan var det en fylle lördag så doktorn var nog överbelastad från början.

Ska till lokala doktorn om någon dag och vad ska jag be om för bäst effekt och läkprocess
just nu knaprar jag alvedon som dämpar för stunden, men så fort jag belastar foten
så kommer smärtan som ett brev på posten 30 minuter senare.

Vilken smärtlindring är bäst för rehab och stå ut??
Citera
2014-08-25, 22:21
Medlem
Tror det är bäst att ringa någon slags sjukvårdsupplysning.
Citera
2014-08-25, 22:29
Medlem
endures avatar
Tråkigt med hälsenan! Det är tyvärr en av de mer fruktade skadorna bland oss sportutövare just eftersom den inte går att återhämta sig helt ifrån (dvs 100 %). Det kommer inte hindra dig från att leva ett normalt liv och att dansa och sporta. Sporter med snabba vändningar, likt badminton, tennis och squash, kommer dröja ett tag.

För att dämpa smärtan kan du be om en starkare Alvedon (665 mg) och rimligtvis lär du få långverkande morfinsulfatpentahydrat i form av Dolcontin (5 mg) om du ber om det (motsvarar 3,5 mg morfin och verkar i upp till 8h, bra om du har svårt att sova). Fråga din läkare om hen tycker du behöver blodförtunnande medel. Det innebär sprutor i magen i 10 dagar men det är värt det om du vill undvika en blodpropp i benet som det finns risk för att det transporteras till lungorna.

M.t.p. att du har fått en aircast var det nog tänkt att du ska utsätta foten för full belastning, men det får du förstås bekräfta med din läkare. Blir aircasten för varm när du ska sova, öppna fronten och spänn över benet utan frontstycket. Placera foten på några kuddar.
Citera
2014-08-25, 22:37
Medlem
oxynorm/oxycontin fick jag när jag jag bröt skulderbladet och nyckelbenet samt lös axel och liter sprickor här och där, tror dock bara den ges till benbrott och cancerpatienter. Försök att få tramadol/tradolan, fnkr bra den också
Citera
2014-08-25, 22:48
Medlem
Mood77s avatar
Citodon fick jag, men det efter operation av hälsena. Vet inte om det är samma läge för dig. Man blir ju rätt seg i skallen av den.
Citera
2014-08-26, 15:42
Medlem
tomibollen_2s avatar
Blodförtunnande har jag fått så magen ser ut som en misshandlad nåldyna

Känns lite knepigt att ställa in rätt tryck på aircasten, kan ta mig runt kvarteret
om jag lägger på mycket stöd. Men när jag kommer hem måste jag lätta på trycket
helt då foten sväller upp dessutom kommer 2 timmar bultande värk som ett brev på posten.
Men tar jag smärtstillande i rätt tid så kan jag parera det, experimenterar för tillfället.

Ökar belastningen stegvis vart efter. som tur är ligger en pub i ena hörnet så man
får lite motivation att knalla ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in