• 1
  • 2
2014-08-25, 16:47
Bannlyst
Tja, min polare fick nyss 1500 kr böter efter att han kört in i en bil bakifrån som INTE hade något bromsljus eller reflexer (dessutom var det mörkt ute). När polisen undersökte olyckan så märkte dom inte att bromsljuset var trasigt och jag tycker att min kompis ska överklaga detta.
Orsaken till bötern var att han inte hade hållit avstånd. Vem tycker ni skulle fått böter? han som körde in i en bil med trasigt bromsljus och i princip helt kolsvart bil, eller personen som tvärbromsar på en mörk väg utan bromsljus?
Min kompis tycker att han förtjänar bötern men jag kan faktiskt inte förstå hur han tänker.
Citera
2014-08-25, 16:54
Medlem
kinesarsles avatar
Hur mörkt var det? Vid den här tiden på året är det rätt sällsynt att det är helt mörkt. Var i landet var det, och vid vilken tid på dygnet?

Var det bara bromsljuset som var paj, eller var all belysning paj?
Citera
2014-08-25, 16:56
Bannlyst
det var kanske inte så jätte mörkt men tycker ändå att det låter orimligt att ge böter för att han åker bakom fel bil vid fel tillfälle. All belysning var trasig
Citera
2014-08-25, 17:39
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discosmurfen2
det var kanske inte så jätte mörkt men tycker ändå att det låter orimligt att ge böter för att han åker bakom fel bil vid fel tillfälle. All belysning var trasig

"Inte så jättemörkt" säger inte så mycket - men - vi kan konstatera att det var innan 16.47 eftersom posten kom då och det var "nyss". Tror inte nån del av Sverige har skymning då.

I fullt dagsljus tycker jag det är rätt att ge böter för en sån sak i så fall. Vore det i skymning eller totalt mörker kan man börja diskutera saken.
Citera
2014-08-25, 17:40
Medlem
är det mörkt använder man väl helljuset?
Citera
2014-08-25, 17:42
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discosmurfen2
Fanns det annan belysning där? Eller rättare sagt, är det rimligt att tänka sig att en uppmärksam förare inte såg bilen överhuvudtaget?

Såg din kompis bilen?
Citera
2014-08-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
är det mörkt använder man väl helljuset?

inte om du ligger bakom?

TS:

Du ska alltid ha tillräcklig låg fart och avstånd för och ha möjlighet att stanna.
Citera
2014-08-25, 20:01
Medlem
Cruella de Vils avatar
Men hur ska man hitta se att personen tvärbromsar, när inga bromsljus fungerar? Då missar man ju säkerligen ett par av de få sekunder man har på sig att hinna reagera. Även om man håller bra avstånd.
Citera
2014-08-25, 20:04
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
inte om du ligger bakom?

TS:

Du ska alltid ha tillräcklig låg fart och avstånd för och ha möjlighet att stanna.

Ja fast enligt TS hade den inga ljus eller reflexer, var helt kolsvart och det var uppenbarligen tillräckligt mörkt för att inte se den, så jo, då har man helljus på
Citera
2014-08-25, 21:29
Medlem
helveteskyrkas avatar
Problemet kommer ju att man har rätt att köra mellan hemmet och närmsta verkstad med en bil utan bromsljus.
Citera
2014-08-25, 21:31
Medlem
miikoss avatar
Det känns inte som missat stopptecken skulle göra det okej med ett avstånd som man inte klarar av att stanna på. Rapporteftergift finns förstås, men det beslutar den enskilda polismannen om.

Kompisen bör nog lägga mer kraft på att förklara för Transportstyrelsen varför varning om körkortsåterkallelse ska ske, istället för återkallelse.
Senast redigerad av miikos 2014-08-25 kl. 21:34.
Citera
2014-08-25, 22:18
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Men hur ska man hitta se att personen tvärbromsar, när inga bromsljus fungerar? Då missar man ju säkerligen ett par av de få sekunder man har på sig att hinna reagera. Även om man håller bra avstånd.
Det är inte ett argument. Du ska kunna stanna oavsett. Två fel gör inte ett rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ja fast enligt TS hade den inga ljus eller reflexer, var helt kolsvart och det var uppenbarligen tillräckligt mörkt för att inte se den, så jo, då har man helljus på
Och har man helljus på så ser man normalt en bil på vägen oavsett omständigheter, och om man inte hinner se att det står en svart klump på vägen kör man för fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in