2014-08-24, 20:47
Medlem
Hej!

Ponera att ni har fått beviljat 5 miljoner att köpa hus/lägenhet med en förmånlig ränta, ni vill bo i stan eller söder om stan med tunnelbaneanknytning, efter dessa kriterier tänker ni enbart på framtida avkastning mellan cirka 5-10 år.

Om ni inte lägger 5 miljoner på ett boende nära stan så kan ni investera mer i utkanten av Stockholm, exempelvis ett landställe i Nynäshamn.

1. Hur skulle ni fördela dessa 5 miljoner om ni var i denna sits? Dvs, var tror ni att prisökningen kommer att ske i framtiden? Eller är marknaden utplanad?

Jag funderar på en tvåa i Stureby/Johanneshov/Enskede och sedan kanske en villa någonstans i Nynäshamns kommun. Vad tror ni om det?

Tack på förhand!
Citera
2014-08-24, 21:12
Medlem
Håll dig undan från negerområden för där kommer värdet gå upp och om bubblan spricker är det där återhämtningen först sker.
Citera
2014-08-24, 21:41
Medlem
1or eller 2or i innerstan eller områden nära stan (Solna, Lidingö) kommer alltid vara attraktivt med en oerhört större efterfrågan än utbud
Citera
2014-08-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Håll dig undan från negerområden för där kommer värdet gå upp och om bubblan spricker är det där återhämtningen först sker.

Skulle snarare tänka tvärtom. Områden som har varit lite skit kommer så småningom genomgå en gentrifiering(status höjning).

Hitta ett område som alltså har potential att få inflyttning från vanliga mellanmjölks Svenssons eftersom innerstaden är för dyr för deras plånbok. Stadsdelar som har potential att bli urbana och attraktiva och en del av själva Stockholm City i framtiden. Det ger en potentiellt större uppsida men är också förknippat med högre risk(rent ekonomiskt) såklart.

Jag har inte bott i Stockholm sedan jag pluggade på HHS, har bott utomlands i nästan 8 år(hemflyttad sedan 2013 dock, men bosatt på västkusten där jag har mina rötter) så jag har inte järnkoll, men Sundbyberg har ett bra centralområde där stadsutvecklingen går åt rätt håll enligt mitt tyckande och tänkande.
Citera
2014-08-24, 22:03
Medlem
Shadowcrafts avatar
Skulle köpt ett par små lägenheter i stan
Citera
2014-08-24, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baerkhan
1or eller 2or i innerstan eller områden nära stan (Solna, Lidingö) kommer alltid vara attraktivt med en oerhört större efterfrågan än utbud
jag skulle snarare säga sjöutsikt vid typ danderyd eller liknande, kan få en etta eller två till det priset. se till så det är direkt sjöutsikt och inte massa mark där en potentiel annan byggnad kan ligga i framtiden.
Citera
2014-08-24, 23:20
Medlem
HanMedHornens avatar
Jag skulle lagt mina pengar i obligationer och väntat på att marknaden raserar. Sedan köpt.
Citera
2014-08-25, 00:21
Medlem
Vill du spela ett högriskspel så investera i närförorter som du tror kommer att bli populära. Dvs, direkt utanför tullarna som inte blivit så hypade än. Till sthlm flyttar en busslass folk om dagen så "city" växer hela tiden.

City är dock alltid ett säkert kort (såvida inte marknaden i hela Sverige går helt åt helvete.) av den enkla anledningen att utbudet alltid är mindre än efterfrågan. Det går nämligen inte att bygga fler bostäder då varje kvadratmeter redan är använd av affärer/gator/bostäder. Med city menar jag centrum. För 5 milj får du en mindre 3a eller en stor 2a på Norrmalm. Mer än så blir det inte.
Citera
2014-08-25, 00:38
Medlem
Havdahls avatar
Enkelt, anser jag. Så bra lägenhet du bara kan få tag på, så centralt som möjligt. Stockholms innerstad kommer alltid vara attraktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in