Citat:
Ursprungligen postat av BirkBork
Som jag fattar det är det 1100 st antenner med 1.1MW var arrangerade i ett arraynät.
Alltså jag vet inte hur dom har löst effektförsörjningen egentligen, för 1200MW är helt jävla sjukt otroligt mycket effekt. Typ 5 stora pappersmassabruk i full drift.
Tycker antennerna och kablar borde nästan brinna upp men vad vet jag.
När jag googlar på detta så hittar jag flera olika effekt-siffror.
När det gäller HAARP som måste jag säga att mitt "väderkorn" säger mig att den officiella beskrivningen av projektet inte känns rätt.
Jag antar att HAARP i själva verket har något slags militärt syfte.
Att man skulle kunna påverka vädret eller framkalla jordbävningar förefaller mig dock ytterst osannolikt.
HAARP:s hemsida talar om sändareffekter på total 3600KW.
Det kan ju vara osanning.
Man säger också att sändarna arbetar i ett tämligen linjärt mode för att undvika att störa på oönskade frekvenser.
Det kan man ganska säkert verifiera genom avlyssning, så jag antar att det är sant.
Och, om man kör en förstärkare linjärt, ja då får man mycket spillvärme, kanske 50% av tillförd effekt.
(Detta vet Hi-Fi-entusiaster som ju ibland kör med klass-A-förstärkare)
Om man har sändare med effekt på 1200 MW, ja då måste man kontinuerligt kyla bort kanske 600 MW.
Det i sin tur kräver ju ganska rejäla kylanordningar som rimligen måste synas på flyg- eller satellit-bilder av området.
Som gammal radioamatör har jag faktiskt egna minnen av när sovjeterna höll på med något som kallades "hackspetten".
Det var starka pulsade sändningar på kortvåg.
Dom störde på ett brett spektrum, sannolikt beroende på att deras sändare var olinjära.
Jag minns inte om sovjeterna själva talade om syftet, men i väst var åsikten att det handlade om ett system som skulle kunna se annalkande missiler innan dom kom över horisonten och blev synliga för mikrovågs-radar.
Likheterna med HAARP finns ju där, och jag har sett dom påpekas på några håll...
/T