• 1
  • 2
2014-08-24, 10:04
Medlem
Fris avatar
Människan uppfann rymdfart. Så ny är denna uppfinning att den idag äldsta levande människan föddes innan det första flygplanet flög. Men ändå landade människor på Månen redan för 45 år sedan. Vad är implikationerna av denna snabba utveckling?

Mikrober och t.o.m. plankton har lämnat jordklotet sedan årmiljarder med hjälp av transportteknologier som vindar och meteorer. Men det är vi människor som idag för första gången har förmågan att i någon större omfattning på kort tid bosätta liv i rymdstationer och på andra planeter. Storheten i detta ligger i att vi vet att allt liv på Jorden kommer att utrotas när Solen om några miljarder ar exploderar och kokar bort hela jordklotet Om inte förr p.g.a. jättekometer eller gammastrålar. Jordklotet är ett enda ägg som allt känt livs korgar ligger i. Men om livet sprids interstellärt så kan det inte utrotas. Rymdfart gör liv odödligt. De 4 miljarder år som Jorden och dess liv funnits kommer att framstå som futtigt jämfört med de eoner av tid som liv och civilisation kommer att fortsätta utvecklas i rymden. Och allt framtida liv, all framtida civilisation kommer att tacka sin existens för den astronomi och den rymdfart vi idag bedriver. De kommer att forska i hur detta som vi gör idag gick till, och kanske kommer ingen information om hur vi gjorde det att bestå och bli begriplig för dem. Vår instinkt att sprida livet är ostoppbar, och faktiskt existerar vi idag bara tack vare att denna ostoppbara drift har skapat oss.

Vi "terraformade" livet på Jorden genom att skapa så gott som alla däggdjur som lever idag: http://www.explainxkcd.com/wiki/inde...:_Land_Mammals
Och därtill skapade vi växter som täcker stora delar av denna planets landyta. Detta är bara den första planeten, bara början av vårt livsverk.

Människan skapade Gud som sin avbild. Vårt hem är i himlen. I oändligheten i evighet.
Senast redigerad av Fri 2014-08-24 kl. 10:13.
Citera
2014-08-24, 10:24
Medlem
Fris avatar
Ostoppbarheten i vår instinkt att göra livet odödligt och sprida det oändligt, illustreras inte minst av de människor som idag är mest fientliga emot den teknologi som gör just detta möjligt. De kristna är med sin syndteologi på ytan emot det fria tänkande som i uppfinnarnas huvuden möjliggör överlevnad, de hyllar på ytan döden och icke-xisterande spöken. Men de beskriver faktiskt indirekt vårt ostoppbara öde som odödlighet och evighet och himmel. De gröna klimatpanikfascisterna har kopierat samma domedagsteologi och tror på ytan att "allting tar slut" och vill förbjuda all industri som gör att människor kan leva. Men deras motiv är faktiskt att bevara livet.

De har fel i sak, för att de inte begriper bättre hur deras praktiska konkreta vardag fungerar rent sakligt, men även de strävar de facto efter samma sak som varje astronom och astronaut, även om de själva inte fattar det. Kausaliteten bjuder att ingenting lever idag med annan motivation än att bevara och sprida livet.
Senast redigerad av Fri 2014-08-24 kl. 10:33.
Citera
2014-08-24, 17:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ostoppbarheten i vår instinkt att göra livet odödligt och sprida det oändligt, illustreras inte minst av de människor som idag är mest fientliga emot den teknologi som gör just detta möjligt. De kristna är med sin syndteologi på ytan emot det fria tänkande som i uppfinnarnas huvuden möjliggör överlevnad, de hyllar på ytan döden och icke-xisterande spöken. Men de beskriver faktiskt indirekt vårt ostoppbara öde som odödlighet och evighet och himmel. De gröna klimatpanikfascisterna har kopierat samma domedagsteologi och tror på ytan att "allting tar slut" och vill förbjuda all industri som gör att människor kan leva. Men deras motiv är faktiskt att bevara livet.

De har fel i sak, för att de inte begriper bättre hur deras praktiska konkreta vardag fungerar rent sakligt, men även de strävar de facto efter samma sak som varje astronom och astronaut, även om de själva inte fattar det. Kausaliteten bjuder att ingenting lever idag med annan motivation än att bevara och sprida livet.

Själv hyllar jag människor som INTE tillhör VI mot DEM människor. Jag tilltalas av INDIVIDEN. Och har förhoppningar till INDIVIDEN.
Citera
2014-08-24, 17:53
Medlem
Citat:
Mänsklighetens öde är att göra livet odödligt
Ja, det är klart, det är precis vad Satan ville också.

"I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High." -- Isaiah 14:14

Sen om vetenskapen lyckas med att göra människor odödliga så kommer vi ha odödliga vampyrer på jorden igen, och på grund av dessa avskum måste vi översvämma hela jorden igen.

Citat:
Människan uppfann rymdfart. Så ny är denna uppfinning att den idag äldsta levande människan föddes innan det första flygplanet flög. Men ändå landade människor på Månen redan för 45 år sedan. Vad är implikationerna av denna snabba utveckling?
Det tog flera tusen år innan vi hade teknologin att segla genom haven till andra kontinenter. Gud straffade oss sedan med pesten som dödade 33% av Europas befolkning, eftersom vi åkte till andra kontinenter, och vi hade inte tillräckligt kunskap, för att känna till alla hot.

Vi människor krigar fortfarande hela tiden, och alla länder är inte förenade till de Förenta Nationerna än, så vi kommer inte kunna åka till andra stjärnor än. Naturen kommer straffa oss igen, om vi går för tidigt över det kosmiska havet mellan stjärnor. Men det är därför Gud gjorde avstånden så stora, så att vi kan bara åka när vi är redo för det.
Senast redigerad av elsydeon 2014-08-24 kl. 17:56.
Citera
2014-08-24, 18:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ja, det är klart, det är precis vad Satan ville också.

"I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High." -- Isaiah 14:14

Sen om vetenskapen lyckas med att göra människor odödliga så kommer vi ha odödliga vampyrer på jorden igen, och på grund av dessa avskum måste vi översvämma hela jorden igen.
Jo, Bibeln gor ju Satan till hjalten, han som star for frihet och kunskap i motsats till tyrannen Gud som kraver: "Alla maste blint lyda mig och ingen annan an mig" Men kristendom ar ju for de som inte tanker och inte "tror" pa verkligheten. Slavarna som lyder harskarna istallet for sina egna hjarnor.

Citat:
Det tog flera tusen år innan vi hade teknologin att segla genom haven till andra kontinenter. Gud straffade oss sedan med pesten som dödade 33% av Europas befolkning, eftersom vi åkte till andra kontinenter, och vi hade inte tillräckligt kunskap, för att känna till alla hot.
En tragedi for individerna da. Men manskligheten bara starktes av pesten, liksom av alla pester som aterkommit genom var historia. Det ar en del av var evolutionara historia. En manniskokropp innehaller fler mikroba celler an manniskoceller. Mer an tusen olika arter. Vi utvecklas tillsammans med dem.

Jag menar inte att manniskor som individer kommer att bli ododliga (aven om det ar mycket mojligt om bara nagra fa generationer, fan, just missed it!) utan att livet som process blir evig genom att det sprids till manga olika platser som inte kan forstoras samtidigt.

Citat:
Vi människor krigar fortfarande hela tiden, och alla länder är inte förenade till de Förenta Nationerna än, så vi kommer inte kunna åka till andra stjärnor än.
FN har aldrig lyckats astadkomma nagot! Internationella samarbeten inom fysik och rymdfart lagger en tung byrakratisk och politisk hand over arbetet. Se hur fusionsforskningen stannade nar den blev internationell, och den meningslosa rymdstationen. FN kommer aldrig att sprida liv interstellart, alla politiker klarar inte av det, men en enskild entreprenor kan mycket val gora det.
Citera
2014-08-24, 18:09
Medlem
Citat:
De gröna klimatpanikfascisterna har kopierat samma domedagsteologi och tror på ytan att "allting tar slut" och vill förbjuda all industri som gör att människor kan leva. Men deras motiv är faktiskt att bevara livet.
Civilisationen kan mycket väl ta slut i ett kärnvapenkrig eller den globala uppvärmningen, som kommer smälta både nord och syd polen och skapa en till syndaflod, om vi inte stoppar kärnkraftverken och uranbrytning som värmer upp planeten till ett öken i framtiden.
Citera
2014-08-30, 22:26
Medlem
Evigt liv? Struntsnack. Vad tror du händer när alla stjärnor tillslut slocknar? Svårt att leva utan solar. Och detta förutsatt att "big chill" stämmer. Annars lär universum slitas i stycken av "big rip".
Citera
2014-08-30, 22:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Civilisationen kan mycket väl ta slut i ett kärnvapenkrig eller den globala uppvärmningen, som kommer smälta både nord och syd polen och skapa en till syndaflod, om vi inte stoppar kärnkraftverken och uranbrytning som värmer upp planeten till ett öken i framtiden.

Jag tror planeten går igenom en fas, om jag inte misstar mig så har polerna på denna planet smält och återskapats ett antal gånger under dessa 4.6 miljarder år av existens.
Senast redigerad av particulum1 2014-08-30 kl. 22:38.
Citera
2014-08-30, 22:42
Medlem
particulum1s avatar
Många letar i sin naivitet efter evigt liv, men få tänker på om de skulle klara av att leva med sig själva i all oändlighet.
Citera
2014-08-30, 23:14
Medlem
morpdeuss avatar
Ett alternativ, som visserligen kräver en möjlig omdefiniering eller bearbetning av ordet människa samt vad det innebär att vara en sådan, är progressionen och införandet av artificiell intelligens samt virtuella verkligheter. Det är plausibelt att man i framtiden kommer att kunna ladda ner/överföra sitt medvetande till en datorgenererad dimension eller på liknande sätt träda in i en sådan tillvaro. Är detta görbart så kommer även det idiomatiska uttrycket "The sky is the limit" att behöva genomgå pärs eftersom när och om man befinner sig inuti datorn så finns det en stor chans att man kommer uppleva tiden i relation med maskinens Hertz i stället för människans som vi gör i dagsläget. Även så kan man postulera att det är möjligt att bygga en liknande superdator inuti den föregående superdatorn och därefter transcendera vidare till den nya. Så rent teoretiskt kan det vara ett oändligt antal händelser mellan inträdandet till den virtuella världen och stunden då solen exploderar (eller vad det nu må vara), när man väl överskridit den biologiska existensen.
Citera
2014-08-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag tror planeten går igenom en fas, om jag inte misstar mig så har polerna på denna planet smält och återskapats ett antal gånger under dessa 4.6 miljarder år av existens.

Jag tror inte på någon ålder för universum.
Den har alltid existerat och under sin oändliga resa så har nog liv existerat minst som parameter och egenskap. Bygger det på svaret jag fått fram varför något existerar och vad inget är.
Det existerar för att det existerar och inget annat är möjligt.

Livet har då inget öde. Den har en existens.
Citera
2014-08-30, 23:17
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Jag tror inte på någon ålder för universum.
Den har alltid existerat och under sin oändliga resa så har nog liv existerat minst som parameter och egenskap. Bygger det på svaret jag fått fram varför något existerar och vad inget är.
Det existerar för att det existerar och inget annat är möjligt.

Livet har då inget öde. Den har en existens.

Ålder för Universum nej, men ålder för vår planet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in