Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-23, 21:31
  #1
Medlem
Platonfreaks avatar
Tjena FB, återigen vänder jag mig till eder för köpråd.
Denna gången handlar det om en laptop för gaming.

Budget : Allt mellan 10000-16000. Kanske sträcker mig till 17k om motivation kan ges.

De jag har tittat på är följande :

https://www.inet.se/produkt/1971697/...-fullhd-gaming

https://www.inet.se/produkt/1972400/...0m-17-3-fullhd

samt

https://www.inet.se/produkt/1972398/...0m-17-3-fullhd

Då jag är på tok för dålig på datorer får någon gärna förklara skillnaden och om det finns något bättre för andra priser.

Tack på förhand !
Citera
2014-08-23, 22:18
  #2
Medlem
Jag är något kunnig inom datorer, men kan inte speciellt mycket om laptops, det enda jag kan är att jämföra. Bland dom du valt så är den dyraste den bästa. Den har bättre grafikkort, mer ram minne samt mer SSD minne. Dock är MSI:ns processor något bättre, men tror inte du kommer märka av det. Kör på den dyraste, om inte någon annan föreslår något bättre. Sen om du vill ha ett riktigt bra svar så registrera dig på sweclockers istället och fråga där.
Citera
2014-08-23, 22:34
  #3
Medlem
Köp en stationär istället
Citera
2014-08-23, 22:37
  #4
Medlem
Undvik köpa 'gaming laptops' det har jag lärt mig under mina år. en stationär är att föredra vid gaming det av många anledningar, t.ex uppgradera systemet med ny hårdvara är mycket smidigare.

Men det viktiga är att komponenter i en dator tål inte allt för höga temperaturer, komponenten som tål bland de högsta är grafikkortet vilket i laptops inte hör till ovanligheten att bli väldigt varmt och det samma gäller för stationär även om det för de mesta går att justera med MSI Afterburner på en stationär dator och i somliga laptops, problemet ligger då i att i en laptop sitter alla komponenter mycket närmre varandra och därav sprids värmen ifrån grafikkortet till andra komponenter som inte är tål värme lika bra.

Och då kommer man till laptopkylare, det kyl en del men av min egen utsago duger det inte och gaming laptops har alltid gett upp tidigare för mig än stationära, främst då hårddisken blivit skadad i båda mina ASUS gaminglaptops och genererat bluescreens tills datorn behövde en reparation. Detta har aldrig skett med stationär.
Citera
2014-08-23, 22:38
  #5
Medlem
Datorerna du har tittat på är rätt tunga och stora. ASUS datorn väger 4.5 kilogram och MSI laptopen väger 3.9 kilogram. Kom bara ihåg det Så de är typ släpbara inte riktigt bärbara
MSI har jag läst brukar ha problem med värme och ljudnivån kan bli rätt hög på den (tror jag).
ASUS datorn har jag läst har ett väldigt bra kylsystem.
DEn stora skillnaden annars är grafikkorten 860m, 870m och 880m där 880m såklart är bäst. Vill du spela grafikkrävande spel på höga inställningar, välj ASUS med 880m. Jag skulle faktiskt inte välja MSI pga. dåligt kylsystem, som sagt var jag har läst. Jag kan ha fel. Men jag tror såklart att jag har rätt
Citera
2014-08-23, 23:07
  #6
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j0na1an
MSI har jag läst brukar ha problem med värme och ljudnivån kan bli rätt hög på den (tror jag).
ASUS datorn har jag läst har ett väldigt bra kylsystem.
DEn stora skillnaden annars är grafikkorten 860m, 870m och 880m där 880m såklart är bäst. Vill du spela grafikkrävande spel på höga inställningar, välj ASUS med 880m. Jag skulle faktiskt inte välja MSI pga. dåligt kylsystem, som sagt var jag har läst. Jag kan ha fel. Men jag tror såklart att jag har rätt

Är också inne på att köpa en bärbar som kan användas för lite gamig, vad som är viktigt för mig är annars att datorn inte låter som ett reaplan. Att den gör det medan man spelar kan jag leva med, men att den gör det vid tittande på film och vanligt arbete går inte för sig. Hur ska man veta detta innan man köper? Har idag en skräpdator fujitsu-Siemens som varvar upp fläkten på max för ingenting, oerhört störande.
Citera
2014-08-23, 23:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Är också inne på att köpa en bärbar som kan användas för lite gamig, vad som är viktigt för mig är annars att datorn inte låter som ett reaplan. Att den gör det medan man spelar kan jag leva med, men att den gör det vid tittande på film och vanligt arbete går inte för sig. Hur ska man veta detta innan man köper? Har idag en skräpdator fujitsu-Siemens som varvar upp fläkten på max för ingenting, oerhört störande.


Rätt enkelt Du googlar på datorns namn, läser och eventuellt tittar på videor.

T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=PdOpwHDEXHg

Där g750jz asus visas
Citera
2014-08-23, 23:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j0na1an
Rätt enkelt Du googlar på datorns namn, läser och eventuellt tittar på videor.

T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=PdOpwHDEXHg

Där g750jz asus visas


För att hitta intressanta datorer kan du använda hemsidor såsom: prisjakt, komplett, inet, cdon osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback