2019-12-22, 16:12
Medlem
jbswebecks avatar
Göra egen Fish and chips

Jag kanske är ute och cyklar nu men jag har en fritös kan man köra helt vanlig fryst torsk i fritösen om man vill göra Fish and chips?

Borde väl bara vara att göra en frityrsmet som man doppar fisken i och sen ner i fritösen?

Eller finns det nån annan billig fisk som funkar bättre?

Edit: Själklart skär man blocket i bitar.
Senast redigerad av jbswebeck 2019-12-22 kl. 16:23.
Citera
2019-12-22, 16:19
Medlem
Mmm, torskblock, äggula, mjöl, salt, krossade cornflakes för att få krispig yta
Citera
2019-12-22, 16:26
Medlem
ArthurFlecks avatar
Man kan också använda rismjöl i frityrsmeten om man vill få det extra krispigt och gott har jag hört.
Citera
2019-12-22, 16:27
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kolja och Alaska Haddock.
Citera
2019-12-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Kolja och Alaska Haddock.

Eller norsk fisk, så kallad bagueses!
Citera
2019-12-22, 16:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Jag kanske är ute och cyklar nu men jag har en fritös kan man köra helt vanlig fryst torsk i fritösen om man vill göra Fish and chips?

Borde väl bara vara att göra en frityrsmet som man doppar fisken i och sen ner i fritösen?

Edit: Själklart skär man blocket i bitar.

Det är ganska enkelt att göra egen F&C. Men knepen för att få det extremt bra tar tid att lära sig. Beer batter, kolsyra och dubbel/trippelcoating är grymt. Även att dubbelfritera.

https://www.youtube.com/watch?v=qHl1MoXPXz0
https://www.youtube.com/watch?v=goeKbs3v2WU
Citera
2019-12-22, 16:44
Medlem
ArthurFlecks avatar
Ett billigt alternativ till fisk att använda som är gott och funkar bra är Pangasius. Man får frusna såna Pangasiusmalfilé 600 g för runt 35kr på ICA. Finns billigare på Lidl också. Det är vanligt att man använder denna fisken i riktiga fisk och chips i England.
Citera
2019-12-22, 16:56
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detgyllenehaschet
Eller norsk fisk, så kallad bagueses!

Precis, det är det bästa!
Citera
2019-12-22, 19:26
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Ett billigt alternativ till fisk att använda som är gott och funkar bra är Pangasius. Man får frusna såna Pangasiusmalfilé 600 g för runt 35kr på ICA. Finns billigare på Lidl också. Det är vanligt att man använder denna fisken i riktiga fisk och chips i England.

Pangasius är en jäkla mal liknade fisk som simmar runt i lortvatten i Asien den undviker man så ofta det går. Min rödhåriga och fräkninga vän från ögruppen säger Torsk alla dar i veckan.
Citera
2019-12-22, 19:51
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Pangasius är en jäkla mal liknade fisk som simmar runt i lortvatten i Asien den undviker man så ofta det går. Min rödhåriga och fräkninga vän från ögruppen säger Torsk alla dar i veckan.

Din vän har fel. Kolja alla dagar i veckan! Torsk som andra alternativ.
Citera
2019-12-22, 20:02
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Din vän ha r fel. Kolja alla dagar i veckan! Torsk som andra alternativ.

Han nämnde något om haddock (kolja) med men enligt han så ska de vara cod Torsk som är nr 1 sedan kan man nog göra det på flertalet vit köttade kallvattensfiskar. Men någon pangasius hade han aldrig hört talas om. Kanske finns lokala variationer
Citera
2019-12-22, 20:17
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Han nämnde något om haddock (kolja) med men enligt han så ska de vara cod Torsk som är nr 1 sedan kan man nog göra det på flertalet vit köttade kallvattensfiskar. Men någon pangasius hade han aldrig hört talas om. Kanske finns lokala variationer

Pangasius kan man spola ner i muggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in