• 1
  • 2
2014-08-23, 16:54
Medlem
Någon som har erfarenhet av det eller något tips/bra recept ? Läste nåt recept stod det att man ska ha olja i en kastrull o "fritera" bitarna när oljan är 160grader ungefär, hur vet man när den är så varm? har nog inget sånt redskap som kan mäta en sån värme

http://www.recept.nu/marcus_samuelss...ish_and_chips/

det är receptet jag tänkte prova, vad tror ni? förslag/tips ?
Citera
2014-08-23, 17:07
Medlem
Spackelackans avatar
Svårt att ge temperaturråd då alla spisar funkar olika, men ett tips är att springa till din lokala matvarubutik och inhandla en kökstermometer. Kostar inte många kronor.
Citera
2014-08-23, 17:43
Medlem
krings avatar
När man friterar pommes brukar en temperatur på 180 grader rekommenderas. Jag har för mig att det även brukar stå att om man slänger i en brödbit så ska det ta cirka en minut för den att bli gyllenbrun, då är temperaturen i det området.

Jag tror det är det lättaste sättet att kolla om inte en termometer finns till hands.
Citera
2014-08-23, 18:11
Medlem
nonentityno1s avatar
Lite gurkmeja i smeten kanske? Bläddrade neråt på din länk och citrusaioli lät som en farlig komb
Citera
2014-08-23, 18:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Någon som har erfarenhet av det eller något tips/bra recept ? Läste nåt recept stod det att man ska ha olja i en kastrull o "fritera" bitarna när oljan är 160grader ungefär, hur vet man när den är så varm? har nog inget sånt redskap som kan mäta en sån värme

http://www.recept.nu/marcus_samuelss...ish_and_chips/

det är receptet jag tänkte prova, vad tror ni? förslag/tips ?
Man brukar göra nått som man kallar "brödtestet".
http://www.tasteline.com/Recept/Brod...itering_i_olja

Sen brukar man köra 180grader på fisken.
Brukar bli 5 av 6 på värmen på spisen.
Men man kör fullfräs en liten stund efter man lagt i fisken, då den sänker tempen en del.
Frityrsmeten brukar man rätt så ofta köra ölsmet.
Jag köra ungefär 50/50 öl/mjöl.
När man skickar ihop den, så ser man om man vill göra den tjockare eller tunnare.
Sen mjöla in din fisk, och sen doppa i frityrsmeten.
Vänd fisken efter en stund, fritera tills du har en fin färg.
Ta upp och lägg på papper.

Köp en sådan här, som är perfekt för mäta temp på oljan.
Typ denna eller liknande.
http://www.dhgate.com/product/brand-new-non-contact-digital-ir-infrared/105020336.html#s1-1-1|3172253448
Citera
2014-08-23, 22:15
Medlem
Tack för tipsen men jag tror nog att jag gör det lätt för mig o köper en billig fritös, kom på att jag även vill göra egna pommes ibland!

Vad brukar ni som har gjort fish n chips göra för sås? Tartarsås med dijonsenap o lite gurk?
Citera
2014-08-24, 01:19
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Tack för tipsen men jag tror nog att jag gör det lätt för mig o köper en billig fritös, kom på att jag även vill göra egna pommes ibland!

Vad brukar ni som har gjort fish n chips göra för sås? Tartarsås med dijonsenap o lite gurk?
Jag bruka slå en hollandaise som jag hackar ner litet pickles i. Sedan så vill jag gärna ha litet "Mushy peas" och maltvinäger till också.
Citera
2014-08-24, 12:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jag bruka slå en hollandaise som jag hackar ner litet pickles i. Sedan så vill jag gärna ha litet "Mushy peas" och maltvinäger till också.
Märgärtor verkar vara svårt att finna i Sverige, har du något tips? Jag brukar bara mosa vanliga gröna ärtor till, men det är ju inte riktigt samma sak.
Citera
2014-08-24, 12:51
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Märgärtor verkar vara svårt att finna i Sverige, har du något tips? Jag brukar bara mosa vanliga gröna ärtor till, men det är ju inte riktigt samma sak.
Jag odlar egna, men dom finns även att köpa i Hötorgshallen. Även Daglivs vid Fridhemsplan kan ha sådana ibland.

Vanliga ärtor funkar också, men som du säger så bli det inte riktigt samma sak. Något som man dock kan göra för att hjälpa upp det hela är att mosa med några förvällda haricots vertes.
Citera
2014-08-24, 18:17
Medlem
Oj vilket fail det blev, men ändå inte så farligt för att smaken vart fortfarande jävligt god!

Men iaf, jag smetade in fisken i smeten och lite mjöl, la sedan ner dom alla bitarna i korgen och SEN sänkte jag ner korgen i fritösen i oljan.. misstänker att det var där jag gjorde felet? För när jag tog upp den var allt en enda stor friterad smet och satt fast i fritösgallret, kom på sedan att jag antagligen borde sänkt ner fiskarna en och en i den friterande oljan när korgen redan låg i..

Jaja, man lär sig
Citera
2014-08-28, 04:14
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Oj vilket fail det blev, men ändå inte så farligt för att smaken vart fortfarande jävligt god!

Men iaf, jag smetade in fisken i smeten och lite mjöl, la sedan ner dom alla bitarna i korgen och SEN sänkte jag ner korgen i fritösen i oljan.. misstänker att det var där jag gjorde felet? För när jag tog upp den var allt en enda stor friterad smet och satt fast i fritösgallret, kom på sedan att jag antagligen borde sänkt ner fiskarna en och en i den friterande oljan när korgen redan låg i..

Jaja, man lär sig
Bättre lycka nästa gång då, och erfarenhet ger färdighet!

Alltid bättre att sänka ned frityrsmetade stycken en och en just för att undvika ihopkakeri
Citera
2015-07-09, 21:18
Medlem
zepofans avatar
Nyligen hemkommen från The Queens England, och därmed ett antal portioner fish'n'chips, så har jag konstaterat att mushy peas verkar vara lite vad som helst. På en pub var det garanterat bara vanliga gula ärtor, de var inte ens gröna. På ett annat ställe så var smaken som gula ärtor men de var gröna iaf, jag misstänker att det helt enkelt var färgat eller blandat med gröna ärtor.
Variationen på tartarsåsen var också stor, från majonnäs med hackad saltgurka till riktig sauce tartar.
Jag kommer nog själv att använda gula ärtor utblandat med gröna nästa gång det vankas fish'n'chips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in