2014-08-23, 08:13
Medlem
Reinfeldt senaste utspel verkar ha gett resultat. Moderaterna verkar gå starkt framåt enligt ny undersökning. Dock för tidigt att säga om effekten är bestående.

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/moderaterna-kraftigt-framat-i-demoskop/

Miljöpartiets Åsa Romson sa öppet i en av våra kanaler att de skall sitta i nästa regering, utan förbehåll vilken. Löfven har nyligen sagt "Jag delar inte ut några ministerposter" och det är allmänt känt att Sossarna vill försöka regera i minoritet med stöd av V och MP utan att dela ut ministerposter. Sjöstedt har klart sagt "glöm det". Däremot har jag inte sett MP så kategoriska. Ungefär som om de "Safe":ar. Bättre ha en fot i varje läger.

Jag tror personligen att MP och Reinfeldt redan diskuterat ett samarbete på riksnivå. Jag är övertygad om det.

Man samarbetar redan i Sverige stredje största region Skåne. De står inte så långt ifrån varandra i praktiken (glöm vad som står på pappret, det är inte vad man säger utan vad man gör som räknas) och de kan faktiskt komma överens i många frågor när de släppt prestigen.

Självklart kommer man skylla allt på SD. "De skall isoleras från allt inflytande".

Nu vill jag inte diskutera om detta är sannolikt, utan jag vill diskutera följande Om mitt stalltips faller in

- hur ser du som miljöpartist på detta? Vore det okej att bilda koalition med Alliansen?

- Hur ser ni Socialdemokrater och Vänsterpartister på detta? Kommer ni se det som ett stort svek av miljöparitet?

- Hur ser ni moderater och i alliansen på detta? Välkomnar ni varmt Fridolin och Romson in i gemenskapen?

Utveckla gärna svaren.
Citera
2014-08-23, 08:15
Bannlyst
Kvittar vad han säger eller gör normalbegåvade bör inse att de är rökta babyface Börg,Baldt.
Citera
2014-08-23, 08:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Man skall vara försiktig med Demoskops prognoser. Men likafullt kan det inte uteslutas att regeringsfrågan till slut handlar om det bli Alliansen eller S som ger MP det bästa budet. MP är förvisso ett starkt ideologiserat parti, men de har nog inga problem med att regera med hin håle själv bara de får in en fot på Rosenbad. En nyckelfråga i sammanhanget är om något alliansparti åker ur Riksdagen - då förändras spelbrädet mer påtagligt.

Sedan får vi se hur dyrt MP säljer sig. Rätt dyrt, tror jag, vilket pris Sverige får betala för en ännu vansinnigare politik.
Citera
2014-08-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man skall vara försiktig med Demoskops prognoser. Men likafullt kan det inte uteslutas att regeringsfrågan till slut handlar om det bli Alliansen eller S som ger MP det bästa budet. MP är förvisso ett starkt ideologiserat parti, men de har nog inga problem med att regera med hin håle själv bara de får in en fot på Rosenbad. En nyckelfråga i sammanhanget är om något alliansparti åker ur Riksdagen - då förändras spelbrädet mer påtagligt.

Sedan får vi se hur dyrt MP säljer sig. Rätt dyrt, tror jag, vilket pris Sverige får betala för en ännu vansinnigare politik.

Det var de för 20 år sen. Idag är den ideologin nästan obefintlig. Pratas nästan inte miljö längre heller från Miljöpartiet mer än i stora målande termer. Det är idag personer som vill ha makt och inflytande och har inga problem att sätta sig med vare sig den ena eller den andra.

Tilläggas kan att Åkesson hotat med nyval, fälla det block som vill bild regering om SD inte får inflytande. Som det ser ut nu blir det allt mer sannolikt att SD blir vågmästare och kan genomföra sina hot.

Och enda scenario jag kan se för att förhindra detta är att alliansen får stöd av MP.

Möjligen S. Men det finner jag mer osannolikt. Det är lättare slänga till MP en miljöministerpost än att göra upp med S.
Senast redigerad av batteridrift 2014-08-23 kl. 08:28.
Citera
2014-08-23, 08:47
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Stalltips? Du har alltså insider-information? Det är det som stalltips betyder.

Nja, en regering måste ha en gemensam politik utöver bidragsmassinvandring. Mycket tveksamt att detta skulle fungera.

Kommunalpolitik kan du inte jämföra - det är ofta folk som känner varandra sedan barnsben.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-08-23 kl. 08:51.
Citera
2014-08-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Tror intr dom törs,en majoritet avskyr ju m.gäller nog mera än bara miljön.
Citera
2014-08-23, 09:15
Medlem
Mr.magos avatar
Det kommer bli svårt att inte ta in sd efter detta val, det enda jag ser är nyval runt årsskiftet med nya partiledare som kommer ta in sd. I senaste mätningen fick sd 12,2. Räknar man med samma felfaktor (1,4) som i eu valet så fick sd 17,1 !
Citera
2014-08-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Stalltips? Du har alltså insider-information? Det är det som stalltips betyder.

Nja, en regering måste ha en gemensam politik utöver bidragsmassinvandring. Mycket tveksamt att detta skulle fungera.

Kommunalpolitik kan du inte jämföra - det är ofta folk som känner varandra sedan barnsben.

Du missade poängen med tråden. Vi skulle inte diskutera om det är möjligt, utan hur du skulle ställa dig till en sådan koalition?

Var du idag står politiskt är frivilligt berätta men intressant veta i samband med dina tankar.

Scenariot är efter val:

Alliansen bildar en koalition med MP.
Senast redigerad av batteridrift 2014-08-23 kl. 09:22.
Citera
2014-08-23, 09:46
Medlem
I det här läget vore det antagligen självmord för MP opinionsmässigt. De kommer tappa hälften av sina väljare till F! och V.
Citera
2014-08-23, 11:09
Medlem
WACCs avatar
Lita inte på fabricerade opinionsundersökningar.

Enl sifo har de ju tappat 2,4 %.
Senast redigerad av WACC 2014-08-23 kl. 11:17.
Citera
2014-08-23, 11:41
Medlem
Fris avatar
Fragan kommer inte att stallas darfor att vanstern far inte egen riksdagsmajoritet. Och statsministern kommer inte att avga med mindre an det, trots att han lovar att gora det. Hur "regeringsdugligt" och "ansvarstagande" vore det att avga och i brist pa nagon riksdagsmajoritet for nagon ny regering orsaka nyval, kanske igen och igen?
Citera
2014-08-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Fragan kommer inte att stallas darfor att vanstern far inte egen riksdagsmajoritet. Och statsministern kommer inte att avga med mindre an det, trots att han lovar att gora det. Hur "regeringsdugligt" och "ansvarstagande" vore det att avga och i brist pa nagon riksdagsmajoritet for nagon ny regering orsaka nyval, kanske igen och igen?

Åter igen.

Scenariot är MP bildar regering med Alliansen.

Jag förstår vissa tvivlar att detta händer. Men det är inte detta vi skall diskutera i denna tråd.

Läs vad jag skriver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in