Citat:
Ursprungligen postat av
DAEN
Min bedömning är att trådstartarens stalltips kommer att slå in. Jag har själv fört exakt samman resonemang i en annan tråd, men fick en länk till denna tråd av en vänlig läsare.
Alliansen kommer bilda regering med MP, och de får punga ut med TVÅ ministerposter till MP.
Alla med normal analytisk begåvning, som tagit del av minspel, debatter, väljarundersökningar, och som kan något om politikens spel inser redan idag att det kommer att bli så:
Så här kommer det låta på pressträffen: "Antirasistisk, miljöinriktad, blocköverskridande, stabil majoritetsregering. För Sveriges stabilitet och ekonomi - mot SDs inflytande".
Jag ser inga som helst problem att M och MP med flera kan argumentera för detta för sina väljare.
Fridolin kläckte plötsligt ur sig på partiledardebatten igår 1 september att han är stolt över Reinfeldts solidaritet.
Så nog påbörjas förhandlingarna och positioneringen så smått...
/DAEN
Då blir en intressant fråga Utbildningsdepartementet.
Både Fridolin och Romson är utpräglade pjäser just inom denna sektor både personligt och politiskt. Man har även profilererat sig starkt i dessa frågor inför valet – här gäller det att inte svika väljarna.
Folkpartiets/Allahiansens kontra Miljöpartiets syn på utbildningspolitiken är mycket starkt divergerande. Jag tror att Fridolin och Romson skulle ha svårt med Jan Björklunds skolpolitik. JB själv skulle inte tåla prestigeförlusten att MP stuvade om på hans domäner, eller att han fick byta arbetsuppgifter. Blir det ättestupan för JB eller vad?
Svetsarn däremot skulle nog med glädje ge skolan till MP, då slapp han av med dom på andra områden åtminstone partiellt. Jag tror att detta skulle bli Svetsarns vinnande taktik.
Det finns många hinder för en Allahiansen+MP femklöver. Dock finns den gemensamma hjärtefrågan bidragsmassinvandring, inte att underskatta – speciellt med Imam Reinfeldts ståndpunkt i frågan.