• 1
  • 2
2014-08-22, 22:30
Medlem
Hej jag har haft en bruten näsa i 10 år nu efter ett slagsmål. Så jag undrar om man kan besöka läkare så att dom kan knäcka tillbaka den? Tycker det är jobbig o ha den så eftersom den är sne och jag kan bara andas med ena näsborren
Citera
2014-08-22, 22:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Du kan ju utan tvekan utgå ifrån att den inte är bruten längre, snarare nå in i helvete felläkt om du inte kan andas genom ena näsborren.
Citera
2014-08-22, 22:41
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noname85
Hej jag har haft en bruten näsa i 10 år nu efter ett slagsmål. Så jag undrar om man kan besöka läkare så att dom kan knäcka tillbaka den? Tycker det är jobbig o ha den så eftersom den är sne och jag kan bara andas med ena näsborren

Nej du kommer inte att kunna "knäcka" tillbaka den, den har redan läkt av sig själv och "anpassat sig", även om du säkerligen har en krokig näsa vid detta laget och så kommer det att se ut för resten av livet så vidare du inte betalar för plastikkirurgi. 10-år, jisses, du kan verkligen inte ha brytt dig om dig själv haha.
Citera
2014-08-22, 22:45
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Nej du kommer inte att kunna "knäcka" tillbaka den, den har redan läkt av sig själv och "anpassat sig", även om du säkerligen har en krokig näsa vid detta laget och så kommer det att se ut för resten av livet så vidare du inte betalar för plastikkirurgi. 10-år, jisses, du kan verkligen inte ha brytt dig om dig själv haha.
Nej säg inte det. Teoretiskt sett borde han kunna knäcka näsan igen och återställa den till en mer normal. Kanske inte är nåt att rekommendera men valet är upp till TS

EDIT: Nej, 10 år är verkligen inte världsrekord, en turk vid namn Mehmet (?) var 14 år när han ramla på en frusen sjö och knäckte näsan men våga inte säga nåt till farsan då han var rädd för att få stryk, idag tror jag han är över 70.. Förövrigt växte hans näsa otroligt mycket efter olyckan och är nu den man som besitter världens längsta näsa.
Senast redigerad av ZlatanMania 2014-08-22 kl. 22:51.
Citera
2014-08-22, 22:52
Medlem
Ja du kommer att kunna "knäcka" tillbaka den, även om den har redan läkt av sig själv och "anpassat sig", och även om du säkerligen har en krokig näsa vid detta laget och så behöver det inte att se ut så för dig resten av livet och du behöver inte betala för plastikkirurgi. Detta är ett ingrepp som görs dagligen av läkare för att underlätta andningen på folk och förhindra snarkning bl a.

Läkare rekomenderar faktiskt att du gör en sån behandling för din egen hälsas skull.
Citera
2014-08-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv

Kul att prata i nattmössan bara för att jävlas?
Citera
2014-08-22, 22:54
Medlem
GunsAndHorsess avatar
man kan visst knäcka tillbaka näsor, men då måste du göra det precis när det har hänt.
Citera
2014-08-22, 22:59
Medlem
Håll för bägge näsborrarna och blås som ett as genom näsan så kanske den rätar ut sig!
Citera
2014-08-22, 23:08
Medlem
Vet en man som blev misshandlad för över 10 år sedan. Han knäckte näsbenet. Det läkte snett.
Han var hos läkare och fick info att det fanns två operationer att göra, en stor eller en liten operation. Han har inte gjort någon operation ännu.
Kontakta läkare så du får veta mer.
Citera
2014-08-23, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nej säg inte det. Teoretiskt sett borde han kunna knäcka näsan igen och återställa den till en mer normal. Kanske inte är nåt att rekommendera men valet är upp till TS

EDIT: Nej, 10 år är verkligen inte världsrekord, en turk vid namn Mehmet (?) var 14 år när han ramla på en frusen sjö och knäckte näsan men våga inte säga nåt till farsan då han var rädd för att få stryk, idag tror jag han är över 70.. Förövrigt växte hans näsa otroligt mycket efter olyckan och är nu den man som besitter världens längsta näsa.

70 år och näsbenet är fortfarande brutet, skulle inte tro det!

En fraktur på skelettet läker ihop på ~1-4 månader.
Citera
2014-08-23, 00:33
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eurochild
Kul att prata i nattmössan bara för att jävlas?

Nej, här har du ett bra exempel på någon som inte gick till läkaren när armen bröts. http://www.liveleak.com/view?i=8af_1407422879

Nästan har redan växt ihop med övriga benet och anpassat sig efter det. Korrigerar man inte benbrottet direkt efter så kommer det att vara missanpassad resten av livet. Så prata inte om saker du inte vet om.
Citera
2014-08-23, 01:40
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina1111
Han var hos läkare och fick info att det fanns två operationer att göra, en stor eller en liten operation.

I den lilla operationen så tar man bort näsan och ersätter den med en ny näsa medan man i den stora operationen tar bort allt utom näsan och byter ut det mot nya delar från donatorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in