2014-08-22, 13:40
Medlem
Culuss avatar
Hej jag vänder mig till er som har erfarenhet om fondsparande. Jag är väldigt medveten om mina val och försöker göra allt jag kan för att inte sponsra "dåliga" saker. Detta är såklart individuellt, men för mig omfattar det bl.a. militären, vapenindustri, stora företag som pumpar ut pengar från misär (t.ex. tobaksföretagen), och Gud vet vad. Jag är också väldigt miljömedveten och vill därför aldrig sponsra något som har minsta möjliga effekt på miljön.

Jag är inte insatt ett dugg i vart fondpengar vanligtvis går till, men undrar om ni vet om några fonder som bygger på "bra" saker? Vad går era fondpengar till?
Citera
2014-08-22, 13:56
Medlem
biggander2s avatar
Det som är så fint med fonder är att det är extremt brett med inriktningar. Det finns de som fokuserar på vapenindustri och så finns det de med läkemedel. Du kan lägga dina pengar på en fond som fokuserar på det som du ser som mest viktigt.

Vad vill du att dina pengar ska gå till?
Citera
2014-08-22, 14:08
Medlem
Culuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggander2
Det som är så fint med fonder är att det är extremt brett med inriktningar. Det finns de som fokuserar på vapenindustri och så finns det de med läkemedel. Du kan lägga dina pengar på en fond som fokuserar på det som du ser som mest viktigt.

Vad vill du att dina pengar ska gå till?

Det visste jag inte. Personligen hade jag verkligen gillat om mina pengar kunde gå till någon djurskyddsorganisation, eller naturvård av något slag.
Citera
2014-08-22, 14:08
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Det finns fonder med etisk profil. Dessvärre så är det inte riktigt klart vad som krävs för att man ska kunna kalla en fond för etisk. Exempelvis har de flesta "etiska" fonder jag sett innehav i Apple och H&M, vilket jag inte skulle tycka vore en solklar placering om man vill investera etiskt.

Annars finns ju fonder som Robur Humanfond och SEB:s Östersjöfond som skänker en del av fondens värde till välgörande ändamål.
Senast redigerad av Terrorist-Hubert 2014-08-22 kl. 14:11.
Citera
2014-08-22, 14:17
Medlem
biggander2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culus
Det visste jag inte. Personligen hade jag verkligen gillat om mina pengar kunde gå till någon djurskyddsorganisation, eller naturvård av något slag.

Här har du en länk där etiska fonder är listade:
http://www.morningstar.se/Funds/Quic...5&ascdesc=Desc

Jag har ingen koll på någon av dessa fonder och kan inte gå i god för hur "etiska" de egentligen är. Kolla igenom ett par fonder på listan och kika på innehav, kolla upp vad det är för företag och om de har samma etiska principer som dig.

(Om länken strular: morningstar.se -> fonder -> alla fonder -> etiska fonder.)
Citera
2014-08-22, 14:20
Medlem
Culuss avatar
Tack båda för tipsen!
Citera
2014-08-22, 14:23
Medlem
Finans.killens avatar
Om du vill vara riktigt säker på vad du alltid håller i din depå så får du köpa aktierna själv.
Citera
2014-08-22, 15:12
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culus

Jag tror du har missuppfattat syftet med en fond, om vi pratar om en aktiefond så består fonden av aktier från flera olika bolag.
Dessa bolags huvudsakliga syfte är att generera vinst för ägarna (Du). En djurskyddsorganisation är sällan vinstdrivande.

Du kan ju självklart välja att köpa fonder med inriktning på t.ex solkraft eller något annat som får dig att sova gott på nätterna men det handlar fortfarande inte om välgörenhet från företagens sida.

Skulle rekommendera att spara i en fond som du tror på och sedan donera ett par 100 lappar i månaden till t.ex Greenpeace.
Citera
2014-08-22, 15:27
Medlem
Stygotiuss avatar
På vilket vis stödjer du ett företag som exempelvis Philip Morris som med stor sannolikhet aldrig kommer göra en nyemission genom att äga aktier i bolaget?
Citera
2014-08-22, 15:27
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Om du vill vara riktigt säker på vad du alltid håller i din depå så får du köpa aktierna själv.

Nog det här som gäller.

Om jag inte missminner mig så var det plånboken i P1 som tog upp etiska fonder som investerar i bolag som i sin tu investerar i tex vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in