• 1
  • 2
2014-08-22, 11:56
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Det är inte normalt att vakna till en åsna som har ont i magen", skrev en boende i Nyköpingsområdet Brandkärr på Facebook sedan han väckts av en utomhusgudstjänst i samband med ramadans avslutning i juli.

Mycket mer info än så ger oss artikeln inte. Har någon sett filmen som han postade i samband med kommentaren? Är det rimligt att inledda en rättsprocess för detta? Hade man kunnat vänta sig samma konsekvenser om han hade beklagat eller gjort sig lustig över oväsen som t.ex. kyrkklockor eller någon annan typ av religionsutövande?

Finns det en tråd redan så får mod gärna sammanfoga dessa...
Citera
2014-08-22, 12:26
Moderator
Tinuviels avatar
Det ter sig här som om man vidgar HMF-begreppet till att även inkludera blasfemi / hädelse (... genom ord eller handling kränka något som anses heligt). Det är oroande och vi får innerligt hoppas att detta avskrivs.

Sverige har ingen lag idag emot hädelse och bör så heller inte ha. Religion ska kunna kritiseras och även smädas på samma villkor som andra samhällsföreteelser. Att ge religionen en särställning skulle inskränka menligt på yttrandefriheten och därtill skapa osäkerhet avseende VAD som får sägas om religiösa uttryck.

Det här är allvarligt och bör uppmärksammas.
Citera
2014-08-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det ter sig här som om man vidgar HMF-begreppet till att även inkludera blasfemi / hädelse (... genom ord eller handling kränka något som anses heligt). Det är oroande och vi får innerligt hoppas att detta avskrivs.

Sverige har ingen lag idag emot hädelse och bör så heller inte ha. Religion ska kunna kritiseras och även smädas på samma villkor som andra samhällsföreteelser. Att ge religionen en särställning skulle inskränka menligt på yttrandefriheten och därtill skapa osäkerhet avseende VAD som får sägas om religiösa uttryck.

Det här är allvarligt och bör uppmärksammas.

Ja, det ser inget vidare ut. Undrar om filmen bidrog eller om citatet i sig var orsak till åtalet - är det senare fallet MÅSTE åtalet avskrivas.
Citera
2014-08-22, 18:55
Medlem
Jag har inte sett filmen men jag beställde åtalet. Så här står det:

Citat:
"X har den 28 juli 2014 i Nyköping på Facebook lagt ut en filmsekvens från en muslimsk utomhusgudstjänst i stadsdelen Brandkärr i Nyköping, varvid han tillagt följande kommentar: ”Det är inte normalt att vakna till en åsna som har ont i magen”. X har härigenom i ett meddelande som spritts till ett stort antal personer uttryckt missaktning mot personer med muslimsk trosbekännelse. Brottet är inte ringa."

Under "muntlig bevisning" står det:

Citat:
"Vittnesförhör med [Förnamn] Ahmed och polisaspiranten Philip Mårtensson angående vad de erfarit efter gärningen till styrkande av att meddelandet spritts och att många personer har känt sig allvarligt kränkta av meddelandet."

Åklagaren heter Michael Forsberg.

Den åtalade har inte begärt någon offentlig försvarare.
Citera
2014-08-22, 19:00
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Jag har inte sett filmen men jag beställde åtalet. Så här står det:

Under "muntlig bevisning" står det:

Åklagaren heter Michael Forsberg.

Den åtalade har inte begärt någon offentlig försvarare.
"Uttryckt missaktning mot personer med muslimsk trosbekännelse.", med andra ord så får man inte kritisera religioner och dess utövare, även om deras beteende kan anses störande åt allmänheten (ljudnivån). Välkomna diktaturen Svedala, där kränkning av ursprungsbefolkningen samt alla dess religiösa/politiska värderingar anses vara okej, men gud benåde dig om du "kränker" någon inflyttares seder.

Vidrigt att den s.k. yttrandefriheten urbevattnas på det här sättet, tyvärr är vi på väg mot samma håll här i Finland.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-08-22 kl. 19:02. Anledning: edit
Citera
2014-08-22, 19:19
Moderator
Tinuviels avatar
Oerhört märkligt. Det handlar inte om att uttrycka "missaktning mot personer med muslimsk trosbekännelse". Det handlar om att förlöjliga en religiös företeelse - böneutropet.

Detta ÄR tillåtet enligt svensk lag. Vi har INGEN lag emot blasfemi / hädelse och det av mycket goda skäl. I ett fritt samhälle ska vi ha rätt att parodiera, smäda och kritisera alla former av övertygelser. Att undanta religiösa övertygelser och företeelser från detta vore oerhört märkligt.

Än märkligare blir det när det refereras till att "många personer känt sig allvarligt kränkta av meddelandet". Det finns ingen rättighet att slippa känna sig kränkt. I ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet exponeras man för åsikter och företeelser som är en främmande - det är ett av det öppna samhällets villkor.

I det får man acceptera företeelser som att kvinnor inte täcker sig, förekomst av homosexuella och annat som djupt religiösa OCKSÅ känner sig djupt kränkta av.

Vad är detta? Allvarligt talat.

Nu undrar jag bara - om jag liknar domkyrkans klockringning vid ljudet av en "samling galna kor med koskällor runt halsen", blir jag åtalad då?
Senast redigerad av Tinuviel 2014-08-22 kl. 19:50.
Citera
2014-08-22, 19:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Oerhört märkligt. Det handlar inte om att uttrycka "missaktning mot personer med muslimsk trosbekännelse"? Det handlar om att förlöjliga en religiös företeelse - böneutropet.

Detta ÄR tillåtet enligt svensk lag. Vi har INGEN lag emot blasfemi / hädelse och det av mycket goda anledningar. I ett fritt samhälle ska vi ha rätt att parodiera, smäda och kritisera alla former av övertygelser. Att undanta religiösa övertygelser och företeelser från detta vore oerhört märkligt.

Än märkligare blir det när det refereras till att "många personer känt sig allvarligt kränkta av meddelandet". Det finns ingen rättighet att slippa känna sig kränkt. I ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet exponeras man för åsikter och företeelser som är en främmande - det är ett av det öppna samhällets villkor.

I det får man acceptera företeelser som att kvinnor inte täcker sig, förekomst av homosexuella och annat som djupt religiösa OCKSÅ känner sig djupt kränkta av.

Vad är detta? Allvarligt talat.

Nu undrar jag bara - om jag liknar domkyrkans klockringning vid ljudet av en "samling galna kor med koskällor runt halsen", blir jag åtalad då?
Du hade antagligen inte blivit åtalad, det är löjligt hur genomskinligt domstolarna visar favör för alla andra förutom etniska svenska kristna.

Hade jag varit lika artikulerad som du så hade jag antagligen skrivit exakt samma inlägg. Välformulerad kritik.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-08-22 kl. 19:29. Anledning: edit
Citera
2014-08-22, 20:27
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Fast muslimernas böneutrop låter ju verkligen som en plågad åsna. Detta måste ju rätten ta med i sin bedömning-finns väl säkert bandinspelningar med plågade åsnor om de måste jämföra.
Citera
2014-08-22, 22:42
Medlem
Bladderblads avatar
Citaten ur stämningsansökan gör en mörkrädd. Vad är det för jävla äckel-"människor" som drar upp sådant här som HMF?

Killinggänget gjorde en rolig, kanske överdriven, kanske sann*, bild av Livets Ords där de skriker och ropar och "Jag hör pastor Hannes i min hörsnäcka" eller något liknande (många år sedan). Ska vi inte ta och dra dem till retroaktiv rätta? Inte kan väl det brottet ha preskriberats, det har ju till och med spritts i SVT?!

Blir X dömd för detta så kan den här tangentbordskrigaren ge ett jävligt tomt löfte om att regna helveteseld över alla inblandade som gett upphov till en fällande dom.

- - -

*) Ingen bryr sig såklart, Killinggänget skämtar om en galen religion. Tror inte ens Livets Ords-folket brydde sig (om de fick se på tv, vet ej, bryr mig ej - precis som jag ger blanka faen i vad muslimer eventuellt kan tycka om en boende, uppenbarligen irriterad av religiöst dravel utanför knuten, som endast postar ett utdrag ur verkligheten, dessutom!).
Citera
2014-08-25, 06:53
Moderator
-Info-s avatar
Det kusliga är att muslimerna nästan tänkte lyncha honom i samband med att han skrev hans Facebook-status. Polisen fick rädda honom från muslimerna:

Citat:
Uppretad stämning
Inlägget spreds och på kvällen fick polisen rycka ut till 38-åringens hjälp efter att ett 100-tal uppretade personer samlats utanför hans bostad.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...gg-pa-facebook

Ändå så är det han som är brottslingen i denna händelse...
Citera
2014-08-25, 06:55
Moderator
-Info-s avatar
Det finns dock politiskt korrekta som reagerat på denna nyhet:

Citat:
Erik Helmerson på DN:

"Jag är själv troende, har inga som helst problem med svenska moskéer och minareter och tycker att det knappast måste vara nödvändigt att i tid och otid kränka människors religiösa känslor. Men därifrån till att göra det olagligt? Mannen har inte uttryckt kritik mot islam i sig, inte heller mot muslimer. Han har på ett raljant sätt klagat på ett visst utövande av religionen, alltså på att böneutropen låtit för mycket.

Om sådana utrop kan man tycka en hel del. Någon skulle säga att de låter vackra, en annan att de är anskrämliga. Båda åsikterna måste väl ändå vara tillåtna i en demokrati?"

http://www.dn.se/ledare/signerat/had...kratta-at-gud/

Det är kanske ett tecken på att vansinnet börjar gå för långt?
Citera
2014-08-25, 09:50
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns dock politiskt korrekta som reagerat på denna nyhet:

Det är kanske ett tecken på att vansinnet börjar gå för långt?

Jo de med hjärna börjar nog vakna upp nu.
Det har ju varit viktigast att få muslimer att rösta på "rätt" parti så då har man fjäskat genom att tillåta moskeer byggas ,släppa in troende muslimer i partiernas ledning,även rena Islamister.följden har blivit att kravmaskinerna krävt och fått böneutrop från minareterna.
Att folket är kritiskt har man struntat i ,och all uppstudsisghet har lagförts med gummiparagrafen HMF.
Men nu börjar man inse att svenska folket är extremt kritiska mot Islam,med all rätta.
Och svenska folket (åtminstone de insatta) kommer inte att rösta på partier med inkvoterade islamister,så då blir inte mångkulturen lika rolig längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in